I.A.1.9 Registrering af virksomheder efter registreringsafgiftsloven
Indhold
Dette afsnit beskriver hvilke virksomheder, der kan blive registreret efter registreringsafgiftsloven, samt hvilke betingelser og krav, der skal opfyldes.
Afsnittet indeholder:
- Betingelser for at blive registreret virksomhed efter registreringsafgiftsloven
- Hvad opnås som registreret virksomhed?
Betingelser for at blive registreret virksomhed efter registreringsafgiftsloven
En virksomhed, der opfylder følgende betingelser i REGAL (registreringsafgiftsloven) § 15, stk. 1, kan registreres:
- Virksomheden skal være hjemmehørende her i landet, i et andet EU-land eller i et EØS-land, med hvilket Danmark har en aftale om gensidig bistand til inddrivelse, der svarer til reglerne inden for EU.
- Virksomheden skal erhvervsmæssigt handle med motorkøretøjer eller påhængsvogne eller sættevogne til motorkøretøjer eller erhvervsmæssigt udleje sådanne køretøjer
- Virksomheden må ikke have gæld til staten
- Virksomheden må ikke være under rekonstruktionsbehandling, konkurs eller likvidation
- Virksomheden skal stille sikkerhed på mindst 500.000 kr. for betaling af afgifter efter denne lov, herunder tilbagebetaling af for meget udbetalt godtgørelse, samt renter og gebyrer vedrørende disse afgifter og godtgørelser
Skatteforvaltningen har mulighed for, at stille et krav til virksomhederne om en højere sikkerhedsstillelse end de 500.000 kr. ud fra oplysninger om deres årlige eller forventede årlige afgiftstilsvar, deres forretningsomfang, betalingshistorik og øvrige faktorer. Virksomheder som har eller forventer at have et stort afgiftstilsvar, vil således også skulle stille en højere sikkerhed i forbindelse med registreringen.
Motorstyrelsen har med offentliggørelse af styresignalet SKM2019.562.Motorst indført en trappemodel, som beskriver fastsættelse af sikkerhedsstillelse for selvanmeldere efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 15. Den enkelte selvanmelder indplaceres jf. styresignalet på et trin, således at sikkerhedsstillelsen for den enkelte virksomhed står mål med størrelsen af det afgiftstilsvar, som virksomheden hæfter for. Trappemodellen består af fem trin. Størrelsen af sikkerhedsstillelsen afhænger af den månedlige afgiftsbetaling og den månedlige godtgørelse ved eksport. Sikkerhedsstillelsen vil blive revurderet én gang årligt. Trappemodellen xtrådtex i kraft den 1. februar 2020 jf. nyhedsbrev af den 6. december 2019.
Selvanmeldere kan, i tilfælde af at der sker væsentlige ændringer i virksomhedens drift, ansøge Motorstyrelsen om nedsættelse af sikkerhedsstillelsen.
Herudover har Skatteforvaltningen mulighed for løbende at ændre kravet om sikkerhedens størrelse, hvis virksomhedens forhold har ændret sig væsentligt, i forhold til registreringstidspunktet, eller seneste regulering af sikkerheden, eller hvis fastsættelsen af sikkerheden har været baseret på ukorrekte oplysninger. En sådan regulering kan ske med 1 måneds varsel til den første i en måned
Se REGAL § 15, stk. 2.
En registrering bliver bragt til ophør, hvis virksomheden ophører med at opfylde en af betingelserne i REGAL (registreringsafgiftsloven) § 15, stk. 1, eller undlader at fremstille et køretøj efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 18. Registreringen ophører i så fald fra det tidspunkt, hvor Skatteforvaltningen meddeler virksomheden, at registreringen er ophørt.
Motorstyrelsen eller Skattestyrelsen kan nægte registrering eller bringe en registrering til ophør, hvis en virksomheds ejer, bestyrelse, direktion eller anden ledelse har udvist en sådan adfærd, at det er nærliggende af antage, at virksomheden ikke vil overholde registreringsordningen.
Ved en ejer forstås en fysisk eller juridisk person, som har bestemmende indflydelse over virksomheden ved enten at have direkte eller indirekte ejerskab af mere end 50 pct. af aktiekapitalen, eller ved direkte eller indirekte at have rådighed over mere end 50 pct. af stemmerettighederne. Ved bestyrelse skal forstås den bestyrelse, der er valgt på en generalforsamling, og som vælger en direktion, og som varetager den overordnede strategiske ledelse. Ved direktion skal forstås den selskabsretlige definition af en direktion, der er valgt af bestyrelsen, og som varetager den daglige ledelse af en virksomhed. Ved anden ledelse skal forstås én eller flere personer, som hverken deltager i bestyrelsen eller direktionen, men som har væsentlig indflydelse over virksomhedens dispositioner.
Som eksempel kan nævnes en virksomhed, som flere gange inden for de seneste år har angivet skatter og afgifter urigtigt eller undladt at betale skatter og afgifter rettidigt. Herudover vil gæld fra drift af andre virksomheder, konkurser, der har påført staten et tab, samt tidligere manglende overholdelse af registreringsordningen også kunne indgå som elementer ved vurdering af, om virksomheden må formodes ikke at ville overholde vilkårene for registreringsordningen.
Det vil bero på et skøn fra sag til sag, om forholdet indebærer, at det er nærliggende at antage, at vilkårene for registreringsordningen ikke vil blive overholdt.
Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 15, stk. 4, som er indsat ved lov nr. 1431 af 5. december 2018.
Virksomheder, som opfylder betingelserne for at blive registreret efter registreringsafgiftsloven, kan anmelde sig til registrering efter de anførte regler. Se I.A.1.4 Afgiftens størrelse og beregning om de generelle regler om registrering af virksomheder. Det står en virksomhed frit for, om den vil lade sig registrere hos Skatteforvaltningen, men hvis en virksomhed ikke er registreret, skal registreringsafgiften være betalt, inden virksomheden kan få registreret køretøjer i Motorregisteret. Hvis virksomheden er registreret efter registreringsafgiftsloven sker værdifastsættelsen af motorkøretøjer i Motorregisteret, herunder godkendelse og afregning af månedsangivelsen. Se I.A.5.13 Autorisering af nummerpladeoperatører om autorisering af nummerpladeoperatører.
Hvad opnås som registreret virksomhed?
En virksomhed, der bliver registreret efter registreringsafgiftsloven, kan i Motorregistret
- angive afgiften af et køretøj,
- ><
- betale afgiften af køretøjer, som virksomheden har angivet afgiften af, periodevis.
Bemærk
Selvanmelderordningen vedrørende anmeldelse af køretøjer til eksport xer afskaffetx med vedtagelsen af lov nr. 1126 af 19. november 2019 pr. 1. juli 2020. Det betyder, at virksomheder, der er registreret som selvanmelder jf. REGAL (registreringsafgiftsloven) §§ 14-16 pr. 1. juli 2020, ikke længere kan fastsætte værdien og angive eksportgodtgørelsen for brugte køretøjer, som selvanmelderen eksporterer ud af landet. Fra den 1. juli 2020 er det Motorstyrelsen, som skal varetage opgaven med at fastsætte værdien og afgiften af køretøjer, som anmeldes til eksport.
Til brug for administration af REGAL (registreringsafgiftsloven) §§ 15-18 har skatteministeren i bekendtgørelse nr. 1487 af 10. december 2018 om registrerede virksomheder efter registreringsafgiftsloven fastsat nærmere regler om:
- Fremgangsmåden ved registrering af virksomheder
- Hvilke kategorier af køretøjer ordningen omfatter
- Hvilke typer af oplysninger, der skal gives om et køretøj
- Hvornår og hvordan angivelser skal indgives til Skatteforvaltningen, herunder om angivelsen skal gives elektronisk
- Hvem der kan angive afgiften af et køretøj for en registreret virksomhed
Af bekendtgørelsen fremgår bl.a. følgende:
En virksomhed, der ønsker at blive registreret, skal over for Skatteforvaltningen bekræfte, at virksomheden opfylder de betingelser for at blive registreret, der er nævnt i REGAL (registreringsafgiftsloven) § 15, stk. 1, nr. 1-4. Virksomheden skal samtidig over for Skatteforvaltningen erklære, at virksomheden, hvis den efter registreringen ophører med at opfylde en af disse betingelser, straks oplyse Skatteforvaltningen herom.
Er Skatteforvaltningen enig i, at virksomheden kan registreres efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 15, stk. 1, nr. 1-4, og stk. 4, registreres virksomheden, når virksomheden over for Skatteforvaltningen har stillet sikkerhed som nævnt i REGAL (registreringsafgiftsloven) § 15, stk. 1, nr. 5.
En registrering kan ikke overdrages.
Registreringsordningen omfatter alle typer af køretøjer, bortset fra følgende typer:
1) Brugte køretøjer som nævnt i REGAL (registreringsafgiftsloven) § 5 a.
2) Veterankøretøjer.
Se mere i registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 39.
Skatteforvaltningen fastsætter regler for, hvilke typer af oplysninger en registreret virksomhed skal oplyse i angivelser af registreringsafgift >< for køretøjer efter REGAL § 16.
En registreret virksomheds angivelse af registreringsafgiften af et køretøj skal ske efter reglerne i opkrævningsloven.
Skatteforvaltningen kan bestemme, at angivelser af registreringsafgift ><efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 16 skal ske på en bestemt måde. Skatteforvaltningen kan herunder bestemme, at angivelser skal ske digitalt ved brug af digital signatur.
Se også
Se REGAL (registreringsafgiftsloven) § 14 om virkningen af at være registreret virksomhed, samt registreringsafgiftsbekendtgørelsen om registrerede virksomheder efter registreringsafgiftsloven.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil