Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-1
<< >>

J.A.11.10.1 Krav til spilsystemet

Dette afsnit handler om de krav, der er fastsat til spilvirksomhedens spilsystem.

Afsnittet indeholder:

  • Hvad er omfattet af begrebet spilsystem?
    • Certificering af spilsystemet mv.
    • Brug af akkrediterede testvirksomheder
  • Fysisk placering af spilsystem
  • Spillemyndighedens afgørelse om tilladelse

Hvad er omfattet af begrebet spilsystem?

Spillemyndighedens definerer spillesystemet som et elektronisk system eller andet udstyr, der anvendes af eller på vegne af tilladelsesindehavere, herunder udstyr, der

  • anvendes til lagring af oplysninger vedrørende en persons deltagelse i spil, herunder historiske data, og resultatoplysninger,
  • frembringer og/eller præsenterer spil for spilleren, eller
  • fastlægger resultatet af et spil, eller beregner, hvorvidt spilleren har vundet eller tabt ved spillet.

Nedenfor er illustreret hvilke komponenter der (normalt) anvendes til at udbyde spil online, og hvilke af disse komponenter, der anses for at være omfattet af spilsystemet. Betalingsformidling og SAFE er ikke en del af spilsystemet.

Beskrivelse af de forskellige komponenter i figur

  • "Front End" er udtryk for den del af systemet, som spilleren interagerer med, hvilket vil sige hjemmesiden, herunder serveren, som hjemmesiden afvikles på/fra. Det omfatter også klientsoftware installeret på kundens computer og/eller mobiltelefon.
  • "Back Office" er udtryk for den del af et system, hvor kundespecifikke data er gemt. Som minimum vil der være tale om spillerens identitetsoplysninger og finansielle data, og i nogle tilfælde vil spildata også være opbevaret her.
  • "Data Warehouse" er udtryk for den del af systemet, hvor systemgenereret data struktureres og opbevares. I ovennævnte illustration vil der som udgangspunkt være tale om spildata, men i visse tilfælde kan finansielle data også være opbevaret her.
  • "Spilafvikling" er Spillemyndighedens udtryk for den del af systemet, der fastlægger resultatet af et spil, eller beregner hvorvidt spilleren har vundet eller tabt ved spillet. Tilfældighedsgeneratoren med støtteprocesser samt systemet til afvikling af væddemål o.l. findes her. Spil, der leveres af leverandører, er også omfattet af spilsystemet.

Certificering af spilsystemet mv.

Spillemyndigheden stiller krav om, at spilsystemer, forretningsgange og forretningssystemer skal certificeres af en akkrediteret testvirksomhed, før spilsystemet anvendes til udbud af spil.

Kravene til certificeringerne er beskrevet i syv dokumenter.

  • Generelle krav
  • Teststandarder
  • Inspektionsstandarder
  • Ledelsessystem for informationssikkerhed
  • Retningslinjer for indtrængningsefterprøvning
  • Retningslinjer for sårbarhedsscanning
  • Program for styring af systemændringer.

Test- og inspektionsstandarder er opdelt på forskellige spilområder, mens de resterende dokumenter gælder på tværs. 

For at blive en akkrediteret testvirksomhed, og derved være godkendt til at certificere efter de forskellige dokumenter, skal testvirksomheden leve op til krav, der er beskrevet i de enkelte dokumenter.

Dokumenterne og deres krav er:

Dokumentkode

Beskrivelse

00.00

Generelle krav

Overordnede krav og rammen for certificeringerne.

01.00

Teststandarder

Random Number Generator (RNG) og jackpots.

02.00

Inspektionsstandarder

Spilleregler, registrering, driftsrapporteringer, kundeoversigt, betingelser og vilkår, registrering, sikkerhed, mistænkelig spilleradfærd osv.

03.00

Ledelsessystem for informationssikkerhed

Informationssikkerhed osv. (revision af procedurer)

04.00

Retningslinjer for indtrængningsefterprøvning

Informationssikkerhed (efterprøvning)

05.00

Retningslinjer for sårbarhedsefterprøvning

Informationssikkerhed (scanning)

06.00

Program for styring af systemændringer

Krav til procedurer for ændringshåndtering i spilsystemer

Den akkrediterede testvirksomhederne skal certificere med udgangspunkt i de krav, der fremgår af ovenstående dokumenter. Resultatet af certificering skal indrapporteres til Spillemyndigheden via standardrapporter, som findes på spillemyndigheden.dk. Det fremgår af de enkelte dokumenter med hvilken frekvens, der skal certificeres.

Brug af akkrediterede testvirksomheder

I de enkelte dokumenter er der angivet krav til den testvirksomhed, som skal udføre certificeringerne. Testvirksomheden skal oprette et revisionsprogram baseret på Spillemyndighedens certificeringsprogram og på denne baggrund opnå en ISO 17025- eller en ISO 17020-akkreditering. Akkrediteringen af testhusene foretages af Den Danske Akkrediteringsfond (DANAK) eller et tilsvarende akkrediteringsorgan, som er omfattet af European co-operation for Accreditations multilaterale aftale om gensidig anerkendelse eller medlem af International Laboratory Accreditation Cooperation.

Når en testvirksomhed er blevet akkrediteret, kan den uden Spillemyndighedens godkendelse, foretage certificeringer af spilsystem mv.

Det er tilladelsesindehaver, der skal dokumentere over for Spillemyndigheden, at testvirksomheden overholder fastsatte krav til akkrediterede testvirksomheder.

Fysisk placering af spilsystem

Spilsystemet skal som hovedregel være fysisk placeret i Danmark. Spilsystemet kan være fysisk placeret i et andet land, hvis

  • Tilladelsesindehaveren har tilladelse til udbud af spil i dette land, og Spillemyndigheden har indgået en aftale om tilsyn med en offentlig myndighed, der fører tilsyn med tilladelsesindehaveren spiludbud i dette land, eller
  • Tilladelsesindehaveren kan give Spillemyndigheden adgang til at foretage betryggende kontrol af spilsystemet ved hjælp af fjernadgang eller lignende.

Spillemyndighedens afgørelse om tilladelse

Hvis Spillemyndigheden finder, at kravene til faglig forsvarlig drift ikke er opfyldt, kan det medføre et afslag på ansøgning om tilladelse.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.