A.C.2.1.2.1.4.2.1 Lovgrundlag
Indhold
►Dette afsnit beskriver kompetencen til at fastsætte, hvilke oplysninger, som erhvervsdrivende skal indgive.◄
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov.
Regel
.
Efter indstilling fra Skatterådet fastsætter skatteministeren regler om
- pligten for erhvervsdrivende til inden oplysningsfristens udløb, jf. §§ 11-13, at udarbejde og indgive til Skatteforvaltningen et skattemæssigt årsregnskab for den senest afsluttede regnskabsperiode som grundlag for indkomstopgørelsen, herunder om det regnskabsmæssige grundlag for det skattemæssige årsregnskab,
- ►hvilke erhvervsdrivende, der efter nr. 1 skal give supplerende oplysninger i oplysningsskemaet, jf. § 5, til brug for told- og skatteforvaltningens kontrol af grundlaget for de erhvervsdrivendes indkomstopgørelser, og◄
- opbevaring af det skattemæssige årsregnskab og af regnskabsmateriale, som har betydning for opgørelsen af den erhvervsdrivendes skattepligtige indkomst, medmindre regnskabsmaterialet er omfattet af bogføringslovens § 10, stk. 1-3.
Indsender den skattepligtige ikke et skattemæssigt årsregnskab, eller opbevarer den skattepligtige ikke det skattemæssige årsregnskab og regnskabsmaterialet i overensstemmelse med de regler, som er udstedt i medfør af stk. ►1◄, kan Skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse, jf. § 74.
Se SKL (skattekontrolloven) § 6.
►Bemærk
Stk. 1 i SKL (skattekontrolloven) § 6 blev ophævet ved lov nr. 2194 af 30. november 2021.
Formålet med at ophæve § 6, stk. 1, var at give Skatteforvaltningen kompetence til at bestemme indholdet af oplysningsskemaet, udformningen heraf, samt hvordan oplysningsskemaet godkendes af den skattepligtige.
Således skal oplysningsskemaet ikke længere godkendes af skatteministeren efter indstilling fra Skatterådet.
Det tidligere stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 1 og 2.
Efter den nye bestemmelse i SKL (skattekontrolloven) § 6, stk. 1, nr. 2 beholder Skatterådet dog indstillingsretten til Skatteministeren vedrørende fastsættelse af regler for, hvilke erhvervsdrivende som skal give supplerende oplysninger i oplysningsskemaet til brug for Skatteforvaltningens kontrol af grundlaget for de erhvervsdrivendes indkomstopgørelser. Se den nye § 6, stk. 1, nr. 2, som blev indført ved lov nr. 2194 af 30. november 2021. Se afsnit A.C.2.1.2.1.4.2 Oplysninger.3.
Lov nr. 2194 af 30. november 2021 trådte i kraft den 1. januar 2022, og de nævnte bestemmelser har virkning fra og med indkomståret 2022.◄
SKL (skattekontrolloven) § 6 er en ►delvis◄ videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven). Se nærmere nedenfor.
Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov
Tidligere SKL (skattekontrolloven) | Gældende SKL (skattekontrolloven) | Indholdet af ændringer |
§ 1, stk. 2 | § 6, stk. 1, nr. 1 - ►Ophævet ved lov nr. 2194 af 30. november 2021.◄ | |
§ 1, stk. 4, 1. pkt | § 6, stk. 1, nr. 2 - ►Ophævet ved lov nr. 2194 af 30. november 2021.◄ | |
§ 1, stk. 3 | § 6, stk. 1, nr. 3 - ►Ophævet ved lov nr. 2194 af 30. november 2021.◄ | |
§ 3, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt. | ►§ 6, stk. 1, nr. 1. Det tidligere stk. 2 er blevet ændret til stk. 1 ved lov nr. 2194 af 30. november 2021.◄ | Efter bestemmelsen fastsætter skatteministeren efter indstilling fra Skatterådet regler om pligten for erhvervsdrivende til inden oplysningsfristens udløb, jf. § 11-13, at udarbejde og indgive til Skatteforvaltningen et skattemæssigt årsregnskab for den senest afsluttede regnskabsperiode som grundlag for indkomstopgørelsen, herunder om det regnskabsmæssige grundlag for det skattemæssige årsregnskab. Bestemmelsen er en sammenskrivning og videreførelse af bestemmelserne i den tidligere skattekontrollovs § 3, stk. 1, og stk. 2, 1. pkt. |
►§ 6, stk. 1, nr. 2 blev indført ved lov nr. 2194 af 30. november 2021.◄ | ►Efter bestemmelsen fastsætter skatteministeren efter indstilling fra Skatterådet hvilke erhvervsdrivende der efter nr. 1 skal give supplerende oplysninger i oplysningsskemaet, jf. § 5, til brug for told- og skatteforvaltningens kontrol af grundlaget for de erhvervsdrivendes indkomstopgørelser. Efter den nye bestemmelse i SKL (skattekontrolloven) § 6, stk. 1, nr. 2, beholder Skatterådet indstillingsretten til Skatteministeren vedrørende fastsættelse af regler for, hvilke erhvervsdrivende som skal give supplerende oplysninger i oplysningsskemaet til brug for Skatteforvaltningens kontrol af grundlaget for de erhvervsdrivendes indkomstopgørelser. Se den nye § 6, stk. 1, nr. 2 nedenfor, som blev indført ved lov nr. 2194 af 30. november 2021.◄ | |
§ 3, stk. 3 | ►§ 6, stk. 1, nr. 2. Det tidligere stk. 2 er blevet ændret til stk. 1 ved lov 2194 af 30. november 2021. ◄ | Efter bestemmelsen fastsætter skatteministeren efter indstilling fra Skatterådet regler om opbevaring af det skattemæssige årsregnskab og af regnskabsmateriale, som har betydning for opgørelsen af den erhvervsdrivendes skattepligtige indkomst, medmindre regnskabsmaterialet er omfattet af bogføringslovens § 10, stk. 1-3. Bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere skattekontrollovs § 3, stk. 3, med den redaktionelle ændring, at den tidligere bestemmelses 2. pkt., er indeholdt |
§ 3, stk. 4 | ►§ 6, stk. 2. Det tidligere stk. 3 er blevet ændret til stk. 2 ved lov 2194 af 30. november 2021.◄ | Det følger af bestemmelsen at indsender den skattepligtige ikke et skattemæssigt årsregnskab, eller opbevarer den skattepligtige ikke det skattemæssige årsregnskab og regnskabsmaterialet i overensstemmelse med de regler, som er udstedt i medfør af ►stk. 1◄, kan Skatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse, jf. § 74. Bestemmelsen i § 6, stk. 3, er en videreførelse af den tidligere skattekontrollovs § 3, stk. 4. Dog er den tidligere henvisning til bestemmelsen om daglige bøder i § 5, stk. 2, ikke gentaget, da det direkte fremgår af bestemmelsen i § 72, stk. 1, at Skatteforvaltningen kan pålægge daglige tvangsbøder med henblik på at fremtvinge indgivelse af et skattemæssigt årsregnskab. |
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil