Hvordan værdiansættes et veteranbil?
I.A.1.5.3.2 Værdifastsættelse af veterankøretøjer
Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne for værdifastsættelse og beregning af afgift for veterankøretøjer.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- ><
- Tidligere eksporterede køretøjer
- Teknisk årgangsbestemmelse
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKM-meddelelser med videre
Regel
Køretøjer, der er mere end 35 år gamle >< bliver betragtet som veterankøretøjer i registreringsafgiftslovens forstand. Den afgiftspligtige værdi for veterankøretøjer> <er køretøjets almindelige pris ved salg til bruger her i landet indbefattet merværdiafgift, men uden registreringsafgift. Afgiften beregnet efter køretøjets almindelige pris kan dog ikke overstige afgiften beregnet på grundlag >af en afgiftspligtig værdi, der fastsættes som 75 pct. (40 pct. for motorcykler) <af køretøjets nypris indbefattet merværdiafgift men uden registreringsafgift, dvs. >køretøjets afgiftspligtige værdi som nyt. <<
>Veterankøretøjer er undtaget fra reglerne om tillæg i registreringsafgiften som følge af CO2-udledning, ligesom der for veterankøretøjer ikke beregnes et bundfradrag i registreringsafgiften. Se afsnit I.A.1.4.2 Personbiler og motorcykler. for en beskrivelse af reglerne om tillæg for CO2-udledning og bundfradrag i registreringsafgiften.<
Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 10, stk. 4.
Et brugt køretøjs alder regnes fra første registreringsdato, hvis denne kendes.
Hvis registreringsmåneden kendes, bliver registreringsdatoen af praktiske hensyn regnet fra den førte i måneden.
Hvis første registreringsdato ikke kendes, bliver et køretøj af praktiske hensyn anset for at overholde 35 års reglen, når anmeldelsesåret minus registreringsåret er minimum 35 år. Hvis registreringsåret ikke kendes, bliver fabrikationsåret brugt.
Se også registreringsafgiftsbekendtgørelsen § 33.
><
><< Tidligere eksporterede køretøjer
For køretøjer, der er mere end 35 år gamle, som bliver genindført efter at have været udført mod udbetaling af eksportgodtgørelse efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 7b, bliver afgiften fastsat til den udbetalte godtgørelse, dog uden nedslag i afgiftsbeløbet. Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 10, stk. 4. Sådanne veterankøretøjer kan således ikke længere afgiftsberigtiges på grundlag af køretøjets almindelige pris mv.
Teknisk årgangsbestemmelse
For ombyggede og eller reparerede veterankøretøjer, der ikke fremtræder i original stand og derfor har mistet deres identitet som veterankøretøj (fx Hot-Rods, Buggy's, Speedsters og MC Choppere mv.), kan værdiansættelsen tage udgangspunkt i den tekniske årgangsbestemmelse, der er fastsat af synsvirksomheden/Trafikstyrelsen. Dette kræver, at der bliver fremlagt dokumentation herfor.
Et ombygget veterankøretøj kan således ikke afgiftsberigtiges efter bestemmelsen om 40 pct. af den oprindelige nypris. Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 10, stk. 4.
Det betyder i praksis, at der ved værdifastsættelsen af sådanne ombyggede køretøjer skal tages hensyn til den teknisk fastsatte årgangsbestemmelse. Den afgiftspligtige værdi for den ombyggede bil kan derfor ikke overstige køretøjets oprindelige pris som nyt. Det er naturligvis forudsat, at der bliver fremlagt den tilstrækkelige dokumentation fra synsvirksomheden eller Trafikstyrelsen.
I et sådant tilfælde vil Skatteforvaltningen ud over at fastsætte handelsprisen/markedsprisen for bilen, også skulle fastsætte en værdi for et tilsvarende nyt køretøj i forhold til den teknisk fastsatte årgang. Det er denne værdi, der således ikke kan overstiges.
Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 10 om værdifastsættelse af brugte køretøjer og reglerne for teknisk årgangsbestemmelse i registreringsafgiftsbekendtgørelsen §33, stk. 2.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKM-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Landsskatteretskendelser | ||
SKM2012.365.LSR | Sagen vedrørte et køretøj, der var væsentligt ombygget, og dermed havde mistet sin identitet som veterankøretøj. Landsskatteretten fandt derfor, at køretøjets afgiftspligtige værdi skulle fastsættes i henhold til REGAL (registreringsafgiftsloven) § 10, stk. 1. På grund af de væsentlige oplysninger kunne køretøjets oprindelige nyvognspris ikke anvendes. I stedet blev der skønsmæssigt fastsat en ny pris i henhold til REGAL (registreringsafgiftsloven) § 10, stk. 2. Landsskatteretten stadfæstede dermed den af motorankenævnet fastsatte afgiftspligtige værdi. |
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil