Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

F.A.14.2.4.1 Frembydelse af varer for toldmyndighederne

Indhold

Dette afsnit beskriver overordnet reglerne for midlertidig opbevaring af varer.

Afsnittet indeholder:

  • Definition
  • Hovedregel
  • Undtagelser
    • Skibe og fly
    • Øvrige undtagelsesmuligheder
  • Personer, der kan frembyde varer
  • Summarisk indpassageangivelse mv.
  • Fjernelse af varer
  • Tilladelse til godkendt frembydelsessted

Bemærk: De bestemmelser, der skal anvendes fra 1. maj 2016 i forbindelse med frembydelse, svarer i al væsentlighed til de hidtil gældende bestemmelser, da frembydelse, indtil den nødvendige it-understøttelse er tilvejebragt, vil skulle finde sted som hidtil. Se DF art. 2, stk. 4 i kombination med DFO bilag 1. For en nærmere beskrivelse heraf henvises derfor til det gamle afsnit om Fortoldning. Se afsnit F.A.33 Fortoldning.

Definition

Ved "frembydelse for toldmyndighederne" forstås den handling, der består i at man underretter toldmyndighederne om, at varerne er ankommet til enten et toldsted eller et anvist eller godkendt frembydelsessted, for dér at være tilgængelig for toldkontrol.

Se EUTK art. 5, nr. 33.

Hovedregel

Varer, som føres ind i EU's toldområde, skal frembydes for toldmyndighederne umiddelbart efter ankomsten på det udpegede toldsted eller et andet sted, som toldmyndighederne har anvist eller godkendt, eller i en frizone.

Se EUTK art. 139, stk. 1.

Undtagelser

Skibe og fly

Som hidtil er varer, som transporteres gennem EU´s territorium med skib eller fly uden stop inden for territoriet, fritaget for frembydelse. Se EUTK art. 139, stk. 2 og den hidtidige toldkodeks art. 40.

Tilsvarende er også varer, der forbliver ombord på et skib eller et fly under et stop i territoriet fritaget for frembydelse. Først, når varerne losses, skal de frembydes. Hvis losning alene sker midlertidigt for at muliggøre losning eller lastning af andre varer, og derefter bliver genlastet på det samme skib eller fly, er varerne dog også fritaget for frembydelse.

Se EUTK art. 139, stk. 2 og de hidtidige gennemførelsesbestemmelsers art. 189.

Øvrige undtagelsesmuligheder

På betingelse af at toldtilsynet og muligheden for at udøve toldkontrol ikke indskrænkes, kan toldmyndighederne anvende særlige regler for frembydelse, når der er tale om:

  • Varer, der transporteres i grænseområder
  • Varer, der transporteres i rørledninger
  • Varer, der transporteres i kabler
  • Enhver trafik af uvæsentlig økonomisk betydning, så som:
    • Breve,
    • postkort,
    • tryksager, eller
    • deres elektroniske ækvivalenter på andre medier
  • Varer, der transporteres af rejsende

 Se EUTK art. 139, stk. 6.

I henholdt til den tidligere EF-toldkodeks, kunne der anvendes særlige frembydelsesbestemmelser for varer, der medføres af rejsende og varer, som henføres under en toldprocedure uden at blive frembudt for toldvæsenet. Se den hidtidige toldkodeks art. 41. Ikrafttrædelsen af EUTK medfører ikke reelle ændringer i større omfang. Det vil således fortsat være muligt at få tilladelse til ikke at frembyde varer, der henføres under en toldprocedure, fx når der er opnået dispensation herfor i forbindelse med en bevilling til indskrivning i klarererens regnskaber. Se EUTK art. 183, stk. 3. Tilsvarende er det fortsat muligt at undlade frembydelse af varer i rejsendes bagage i det omfang disse angives ved fx passage af en grøn kanal. Se DF art. 138, litra a) og GF art. 218, litra a).

Personer, der kan frembyde varer

I henhold til den tidligere gældende EF-toldkodeks skulle varer frembydes af enten den person, der har ført varerne ind i EU eller af den person, som har overtaget transporten efter varernes indførsel i EU. Disse personer er fortsat ansvarlige for frembydelsen, men herudover kan varerne også frembydes af den person i hvis navn eller på hvis vegne, den person, som førte varerne ind i EU, handler.

Se EUTK art. 139, stk. 1 og den hidtidige toldkodeks art. 40.

Følgende personer er således hovedansvarlige for frembydelse af varer, der føres ind i EU:

  • Den, der transporterer varer til EU's grænse
  • Den, der måtte have overtaget transporten efter grænsen eller
  • Den i hvis navn eller på hvis vegne de foregående handler.

Herudover kan følgende personer i stedet frembyde varer, der føres ind i EU:

  • Enhver person, som øjeblikkeligt henfører varerne under en toldprocedure
  • Indehaveren af en bevilling til at drive lagerfaciliteter
  • Enhver anden person, som driver virksomhed i en frizone.

Se EUTK art. 139, stk. 3.

De hovedansvarlige vil dog fortsat være ansvarlige for, at varer, der føres ind i EU, frembydes, i en situation hvor det fx er aftalt, at en indehaver af en lagerfacilitet skal forestå frembydelsen, men undlader at gøre dette.

Henvisning til summarisk indpassageangivelse mv.

Når der er indgivet en summarisk indpassageangivelse

Når varerne frembydes for toldmyndighederne skal der henvises til den summariske indpassageangivelse, med mindre der er dispenseret fra forpligtelsen til at indgive en sådanne. Se EUTK art. 139, stk. 4.

Hvis det ved frembydelsen konstateres, at varerne ikke er omfattet af en summarisk indpassageangivelse, og der ikke er fritaget for en sådan, skal angivelsen øjeblikkelig indgives. Det er præciseret, at der i stedet kan indgives en toldangivelse eller en angivelse til midlertidig opbevaring, som indeholder de relevante sikkerhedsoplysninger. Se EUTK art. 139, stk. 5.

I et sådant tilfælde skulle angivelsen i henhold til den tidligere gældende EF-toldkodeks indgives af den person, som har ført varerne ind i EU eller den person, som har overtaget ansvaret for transport af varerne. Se de hidtidige gennemførelsesbestemmelsers art. 184c, 1. afsnit.

I henhold til EUTK, påhviler forpligtelsen transportøren. Angivelsen vil derfor som hovedregel skulle indgives af den samme personkreds som hidtil. Derudover kan de følgende, i stedet for transportøren, indgive den manglende summariske indpassageangivelse:

  • importøren eller modtageren eller en anden person, i hvis navn eller på hvis vegne transportøren handler
  • enhver person, som er i stand til at frembyde varerne eller få dem frembudt.

Se EUTK art. 139, stk. 5, sammenholdt med art. 127, stk. 4, jf. dog stk. 6.

Når der er indgivet en toldangivelse eller angivelse til midlertidig opbevaring i stedet for en summarisk indpassageangivelse

Hvis der i stedet for en summarisk indpassageangivelse er indgivet enten en toldangivelse eller en angivelse til midlertidig opbevaring for varerne, henvises der til denne angivelse, når varerne frembydes for toldmyndighederne. Se ligeledes EUTK art. 139, stk. 4.

I tilfælde af kombineret transport, eksempelvis en lastbil, der transporteres ind i EU ombord på en færge, anses den person, som er svarlig for lastbilen, for at være transportør. Se EUTK art. 5, nr. 40), litra a), litra i).

Hvis der foreligger en sharing- eller charteraftale om et skib eller fly, anses den person, som har indgået en kontrakt og udstedt et konnossement eller et luftfragtbrev for varernes faktiske transport ind i EU's toldområde, for at være transportør. Se EUTK art. 5, nr. 40, litra a), litra ii).

Fjernelse af varer under frembydelse

Varer, der frembydes for toldmyndighederne, må ikke uden toldmyndighedernes tilladelse fjernes fra det sted, hvor de blev frembudt. Dette gælder uanset om varerne frembydes på et toldsted eller på et anvist eller godkendt frembydelsessted.

EUTK art. 139, stk. 7

Tilladelse til godkendt frembydelsessted

Varer frembydes som udgangspunkt på et toldsted eller andet af toldmyndighederne anvist frembydelsessted. Toldmyndighederne kan dog tillade, at andre steder godkendes som frembydelsessted, fx en virksomheds egen lageradresse. Man skal ansøge Toldstyrelsen om godkendelse af et sted som frembydelsessted, før stedet må anvendes til at frembyde varerne for toldmyndighederne.

For at et sted kan godkendes som frembydelsessted, skal visse betingelser opfyldes. Disse betingelser anses allerede for at være opfyldt, hvis stedet i forvejen er godkendt til drift af lagerfaciliteter til midlertidig opbevaring. Hvis dette ikke er tilfældet, skal de følgende betingelser være opfyldt:

  • den, der søger om frembydelse på et andet sted, skal være etableret inden for EU's toldområde,
  • der skal være den fornødne sikkerhed for, at frembydelsen forløber korrekt,
  • der skal stilles sikkerhed,
  • toldtilsyn skal kunne foretages uden, at der skal træffes administrative forholdsregler, som ikke står i rimeligt forhold til de økonomiske behov i forbindelse hermed,
  • stedet anvendes ikke til detailsalg,
  • hvis varerne udgør en fare eller vil kunne påvirke andre varer, kræves særlige faciliteter og
  • stedet anvendes udelukkende af den, som vil anvende dette til frembydelse.

Se DF art. 115, stk. 1.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.