A.B.1.2.3.16 Finansielle institutters underretningspligt af de indberettede
Indhold
Dette afsnit indeholder regler om finansielle institutters underretningspligt af de indberettede.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov
- Underretning af de indberettede
- Underretning om brud på sikkerheden
- Udenlandsk kildeskat
- Bekendtgørelser
Regel
Det fremgår af SIL § 23, at Finansielle institutter, der er indberetningspligtige, skal underrette hver enkelt person, der skal indberettes om efter regler udstedt i medfør af SIL § 22, stk. 1, om, at oplysningerne om vedkommende vil blive indsamlet og videregivet i overensstemmelse med regler udstedt i medfør af SIL § 22, stk. 1 eller 3, SIL § 23, stk. 4, SIL § 52, stk. 1, eller regler udstedt i medfør af SIL § 52, stk. 3, og skal give disse personer alle de oplysninger, som vedkommende har ret til efter databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14, i tilstrækkelig god tid til, at personen kan udøve sine databeskyttelsesrettigheder, og under alle omstændigheder inden det finansielle institut indberetter oplysninger om den pågældende til SKAT.
SIL § 23 er en videreførelse af de tidligere regler i SKL (skattekontrolloven) § 8 Å, stk. 4, 5, 7 og 8.
Se også afsnit A.B.1.3.5.1 Pligten til at give identifikationsoplysninger om pligten til at give identifikationsoplysninger, samt afsnit A.B.1.3.5.2 Konsekvenser ved manglende identifikationsoplysninger om konsekvenser ved manglende identifikationsoplysninger.
Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov
Tidligere SKL (skattekontrolloven) | Gældende SIL | Indholdet af ændringer |
§ 8 Å, stk. 8 | § 23, stk. 1 | Efter bestemmelsen, skal finansielle institutter der er indberetningspligtige, underrette hver enkelt person, der skal indberettes om efter regler udstedt i medfør af § 22, stk. 1, om, at oplysningerne om vedkommende vil blive indsamlet og videregivet i overensstemmelse med regler udstedt i medfør af § 22, stk. 1 eller 3, § 23, stk. 4, § 52, stk. 1, eller regler udstedt i medfør af § 52, stk. 3, samt skal give disse personer alle de oplysninger, som vedkommende har ret til efter databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14. Dette skal ske i tilstrækkelig god tid til, at personen kan udøve sine databeskyttelsesrettigheder, og under alle omstændigheder inden det finansielle institut indberetter oplysninger om den pågældende til Skatteforvaltningen. |
§ 8 Å, stk. 7 | § 23, stk. 2 | Efter bestemmelsen, skal en person, der skal indberettes oplysninger om efter regler udstedt i medfør af § 22, stk. 1 eller 2, underrettes om brud på sikkerheden med hensyn til oplysninger om vedkommende, når det er sandsynligt, at dette brud kan skade beskyttelsen af personoplysninger om den pågældende eller dennes privatliv. |
§ 8 Å, stk. 4 | § 23, stk. 3 | Efter bestemmelsen, kan finansielle institutter indeholde udenlandsk kildeskat ved betalinger til andre finansielle institutter til overholdelse af forpligtelser indeholdt i en aftale indgået mellem Danmark og det pågældende land eller område. |
§ 8 Å, stk. 5 | § 23, stk. 4 | Efter bestemmelsen, kan skatteministeren fastsætte regler om, at finansielle institutter, som foretager eller fungerer som mellemmand for en udenlandsk kildeskattepligtig betaling til andre finansielle institutter, skal videregive de oplysninger til det umiddelbart forudgående led i betalingskæden, som er nødvendige for, at indeholdelse og indberetning kan ske vedrørende en sådan betaling. |
Underretning af de indberettede
Efter SIL § 23, stk. 1, skal finansielle institutter, der er indberetningspligtige, underrette hver enkelt person, der skal indberettes om efter regler udstedt i medfør af SIL § 22, stk. 1, om, at oplysningerne om vedkommende vil blive indsamlet og videregivet i overensstemmelse med regler udstedt i medfør af SIL § 22, stk. 1 eller 3, SIL § 23, stk. 4, SIL § 52, stk. 1, eller regler udstedt i medfør af SIL § 52, stk. 3, og skal give disse personer alle de oplysninger, som vedkommende har ret til efter databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14, i tilstrækkelig god tid til, at personen kan udøve sine databeskyttelsesrettigheder, og under alle omstændigheder inden det finansielle institut indberetter oplysninger om den pågældende til Skatteforvaltningen.
Bestemmelsen i SIL § 23 stk. 1, indeholder en ubetinget underretningspligt for de indberetningspligtige institutter, når instituttet har identificeret en person eller et selskab som den person eller et selskab, der skal indberettes om til Skatteforvaltningen efter regler udstedt i medfør af SIL § 22, stk. 1. Der er tale om en underretning, der skal ske én gang for alle, i forbindelse med at det indberetningspligtige finansielle institut har identificeret en person eller et selskab, der skal indberettes om.
Det finansielle institut skal af egen drift opfylde denne oplysningspligt. I de tilfælde, hvor der benyttes tjenesteydere til at opfylde forpligtelsen, bevarer det indberetningspligtige institut ansvaret for, at underretningen foretages i overensstemmelse med loven.
Underretningen skal som minimum bestå af de oplysninger, som personen har ret til efter databeskyttelsesforordningen.
Underretningen skal foretages direkte til den berørte person.
Det betyder også, at det konkret i den enkelte situation under hensyn til modtageren skal vurderes, om og i givet fald hvilke yderligere oplysninger, der skal gives, således at den, der skal indberettes om, kan varetage sine interesser.
Underretningen bør foretages i tilstrækkelig god tid til, at personen kan varetage sine interesser, og under alle omstændigheder før, oplysningerne sendes til Skatteforvaltningen.
Der gælder ikke noget krav om, at oplysninger skal gives skriftligt, men i tvivlstilfælde skal det indberetningspligtige institut kunne dokumentere, at fornøden underretning er foretaget i overensstemmelse med loven.
Underretning om brud på sikkerheden
Efter bestemmelsen i SIL § 23, stk. 2, skal en person, der skal indberettes oplysninger om efter regler udstedt i medfør af SIL § 22, stk. 1 eller 2, underrettes om brud på sikkerheden med hensyn til oplysninger om vedkommende, når det er sandsynligt, at dette brud kan skade beskyttelsen af personoplysninger om den pågældende eller dennes privatliv.
Bestemmelsen betyder, at Skatteforvaltningen eller det indberetningspligtige institut skal underrette personer, hvorom der skal indberettes oplysninger til Skatteforvaltningen efter regler udstedt i medfør af SIL § 22, stk. 1 og 2, såfremt der er sket brud på databeskyttelsen.
Underretningspligten påhviler den dataansvarlige for den behandling, med hvilken bruddet på datasikkerheden har fundet sted, og underretningen skal foretages straks efter, at det står klart, at det er sandsynligt, at bruddet på datasikkerheden kan skade beskyttelsen af personoplysninger. Det vil i praksis sige, at hvis Skatteforvaltningen eller et indberetningspligtigt finansielt institut bliver opmærksom på, at der er sket brud på datasikkerheden, som kan skade beskyttelsen af personoplysninger, er Skatteforvaltningen eller det indberetningspligtige finansielle institut forpligtet til at underrette de berørte personer. Denne forpligtelse består, selv om bruddet omfatter et større antal personer, som endnu ikke er identificeret. I dette tilfælde må den underretningspligtige underrette samtlige personer, der kan være berørt af bruddet på datasikkerheden.
Opmærksomheden henledes på, at den dataansvarlige også vil være omfattet af pligt til at anmelde bruddet på datasikkerheden til datatilsynet inden for 72 timer efter databeskyttelsesforordningens artikel 33.
Skatteforvaltningen og de virksomheder, der omfattes af indberetningspligten, skal sikre sig, at sikkerhedsbruddet håndteres i overensstemmelse med gældende regler. Dette skal gælde for både Skatteforvaltningen og de indberetningspligtige finansielle institutter selv og som led i aftalerne med de relevante databehandlere.
Underretningen skal ske ved meddelelse direkte til den berørte person og skal som minimum bestå af oplysninger, der giver vedkommende mulighed for at varetage sine interesser.
Formålet med bestemmelsen er, at den berørte person skal have mulighed for at varetage sine interesser, og det er dermed forudsat, at underretningen skal ske uden ugrundet ophold, når det står klart, at det er sandsynligt, at bruddet på datasikkerheden kan skade beskyttelsen af personoplysninger eller personers privatliv.
Underretningspligten ved indsamling af oplysninger og ved datasikkerhedsbrud gælder i forhold til såvel fysiske som juridiske personer, idet begrebet skal forstås i overensstemmelse med Rådets direktiv 2014/107/EU om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet.
Udenlandsk kildeskat
Efter bestemmelsen i SIL § 23 stk. 3, kan finansielle institutter indeholde udenlandsk kildeskat ved betalinger til andre finansielle institutter til overholdelse af forpligtelser indeholdt i en aftale indgået mellem Danmark og det pågældende land eller område.
Bestemmelsen indeholder regler, som skal sikre de danske finansielle institutter mulighed for at overholde reglerne i FATCA-aftalen om indeholdelse af amerikansk kildeskat eller om videregivelse af oplysninger til tidligere led i en betalingskæde, når en betaling går til et ikke-deltagende finansielt institut.
Bestemmelsen er formuleret således, at finansielle institutter kan indeholde udenlandsk kildeskat ved betalinger til andre finansielle institutter, når dette sker til overholdelse af forpligtelser indeholdt i en aftale, Danmark og det pågældende land eller område har indgået.
Bestemmelsen er nødvendig for at sikre mulighed for, at danske finansielle institutter, som har valgt at agere som kvalificerede mellemmænd (qualified intermediaries) i forhold til USA og i denne forbindelse har påtaget sig umiddelbar indeholdelsesforpligtelse, har mulighed for at foretage indeholdelse af kildeskat i overensstemmelse med FATCA-aftalen uden samtykke fra de ikke-deltagende finansielle institutter, de foretager betalinger til. Bestemmelsen er dog formuleret generelt, så den også vil kunne anvendes i relation til aftaler, som Danmark eller EU indgår med andre partnere end USA, i det omfang disse måtte indeholde tilsvarende forpligtelser. EU-direktivet og de aftaler, Danmark eller EU har indgået, indeholder dog ikke tilsvarende forpligtelser på nuværende tidspunkt.
Det bemærkes, at Danmark og USA ikke har indgået nogen aftale om, at Skatteforvaltningen skal modtage den indeholdte skat på vegne af de amerikanske skattemyndigheder. De danske finansielle institutter, der vælger eller har valgt at agere som kvalificerede mellemmænd i forhold til USA og i denne forbindelse har påtaget sig primær indeholdelsesforpligtelse, vil således skulle afregne den indeholdte skat direkte over for de amerikanske myndigheder uden inddragelse af Skatteforvaltningen.
Bekendtgørelser
Efter bestemmelsen i SIL § 23, stk. 4, kan skatteministeren fastsætte regler om, at finansielle institutter, som foretager eller fungerer som mellemmand for en udenlandsk kildeskattepligtig betaling til andre finansielle institutter, skal videregive de oplysninger til det umiddelbart forudgående led i betalingskæden, som er nødvendige for, at indeholdelse og indberetning kan ske vedrørende en sådan betaling.
Denne regel skal sikre mulighed for at fastsætte regler, som muliggør, at danske finansielle institutter kan overholde FATCA-aftalen. Bestemmelsen er dog formuleret generelt, så den også vil kunne udgøre hjemmel til, at skatteministeren kan fastsætte regler om tilsvarende afgivelse af oplysninger i forbindelse med implementering af eventuelle tilsvarende pligter i aftaler med andre partnere end USA eller i EUretten. EU-direktivet og de aftaler, Danmark eller EU har indgået, indeholder dog ikke tilsvarende forpligtelser på nuværende tidspunkt.
Bemyndigelsen i SIL § 23, stk. 4, er udnyttet til at udstede:
>1) bekendtgørelse nr. 334 af 26. marts 2020 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet, hvor bilaget senere er ændret ved bekendtgørelse nr. 729 af 22. april 2021.
2) bekendtgørelse nr, 724 af 22. april 2021 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA.<
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil