Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

F.A.31.20 VAB S, Varer med dobbelt anvendelse (dual-use) og kemikalier omfattet af C-våbenkonventionen

Indhold

Afsnittet beskriver vareområdet og ressortmyndighedens lovgrundlag på området.

Afsnittet indeholder:

  • Formål og lovgrundlag
  • Generelt
  • Ressortmyndighed
  • Eksport af varer med dobbelt anvendelse
  • Krav om tilladelse
  • Særordning.

Formål og lovgrundlag

Formålet

Eksportkontrol er et internationalt samarbejde med det formål at sikre, at produkter med dobbelt anvendelse (dual-use produkter) ikke medvirker til kritiske formål, herunder til bl.a. udvikling og spredning af masseødelæggelsesvåben, eller eksporteres til lande, der udgør en risiko for den internationale fred, sikkerhed og stabilitet. Aktuelle situationer med relevans for dual-use eksportkontrol tæller f.eks. situationen i Syrien eller krænkelserne af menneskerettighederne i Hong Kong.

Formålet med bestemmelserne er således at forhindre, at særligt sensitive varer sælges til bestemte slutbrugere og regioner i verden, hvor der er risiko for, at anvendelsen vil indebære fare for den internationale fred og sikkerhed.

Lovgrundlaget

For området er der en række EU-forordninger og nationale bestemmelser, som gælder.

EU Regulering

  • EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU) 2021/821 af 20. maj 2021 om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse (omarbejdning) (Finder fra den 9. september 2021)
  • Rådets forordning (EF) nr. 428/2009 af 5. maj 2009, med senere ændringer
  • Rådets forordning (EF) nr. 329/2007 af 27. marts 2007 om restriktive foranstaltninger overfor Den Demokratiske Folkerepublik Korea (Nordkorea), som ændret ved Rådets forordning (EU) nr. 1283/2009 af 22. december 2009, Rådets forordning (EU) nr. 567/2010 af 29. juni 2010 og Rådets forordning (EU) nr. 2017/1509 af 30. august 2017.
  • Rådets forordning (EU) nr. 267/2012 af 23. marts 2012 om restriktive foranstaltninger overfor Iran
  • Rådets forordning (EU) nr. 36/2012 om restriktive foranstaltninger på baggrund af situationen i Syrien med senere ændringer.
  • Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 2020/1749 af 7. oktober 2020 om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 428/2009 om en fællesskabsordning for kontrol med udførsel, overførsel, mæglervirksomhed og transit i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse.

Nationale bestemmelser

  • Lovbekendtgørelse nr. 635 af 9. juni 2011 om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser med tredjelande mv. (bemyndigelsesloven).
  • Erhvervsministeriet bekendtgørelse nr. 712 af 5. juli 2019 om kontrol med udførsel m.v. af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse ("dual-use") og kontrol med ydelse af teknisk bistand (udførselsbekendtgørelsen).
  • Bekendtgørelse nr. 1022 af 4. november 2011 om erklæringsafgivelse, kontrol, inspektioner mv. i medfør af de Forenede Nationers konvention om forbud mod kemiske våben, samt ændring til denne bekendtgørelse 
  • Bekendtgørelse nr. 505 af 20. april 2020 om Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om erklæringsafgivelse, kontrol, inspektioner m.v. i medfør af De Forenede Nationers konvention om forbud mod kemiske våben

Generelt 

Varer med dobbelt anvendelse (dual-use) omfatter visse varer og teknologier, som udover civil anvendelse, også kan anvendes til masseødelæggelsesvåben eller militære formål, herunder fremstilling af krigsmateriel mv. Masseødelæggelsesvåben omfatter atomvåben, kemiske og biologiske våben, samt missiler, der kan fremføre disse våben.

Visse kemikalier vil kunne anvendes til kemiske våben og er som følge heraf omfattet af C-våbenkonventionen (Konventionen om forbud med kemiske våben). Visse kemikalier er så farlige, at de ifølge konventionen er forbudte at overføre til stater, der ikke har tiltrådt konventionen. Kemikalier omfattet af C-våbenkonventionen betragtes som dual-use produkter og er dermed omfattet af krav om eksporttilladelse, jf. nedenfor.

Eksportkontrol er vigtig for erhvervslivet. Danske virksomheders omdømme og årtiers eksportindsats kan lide stor skade, hvis blot en enkelt virksomhed medvirker til eksport, der kan være til fare for international fred og sikkerhed.

For yderligere information om eksportkontrol henvises til Erhvervsstyrelsens hjemmeside herom.

Ressortmyndighed

Ressortmyndighed for denne varebestemmelse er Erhvervsstyrelsen.

Eksport af varer med dobbelt anvendelse

Eksportkontrol med dual-use produkter og teknologier administreres af Erhvervsstyrelsen. Eksportører skal søge Erhvervsstyrelsen om udførselstilladelse, hvis de produkter og teknologier, der ønskes eksporteret, er opført på kontrollisten, kan anvendes til fremstilling af masseødelæggelsesvåben eller militær anvendelse i et land, der er omfattet af en våbenembargo. Kontrollisten fremgår af Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 2020/1749 af 7. oktober 2020 og opdateres ca. en gang årligt.

Toldstyrelsen er den udførselskontrollerende myndighed på vegne af Erhvervsstyrelsen. Se Toldstyrelsens vejledning for eksportører om angivelse til eksport i e-export - Varekoder med dual-use fodnoter.

Toldstyrelsen tilbageholder eksport af varer, hvis der er mistanke om manglende tilladelse fra Erhvervsstyrelsen. I disse tilfælde kontakter Toldstyrelsen Erhvervsstyrelsen med henblik på afklaring af, om eksporten kræver en tilladelse.

Krav om tilladelse

Der skal altid foreligge en individuel, generel eller global udførselstilladelse ved eksport af dual-use produkter og teknologier på EU’s kontrolliste (bilag I) til tredjelande. Nogle dual-use produkter kræver også tilladelse ved overførsel mellem lande i EU's indre marked, jf. Rådsforordning nr. 428/2009 bilag IV. Udover dual-use produkter og teknologier opført på EU’s kontrolliste, jf. bilag I og bilag IV, kan der desuden være krav om tilladelse til eksport af ikke-listede produkter, hvis eksporten er omfattet af de såkaldte catch-all bestemmelser, jf. artikel 4, stk. 1-2, i Rådsforordning nr. 428/2009. Ved eksporter, som Toldstyrelsen mistænker kan være omfattet af catch-all bestemmelserne, kontakter Toldstyrelsen Erhvervsstyrelsen med henblik på afklaring af, om der er krav om eksporttilladelse.

Særordning

En række lande er underlagt sanktioner, som betyder, at der er særlige restriktioner på samhandlen. Det gælder fx Rusland, Iran, Syrien og Nordkorea, som er underlagt en række sanktioner relateret til bl.a. dual-use produkter samt andre produkter og mere omfattende restriktioner på samhandlen. Se nærmere herom på www.eksportkontrol.dk/sanktioner. På Udenrigsministeriets hjemmeside findes en liste over lande, som i øjeblikket er underlagt sanktioner, samt hvilke danske myndigheder, der er ansvarlige for de forskellige områder.

Se også EU's sanktionskort på EU's hjemmeside. Ved klik på ét af de lande, der er markeret med "blåt", kan der fås oplysninger om, hvilke sanktioner, der er gældende for det pågældende land.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.