Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-1
<< >>

C.D.8.5.4 Skattemæssige indgangsværdier mv.

Indhold

Dette afsnit beskriver reglerne for fastsættelse af skattemæssige indgangsværdier for elselskaber, der overgik fra skattefrihed til beskatning efter selskabsskatteloven.

Afsnittet indeholder:

  • Indgangsværdier/afskrivningsgrundlag
  • Decentrale kraftvarmeanlæg, der ikke ejes af et elekticitetsværk
  • Avanceopgørelse ved senere afståelse.

Indgangsværdier/afskrivningsgrundlag

Som led i indførelse af den generelle skattepligt for elselskaber ved L 2000.452 indførtes en overgangsbestemmelse i SEL (selskabsskatteloven) § 35 O, som omhandlede fastlæggelsen af de skattemæssige indgangsværdier ved de hidtidige elselskabers overgang til skattepligt.

Bestemmelsen i SEL (selskabsskatteloven) § 35 O indeholdt regler om fastsættelse af indgangsværdier og afskrivningsgrundlag til brug for opgørelsen af fortjeneste og tab efter ABL (aktieavancebeskatningsloven), EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) og KGL (kursgevinstloven). Indgangsværdierne er fastsat på det tidspunkt, hvor elselskaber overgik fra skattefrihed til beskatning – senest ved udgangen af 2001. De fastsatte indgangsværdier udgør anskaffelsessummen ved opgørelse af fortjeneste og tab på det tidspunkt, hvor de pågældende aktiver og passiver afhændes.

Da de nævnte elselskaber alle senest med udgangen af 2001 er overgået til beskatning som elselskaber efter selskabsskatteloven, har bestemmelsen i SEL (selskabsskatteloven) § 35 O – bortset fra bestemmelsen i den tidligere SEL (selskabsskatteloven) § 35 O, stk. 7 – udtømt sin virkning.

Bestemmelserne i SEL (selskabsskatteloven) § 35 O, stk. 1-6, blev således ophævet ved lov nr. 652 af 8. juni 2016 og stk. 7 blev herefter stk. 1. I følge ændringslovens § 1 nr. 11 og 13 og i § 16, nr. 1, er det dog tydeliggjort, at indgangsværdier fastsat efter SEL (selskabsskatteloven) § 35 O, fortsat finder anvendelse for kommuner og Energinet.dk.

SEL (selskabsskatteloven) § 35 O, stk. 1 omhandler herefter decentrale kraftvarmeanlæg, der ikke ejes af et elekticitetsværk. Se nedenfor.

Decentrale kraftvarmeanlæg, der ikke ejes af et elektricitetsværk

En række decentrale kraftvarmeanlæg har ved overgangen til skattepligt haft en gældsbyrde, der var større end værdien af deres aktiver. Har værkets (selskabets mv.) afskrivningsgrundlag ved overgangen til skattepligt været mindre end gælden, kan de pågældende værker komme til at betale skat, før gælden er væk.

Decentrale kraftvarmeanlæg, der ikke ejes af et elektricitetsværk, kan derfor afskrive et beløb svarende til den del af nettogælden, der kan henføres til kraftvarmeanlægget, over 20 år fra skattepligtens indtræden ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Se SEL (selskabsskatteloven) § 35 O.

Nettogælden opgøres til kursværdien pr. datoen for overgangen til skattepligt.

Afskrivning på nettogæld

Formålet med bestemmelsen har været at give de decentrale kraftvarmeanlæg mulighed for at afskrive på den del af anlæggets samlede gæld, som overstiger anlæggets

  • fordringer omfattet af kursgevinstloven
  • værdipapirer omfattet af aktieavancebeskatningsloven og
  • kassebeholdning.

Afskrivning på nettogælden sikrer, at indkomster, som beløbsmæssigt svarer til nettogælden, ikke beskattes, og i stedet kan anvendes til afdrag på gælden.

Nettogælden skal afskrives over en periode på 20 år.

Er beløbet ikke afskrevet fuldt ud efter 20 år, bortfalder afskrivningen på den resterende del af beløbet.

Den årlige afskrivning er ikke begrænset til en bestemt procentsats, og anlægget kan derfor vælge fx at afskrive det fulde beløb i indkomståret 2000. Har et kraftvarmeanlæg dækket et eventuelt underskud opstået før skattepligtens indtræden ved at optage lån, indebærer bestemmelsen, at der skattemæssigt gives fradrag for underskud opstået før skattepligtens indtræden.

Indekslån

Nogle kraftvarmeanlæg har optaget indekslån. Ved indekslån inflationskorrigeres prioritetsgælden, indtil lånets udløb. Indeksreguleringen af prioritetsgælden er ikke fradragsberettiget, hvis renten på lånet opfylder mindsterenten for indekslån. Denne er fastsat til 2,5 pct., hvorfor indekslån som hovedregel opfylder mindsterenten. Konsekvensen heraf er, at en del af tilbagebetalingen af lånet, svarende til indekstillæggene, skal ske med beskattede midler. Dette modsvares af, at långiver ikke beskattes af indekstillæggene.

Decentrale kraftvarmeanlæg, der ikke ejes af et elektricitetsværk, kan fradrage afdrag og indekstillæg på indekslån, der er optaget før 1. januar 2000, ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Se SEL (selskabsskatteloven) § 35 O.

Afdragene og indekstillæggene skal vedrøre perioden efter overgangen til skattepligt.

Renteudgifter, der påløber indekslånet, vil efter de almindelige regler kunne fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Bestemmelsen indebærer, at anlægget kan afvikle eksisterende gæld med ubeskattede midler, og er et alternativ til muligheden for at afskrive på anlæggets nettogæld.

Vælger anlægget at benytte sig af en af de to ovennævnte muligheder, kan anlægget ikke afskrive på aktiver, som det ejer ved overgangen til skattepligt.

Avanceopgørelse ved senere afståelse

Ved en senere afståelse af disse aktiver medregnes den fulde afståelsessum uanset aktivets art ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Se SEL (selskabsskatteloven) § 35 O, 2. pkt. Ejendomsavancebeskatningslovens regler om opgørelse af fortjeneste ved afståelse af fast ejendom anvendes således ikke i sådanne situationer. Principperne i EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 4, stk. 4-9, om bl.a. kontantomregning anvendes dog uanset aktivets art. Se SEL (selskabsskatteloven) § 35 O, 3. pkt.

Anlægget skal ved afgivelse af oplysninger til told- og skatteforvaltningen efter SKL (skattekontrolloven) § 2 for det første indkomstår under skattepligt bindende tilkendegive, om det ønsker at afskrive et beløb svarende til nettogælden, eller om det i stedet ønsker at fradrage afdrag og indekstillæg på indekslån.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.