C.A.10.2.3.1 Baggrund, formål og historik for reglen om ophørspension
Baggrund, formål og historik
Ordningen i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 15 A blev indført ved lov nr. 1282 af 20. december 2000 og trådte i kraft den 1. januar 2001.
Formålet var at indføre en særlig adgang til at oprette pensionsordninger for personer over 55 år, der har haft selvstændig virksomhed i mindst 10 år, når de hører op med deres virksomhed. Når disse personer afstår en virksomhed, står de typisk med en skattepligtig fortjeneste fra virksomheden, samtidig med at de mangler eller har en meget begrænset pensionsopsparing.
Reglerne i § 15 A betyder, at flere af de almindelige regler i PBL (pensionsbeskatningsloven) ikke gælder for pensionsordninger, der oprettes af tidligere selvstændigt erhvervsdrivende, når visse betingelser er opfyldt. De almindelige regler begrænser nemlig de tidligere selvstændiges interesse i at sætte fortjenesten fra virksomheden ind på en pensionsordning.
Efter de almindelige regler i pensionsbeskatningsloven skal fx fradragsretten for større kapitalindskud til pensionsordninger med løbende livsvarige udbetalinger som udgangspunkt fordeles over en periode på 10 år. Hvert år er det dog muligt at bruge opfyldningsfradraget på indtil ►59.200 kr. (2021: 58.500 kr.)◄ eller opfyldningsfradraget for selvstændigt erhvervsdrivende. Indtil indkomståret 2010 skulle fradraget også fordeles for indskud på ratepensioner og ophørende alderspension. Reglerne om fradragsfordeling er blevet ophævet for de ordninger ved lov nr. 412 af 29. maj 2009.
Reglerne i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 15 A betyder, at fradragsfordelingen ikke gælder for de pensionsordninger, der oprettes ved virksomhedsophøret, når de opfylder betingelserne. Derfor er der fuld fradragsret allerede i indbetalingsåret eller -årene for indbetalinger inden for en beløbsramme, så der er mulighed for, at fradraget kan neutralisere den beskatning, der sker af fortjenesten fra virksomheden i afståelsesåret eller -årene.
Loftet på ►59.200 kr. (2021: 58.500 kr.)◄ årligt for indbetalinger på ratepensioner og ophørende alderspension gælder heller ikke for PBL (pensionsbeskatningsloven) § 15 A-ordninger, hvilket stemmer overens med formålet med reglen.
Der er udstedt en bekendtgørelse med hjemmel i PBL (pensionsbeskatningsloven) § 15 A, stk. 8. Den fastsætter nærmere regler for pensionsordningerne, bl.a. at fortjenestens størrelse skal dokumenteres ved en erklæring fra en advokat, revisor mv. Se § 10 i bekendtgørelse nr. 1370 af 21. december 2012.
Der er sket følgende lovændringer, som vedrører PBL (pensionsbeskatningsloven) § 15 A:
Lov nr. | Dato | Ændring og baggrund for ændringen | Hvor i pensionsbeskatningsloven |
1282 | 20.12.2000 | Indførelse af pensionsordninger for tidligere selvstændigt erhvervsdrivende m.fl. | Indsætter § 15 A |
277 | 25.4.2001 | Ændringer i reglerne om efterløn og delpension | Lovens § 2 ophæver § 15 A, stk. 5, 4. pkt. |
394 | 6.6.2002 | Generationsskifte, lempelse af pengetankreglen | Lovens § 6 ændrer § 15 A, stk. 3 og 4 |
423 | 6.6.2005 | Lempelse af 10 års reglen | Lovens § 2 ændrer § 15 A, stk. 2 |
1414 | 21.12.2005 | Konsekvensændringer som følge af ABL (aktieavancebeskatningsloven) | Lovens § 15 ændrer § 15 A, stk. 1, 2, 3 og 4 |
406 | 8.5.2006 | Præcisering af henvisning til VUL | Lovens § 7 ændrer § 15 A, stk. 3 |
515 | 7.6.2006 | Redaktionel ændring | Lovens § 16 ændrer § 15 A, stk. 3 |
1580 | 20.12.2006 | Forhøjelse af grænsen for finansielle aktiver til 75 pct. | Lovens § 3 ændrer § 15 A, stk. 4 |
347 | 18.4.2007 | Forhøjelse af aldersgrænser mv., konsekvensændring | Lovens § 1 ændrer § 15 A, stk. 5 |
1534 | 19.12.2007 | Fradragsret for indbetalinger til udenlandske pensionsordninger, konsekvensændring | Lovens § 1 ændrer § 15 A, stk. 5 |
412 | 29.5.2009 | Loft for indbetalinger til rateordninger og ophørende alderspension, ophævelse af aldersgrænsen for oprettelse af rate- og kapitalpensionsordninger mv. | Lovens § 1 vedrører § 8, stk. 1, § 11 A, stk.1, § 15 A, stk. 5 og 6, § 16, stk. 2, § 18, stk. 3 og 4 |
1246 | 15.10.2010 | Lovbekendtgørelse | |
221 | 21.3.2011 | Revision af dødsboskifteloven mv. | Lovens § 13 ændrer § 15 A, stk. 2 |
1380 | 28.12.2011 | Nedsættelse af grænsen for finansielle aktiver | Lovens § 3 ændrer § 15 A. stk. 3 og 4 |
398 | 9.5.2012 | Forlængelse af frist for nedbringelse af aktivandel | Lovens § 3 ændrer § 15 A, stk. 3 og 4 |
683 | 8.6.2017 | Justering af pengetanksreglen | Lovens § 5 ændrer § 15 A, stk. 3 og 4 |
688 | 8.6.2017 | Justering af pengetanksreglen | Lovens § 5 ændrer § 15 A, stk. 3 og 4 |
238 | 12.3.2020 | Lovbekendtgørelse |
|
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil