Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-1
<< >>

C.D.11.13.1.3.2 Frist for at udarbejde og indgive transfer pricing-dokumentation

Indhold

Dette afsnit handler om frist for at udarbejde og indgive dokumentation for de kontrollerede transaktioner.
Afsnittet indeholder:

  • Frist for indgivelse af transfer pricing-dokumentation
  • Beskrivelse af systemet til indgivelse af transfer pricing dokumentation
  • Krav til opbevaring af dokumentationsmateriale fra tidligere år.

Frist for indgivelse af transfer pricing-dokumentation

Den skriftlige transfer pricing-dokumentation skal udarbejdes løbende og indgives til told- og skatteforvaltningen senest 60 dage efter fristen for indgivelse af oplysningsskemaet. Se SKL (skattekontrolloven) § 39, stk. 3.

På dette tidspunkt skal fællesdokumentationen og den landespecifikke dokumentation således under alle omstændigheder foreligge i en færdig form for det pågældende indkomstår.

Vedrører dokumentationen indkomstår, der er påbegyndt inden den 1. januar 2021, skal den dog alene indsendes på anmodning fra told- og skatteforvaltningen. Fristen for indsendelse er 60 dage fra anmodningen. Skattestyrelsen kan i princippet påbegynde en skattekontrol af et indkomstår, når oplysningsfristen for dette indkomstår udløber. Dokumentationen for det pågældende indkomstår skal derfor foreligge i en sådan form, at den kan indgives inden 60 dage efter Skattestyrelsens anmodning om dokumentationen.

►Beskrivelse af systemet til indgivelse af transfer pricing-dokumentation 

For indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2021 eller senere bliver det obligatorisk at indgive transfer pricing-dokumentationen digitalt efter anvisning fra Skatteforvaltningen. Se Skattekontrollovens § 39, stk. 3, og § 4a i bekendtgørelse nr. 1303 af 14. november 2018, som ændret ved bekendtgørelse nr. 974 af 20. maj 2021.

De omfattede skattepligtige får via TastSelv Selskabsskat (DIAS) adgang til at uploade transfer pricing-dokumentationen. Der vil være angivet en frist for, hvornår transfer pricing-dokumentationen senest skal være indgivet (60 dage efter oplysningstidsfristen).

Det er kun de omfattede skattepligtige (og eventuelle rådgivere, som den skattepligtige har givet adgang) samt medarbejdere i Skattestyrelsen med en særlig autorisation, som kan få adgang til denne side.

Hver skattepligtig i det kontrollerede miljø har ansvaret for indgivelsen af egne dokumenter. Det betyder, at alle omfattede skattepligtige skal aflevere en fællesdokumentation, en landespecifik dokumentation samt tilhørende bilag.

Der er mulighed for at indlevere flere versioner af fællesdokumentationen og den landespecifikke dokumentation, hvis den skattepligtige i samme indkomstår har deltaget i forskellige kontrollerede miljøer efter skattekontrollovens § 39.  Den skattepligtige kan i systemet selv angive, hvilken periode de forskellige versioner af dokumentationen er gældende for. Se nærmere i afsnit C.D.11.1.2 Hvem er omfattet af armslængdeprincippet i LL § 2 om hvem der er omfattet af armslængdeprincippet og skattekontrollovens § 39. Bemærk særligt, at definitionen af koncernforbundet ikke er den samme, som i reglerne om sambeskatning, jf. selskabsskattelovens § 31 C.

Fællesdokumentation og landespecifik dokumentation skal indgives i et elektronisk læsbart format (fx et læsbart pdf-dokument, eller en af følgende fil-typer, CSV, TXT, DOCX og XLSX). Hvis tilhørende bilag ikke findes i elektronisk læsbare formater, kan de også indgives i ikke-læsbare filer (billed-filer).

Fællesdokumentationen, den landespecifikke dokumentation og de tilhørende bilag skal indgives for hvert indkomstår.

Er fællesdokumentationen for det pågældende indkomstår ikke klar inden for fristen for indgivelse af transfer pricing-dokumentationen, kan fællesdokumentationen for det forrige indkomstår indgives som en foreløbig fællesdokumentation. Dette forudsætter, at fællesdokumentationen ikke er mere end et år gammel. Det skal samtidig oplyses, hvornår fællesdokumentationen for det pågældende indkomstår indgives og væsentlige ændringer, der vedrører den danske skattepligtige og som ikke fremgår af landefilen, skal kort beskrives. Kan der ikke indgives en fællesdokumentation, som er mindre end et år gammel, skal der anmodes om udsættelse af fristen. Såfremt der ikke kan indgives en fællesdokumentation for det pågældende indkomstår, inden den foreløbige fællesdokumentation (fællesdokumentationen fra sidste år) bliver et år gammel, skal der også anmodes om udsættelse af fristen. Uanset muligheden for i nogle tilfælde at indgive fællesdokumentationen for sidste år, kan den skattepligtige i alle tilfælde vælge at anmode om en udsættelse, jf. nærmere herom i C.D.11.13.1 Transfer pricing dokumentationspligten - regel og omfang.

Der er mulighed for at indgive transfer pricing-dokumentationen ad flere omgange, indtil fristen for indgivelsen udløber. I systemet er det også muligt at slette/erstatte dokumenter indtil fristen udløber eller dokumentationen er endeligt indberettet af den skattepligtige. Hvis den skattepligtige ændrer en endelig indberetning (sletter dokumenterne igen) vil dokumenterne være tilgængelige for Skattestyrelsen, men markerede som ikke gældende.

I systemet er der en markering af, hvornår de enkelte dokumenter er indgivet. Der er separate felter til indgivelse af fællesdokumentation, landespecifik dokumentation og tilhørende bilag. Systemet viser en oversigt over de indgivne dokumenter.  Det er kun muligt at afslutte den digitale indgivelse, når den skattepligtige har uploadet både en fællesdokumentation og en landespecifik dokumentation. 

Den skattepligtige skal angive en kontaktperson, som Skattestyrelsen kan kontakte, hvis der er spørgsmål til transfer pricing-dokumentationen.   

Er der anmodet om udsættelse af fristen for indgivelse af transfer pricing-dokumentationen, jf. skattekontrollovens § 39, stk. 3, 2. pkt., vil den nye frist fremgå af den skattepligtiges side i DIAS.

Det nye system kan bruges fra den 16. februar 2022.

Bemærk

Skattepligtige, der har sat kryds i felt 502a: Skattepligtige, der er fritaget for at udarbejde dokumentation efter skattekontrollovens § 39, stk. 1, jf. lov nr. 2194 af 30. november 2021 om blandt andet lempelse af kravet om udarbejdelse af transfer pricing-dokumentation, skal efter disse regler ikke indgive transfer pricing-dokumentation i systemet. Dvs. skattepligtige, som udelukkende har kontrollerede transaktioner med andre danske skattepligtige, der beskattes efter samme regler. Se nærmere om disse regler i afsnit C.D.11.13.1 Transfer pricing dokumentationspligten - regel og omfang. Se også afsnit C.D.11.13.1.4 Begrænset dokumentationspligtig (mindre virksomheder) efter SKL § 40 om begrænset dokumentationspligt for mindre virksomheder, jf. skattekontrollovens § 40.◄

Krav til opbevaring af dokumentationsmateriale fra tidligere år

Dokumentationsmaterialet vedrørende tidligere år skal opbevares uændret, så både faktuelle oplysninger samt analyser og beregninger vedrørende de enkelte indkomstår ikke går tabt eller ændres efterfølgende.

Dokumentationsmateriale omfattet af lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006 af bogføringslov (bogføringsloven) skal opbevares i fem år fra udløbet af det pågældende regnskabsår.

Skattestyrelsen anbefaler dog, at materialet opbevares i en længere periode, idet dokumentationen også kan anvendes til at dokumentere virksomhedens transfer pricing forhold overfor udenlandske skattemyndigheder, da andre stater kan have længere ansættelsesfrister end de danske.

Endvidere kan tidligere års transfer pricing-dokumentation også være grundlag for vurderingen af efterfølgende års kontrollerede transaktioner.

Se også

Se også afsnit A.B.3.1.3 Opbevaring af bogførings- og regnskabsmateriale om opbevaring af regnskabsmateriale.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.