A.B.1.2.3.9 Udbytte ved aktier i depot til forvaltning
Indhold
Dette afsnit handler om indberetning for den der som led i sin virksomhed modtager udbytte ved aktiver mv. i depot til forvaltning.
Afsnittet indeholder
- Regel
- Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov
- Indberetningen
- Regulerede markeder
- Aktier mv.
- Værdipapircentral
- Hvilke oplysninger skal indberettes
- >Kontoførende institut i værdipapircentral<
- Bemyndigelse
- Bekendtgørelse om skatteindberetning mv.
Regel
Den, der som led i sin virksomhed (typisk et pengeinstitut) modtager aktier m.v. i depot til forvaltning, skal indberette til Skatteforvaltningen om udbytte, der er udloddet af deponerede aktier m.v., der er optaget til handel på regulerede markeder, og af aktier m.v., der ikke er optaget til handel på regulerede markeder, men er registreret i en værdipapircentral. Se SIL § 16, stk. 1
Bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 9 B, stk. 1.
SIL § 16, stk. 2 fastsætter hvilke oplysninger indberetningen efter SIL § 16, stk. 1 skal indeholde for hver udbyttemodtager: Bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 9 B, stk. 3, dog tilpasset i forhold til, at stykket alene finder anvendelse på aktier m.v. optaget til handel på regulerede markeder, eller som er registreret i en værdipapircentral.
>Hvis en virksomhed, som er omhandlet i § 16, stk. 1, ikke er indberetningspligtig som følge af § 47, stk. 1, 1. pkt., men er et kontoførende institut i en værdipapircentral, påhviler indberetningspligten værdipapircentralen, for så vidt angår udbytte af aktier m.v. registreret i denne.
Se SIL § 16, stk. 3. Nyt stk. 3. Indsat ved § 10 i lov nr. 1179 af 8. juni 2021, som trådte i kraft 1. juli 2021. Det tidligere stk. 3 er dermed stk. 4.<
Efter SIL § 16, stk. >4<, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om indberetningen. Bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 9 B, stk. 6.
Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov
Tidligere SKL (skattekontrolloven) | Gældende SIL | Indholdet af ændringer |
§ 9 B, stk. 1 | § 16, stk. 1 | Efter bestemmelsen skal den, der som led i sin virksomhed (typisk et pengeinstitut) modtager aktier m.v. i depot til forvaltning, indberette til Skatteforvaltningen om udbytte, der er udloddet af deponerede aktier m.v., der er optaget til handel på regulerede markeder, og af aktier m.v., der ikke er optaget til handel på regulerede markeder, men er registreret i en værdipapircentral. Bestemmelsen er en videreførelse af nuværende lovgivning, dog tilpasset i forhold til, at stykket alene finder anvendelse på aktier m.v. optaget til handel på regulerede markeder, eller som er registreret i en værdipapircentral. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med § 29. |
§ 9 B, stk. 3, nr. 1 - 6 | § 16, stk. 2, nr. 1 - 7 | Dele af § 46, stk. 1, nr. 4, i bekendtgørelse nr. 890 af 10. juli 2015 om indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven, er indsat i bestemmelsen. I bestemmelsen er det således nærmere fastsat, hvilke oplysninger indberetningen skal omfatte, herunder:
|
>Nyt stk. 3. Indsat ved § 10 i lov nr. 1179 af 8. juni 2021, som trådte i kraft 1. juli 2021.< | >§ 16, stk. 3.< | >Hvis en virksomhed, som er omhandlet i stk. 1, ikke er indberetningspligtig som følge af § 47, stk. 1, 1. pkt., men er et kontoførende institut i en værdipapircentral, påhviler indberetningspligten værdipapircentralen, for så vidt angår udbytte af aktier m.v. registreret i denne.< |
§ 9 B, stk. 6 | § 16, stk. >4< | Efter bestemmelsen kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om indberetningen. |
Indberetningen
Efter SIL § 16, stk. 1, skal den, der som led i sin virksomhed (typisk et pengeinstitut) modtager aktier m.v. i depot til forvaltning, indberette til Skatteforvaltningen om udbytte, der er udloddet af deponerede aktier m.v., der er optaget til handel på regulerede markeder, og af aktier m.v., der ikke er optaget til handel på regulerede markeder, men er registreret i en værdipapircentral.
SIL § 16 omfatter således aktier m.v., som vil være deponeret hos en depotfører. Gennem depotførerens registrering af ejeren af depotet vil depotføreren som udgangspunkt have kendskab til ejerens identitet. Denne viden har det udloddende selskab ikke nødvendigvis. Derfor pålægges indberetningspligten efter SIL § 16 depotføreren.
For de aktier m.v., der hverken er optaget til handel på regulerede markeder eller registreret i en værdipapircentral, er der ikke nødvendigvis en depotfører, som kan pålægges indberetningspligten. Efter SIL § 29 pålægges indberetningspligten vedrørende udbytter af sådanne aktier m.v. det udloddende selskab. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med SIL § 29.
Regulerede markeder
Regulerede markeder er defineret i § 3 i lov om kapitalmarkeder. Ved et reguleret marked skal herefter forstås et multilateralt system, hvor der inden for systemet og i overensstemmelse med dettes ufravigelige regler sammenføres eller befordres sammenføring af en flerhed af tredjeparters interesser i køb og salg af værdipapirer på en sådan måde, at der indgås aftaler om handel med værdipapirer, der er optaget til handel efter dette markeds regler eller systemer.
Regulerede markeder er defineret i overensstemmelse med artikel 4, stk. 1, nr. 14, i MiFID-direktivet.
Betegnelsen »regulerede markeder« tilsigter endvidere i skattelovgivningen at dække regulerede markeder i Danmark, regulerede markeder i lande inden for EU eller lande som EU har indgået aftale med på det finansielle område, samt tilsvarende markeder i andre lande.
Aktier mv.
Når der i bestemmelsen henvises til »aktier m.v.« skal dette forstås som de papirer, der er omfattet af aktieavancebeskatningsloven.
Værdipapircentral
Ved en værdipapircentral forstås et selskab, der driver registreringsvirksomhed. Ved registreringsvirksomhed forstås udstedelse af fondsaktiver, f.eks. aktier, gennem en værdipapircentral og indskrivning af rettigheder over disse i et register i værdipapircentralen.
Hvilke oplysninger skal indberettes
Efter SIL § 16, stk. 2, nr. 1 - 7, vil indberetningen for hver udbyttemodtager indeholde følgende oplysninger:
-
Nr. 1 - Oplysning om identifikation af den, der foretager indberetningen. Indberetningen vil efter regler, som vil blive fastsat i medfør af lovforslagets § 16, stk. 4, skulle ske ved indberetning af den indberetningspligtiges cvr-nummer eller SE-nummer.
-
Nr. 2 - Oplysning om identifikation af udbyttemodtageren, og identifikation af depotet. Tilfalder udbyttet en anden end ejeren af aktien m.v. (en eventuel rentenyder), skal rentenyderen betragtes som udbyttemodtager, og indberetning skal ske i relation til rentenyderen. Identifikationen af udbyttemodtager/rentenyder skal ske efter de nærmere regler om, hvilke identifikationsoplysninger der skal indberettes. Disse regler vil blive fastsat i regler udstedt i medfør af SIL § 52, stk. 3. Identifikationen af depotet sker ved angivelse af depotets art (om depotet er et individuelt eller et fælles depot) og depotnummer.
-
Nr. 3 - Oplysning om størrelsen af det udloddede udbytte før og efter indeholdelse af udbytteskat, det indeholdte beløb og ved udlodning af udbytte af aktie m.v. i danske selskaber m.v. den procentsats, der er anvendt ved eventuel indeholdelse af udbytteskat. Når der i bestemmelsen henvises til »selskaber m.v.« skal dette som udgangspunkt forstås som de selskaber (f.eks. aktie- eller anpartsselskaber) og foreninger (f.eks. investeringsforeninger) og andre juridiske personer, der har udstedt de pågældende aktier m.v.
-
Nr. 4 - Oplysning om baggrunden for udlodning uden indeholdelse af udbytteskat eller for indeholdelse af udbytteskat med reduceret sats. Undladelse af indeholdelse af udbytteskat kan ske i en række tilfælde, f.eks. ved udlodning til moder- eller koncernselskaber, udlodning vedrørende aktier i pensionsdepoter og udlodninger til modtagere, som har udbyttefrikort. Indberetningen skal i disse tilfælde indeholde oplysning om, hvilken undtagelse fra indeholdelse af udbytteskat der finder anvendelse. Indeholdelse med en reduceret sats (mindre end 27 pct.) kan f.eks. ske ved udlodning til selskaber, der ikke er moder- eller koncernselskaber.
-
Nr. 5 - Oplysning om datoen for vedtagelse eller beslutning om udbetaling eller godskrivning af udbyttet.
-
Nr. 6 - Oplysning om identiteten af aktien.
-
Nr. 7 - Oplysning om, hvilket land den udbyttegivende aktie m.v. er udstedt i, og om aktien m.v. er optaget til handel på et reguleret marked.
>Kontoførende institut i værdipapircentral
Hvis en virksomhed, som er omhandlet i stk. 1, ikke er indberetningspligtig som følge af § 47, stk. 1, 1. pkt., men er et kontoførende institut i en værdipapircentral, påhviler indberetningspligten værdipapircentralen, for så vidt angår udbytte af aktier m.v. registreret i denne.
Se SIL § 16, stk. 3.
Det nye stk. 3 er indsat ved § 10 i lov nr. 1179 af 8. juni 2021. Loven trådte i kraft den 1. juli 2021.
Bestemmelsen vedrører den situation, hvor der i en dansk værdipapircentral er et udenlandsk kontoførende institut, som ikke er indberetningspligtigt efter skatteindberetningslovens § 16, stk. 1, om indberetning af udbytter af bl.a. aktier m.v. registreret i en værdipapircentral.
Bestemmelsen medfører, at indberetningspligten i denne situation påhviler værdipapircentralen, for så vidt angår udbytte af aktier m.v. der er registreret i depoter, det pågældende kontoførende institut fører i værdipapircentralen. Den foreslåede ændring sikrer, at der sker indberetning af udbytter af aktier m.v. registreret i en dansk værdipapircentral, uanset om det kontoførende institut er dansk eller udenlandsk.
Den eneste nuværende danske værdipapircentral, VP Securities A/S, indberetter på vegne af de fleste danske kontoførende institutter, og den nye stk. 3 betyder alene, at VP Securities A/S tillige skal indberette om depoter ført af de udenlandske kontoførende institutter på samme måde, som de efter de gældende regler indberetter på vegne af danske kontoførende institutter. Bestemmelsen skal sikre Skatteforvaltningen flere indberetninger og dermed sikre Skatteforvaltningen bedre grundlag for afstemning og kontrol af indeholdelsen af udbytteskat. <
Bemyndigelse
Efter SIL § 16, stk. >4<, kan skatteministeren fastsætte nærmere regler om indberetningen. Denne bemyndigelse var tidligere fastsat i SIL § 16, stk. 3, men er ved lov nr. 1179 af 8. juni 2021 flyttet til SIL § 16, stk. 4. Regler fastsat i medfør af tidligere gældende stk. 3 forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af nugældende skatteindberetningslovens § 16, stk. 4.<
Bemyndigelsen er udnyttet i § 33 i skatteindberetningsbekendtgørelsen (SIB), jf. bekendtgørelse nr. 888 af 15. juni 2020 om skatteindberetning mv.,
Bekendtgørelse om skatteindberetning mv.
Det fremgår af SIB § 33, at, indberetningspligten efter SIL § 16, stk. 1 og 2, omfatter:
1) Depositarens identitet, jf. § 1.
2) Identiteten af udbyttemodtageren eller -modtagerne, jf. § 3.
3) Depotets identitet og art.
4) Størrelsen af det udloddede udbytte ved hver enkelt udlodning før og efter indeholdelse af udbytteskat, den indeholdte udbytteskat og ved udlodning af udbytte af aktier m.v. i danske selskaber m.v. tillige den procentsats, der er anvendt ved eventuel indeholdelse af udbytteskat.
5) Oplysning om baggrunden herfor ved udlodning uden indeholdelse af udbytteskat eller ved indeholdelse af udbytteskat med reduceret sats.
6) Identiteten af aktien m.v., herunder med angivelse af ISIN-fondskode, hvis en sådan er tildelt, og af identiteten af det udloddende selskab m.v. efter Skatteforvaltningens nærmere anvisning.
7) Oplysning om aktien m.v. er optaget til handel på et reguleret marked.
8) Oplysning om hvilket land aktien m.v. er udstedt i.
9) Datoen for vedtagelse eller beslutning om udbetaling eller godskrivning af udbyttet.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil