H.A.12.3 Klage over de historiske vurderinger efter EVL § 89
Indhold
Dette afsnit omhandler klage over de historiske vurderinger efter EVL § 89.
Vurderingerne for 2011 for ejerboliger og for 2012 for andre ejendomme er videreført med forskellige rabatordninger frem til henholdsvis den første nye vurdering pr. 1. januar 2020 eller 1. januar 2020. Der er i perioden foretaget omvurderinger i 2011/2012-niveau af ejendomme, der er opstået eller ændret i vurderingsårene efter vurderingsåret 2011/2012. Se § 3 i VUL, § 1 i lov nr. 1635 af 26. december 2013, lov nr. 1535 af 27. december 2014, § 1 i lov nr. 61 af 16. januar 2017, og EVL §§ 87 og 88 som vedtaget ved lov nr. 654 af 8. juni 2017 og ændret ved lov nr. 278 af 17. april 2018 og ved lov nr. 1729 af 27. december 2018. De videreførte vurderinger og omvurderinger er således alle foretaget i niveauet pr. 1. oktober 2011 eller 1. oktober 2012 og har således siden 2011/2012 indgået i grundlaget for opkrævningen af ejendomsskatterne omfattende ejendomsværdiskat og grundskyld.
Samtidig med at 2011-/2012-vurderingerne blev videreført, blev adgangen til at klage over de historiske vurderinger tilsvarende udskudt. Klagefristen for 2011-/2012-vurderingerne er udløbet, men de efterfølgende vurderinger, som er foretaget i form af en videreførelse af 2011-/2012-vurderingerne vil kunne påklages, når klageadgangen åbnes. Det vil sige, at der kan klages over vurderingerne fra og med 2013-vurderingen for ejerboliger, og fra og med 2014-vurderingen for andre ejendomme.
Vurderingsstyrelsen sender senest samtidig med den særskilte meddelelse om igangsættelse af klagefrister efter EVL § 89, stk. 8, en meddelelse om de historiske vurderinger efter EVL § 89, stk. 6.
Klage over en eller flere af disse historiske vurderinger skal være modtaget i Skatteankestyrelsen senest 90 dage fra dateringen af den særskilte meddelelse om igangsættelse af klagefrister, jf. EVL §§ 89, stk. 1, 2. pkt., og 89, stk. 2, 2. pkt. Fristen udløber efter 90 dage, uanset om fristen udløber en lørdag, søndag eller helligdag, og uanset om en nuværende eller tidligere ejer ikke har modtaget den særskilte meddelelse om igangsættelse af klagefrister. SFL (skatteforvaltningsloven) § 35 a, stk. 6, 2. pkt., om, at Skatteankestyrelsen kan se bort fra en fristoverskrivelse, hvis særlige regler taler derfor, finder ikke anvendelse. Se EVL § 89, stk. 9, 4. pkt.
Det fremgår af EVL § 89, stk. 10, at der for hver af de historiske vurderinger, der klages over, skal betales et klagegebyr på 400 kr. (2010-niveau). Grundbeløbet reguleres efter PSL (personskatteloven) § 20, og klagegebyret er i 2020 500 kr.
Af EVL § 89, stk. 9, fremgår hvilke meddelelser, der skal følge med klager over de historiske vurderinger. Det følger heraf, at ved klage over en historisk vurdering, som nævnt i EVL § 89, stk. 1 eller 2, skal både meddelelsen efter EVL § 89, stk. 1, 1. pkt., eller stk. 2, 1. pkt., dvs. meddelelsen om, hvor de historiske vurderinger kan findes, og meddelelsen efter EVL § 89, stk. 8, dvs. meddelelsen om igangsættelse af klagefrister, følge med klagen.
Hvis klagen sker efter genåbning af klagefristen, fordi Skattestyrelsen har tilbagekaldt et tilbud om kompensation eller en udbetalt kompensation, jf. EVL § 76 a, stk. 2, skal meddelelse om fristen for at klage over de historiske vurderinger medfølge klagen.
Klageinstansen vil i anledning af en sådan klage foretage en prøvelse af de historiske vurderinger. Denne prøvelse vil imidlertid være en prøvelse i aktuelt niveau, dvs. i niveauet pr. den vurderingstermin, med hvilken vurderingen er foretaget, uanset at den påklagede historiske vurdering er foretaget i niveauet pr. 1. oktober 2011 (for ejerboligvurderinger efter VUL) eller 1. oktober 2012 (for andre ejendomme efter VUL). Det fremgår af EVL § 89, stk. 3, 1. pkt.
Vurderingsstyrelsen skal derfor også vurdere, om Vurderingsstyrelsen vil foreslå genoptagelse, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 35 a, stk. 5, på grundlag af et skøn over vurderingen på baggrund af prisforholdene i det pågældende vurderingsår. Det fremgår af EVL § 89, stk. 3, 2. pkt.
Verserende klage- og genoptagelsessager
Hvis en historisk vurdering er under genoptagelse eller revision ved Vurderingsstyrelsen eller under klage- eller domstolsbehandling ved klagemyndighederne eller domstolene på tidspunktet for fremsendelse af tilbud om kompensation efter EVL § 73, stk. 1, kan denne vurdering påklages i 3 måneder efter at klage- eller genoptagelsessagen er endeligt afsluttet. Det fremgår af EVL § 89, stk. 1, 3. pkt. og stk. 2, 3.pkt.
Med henblik på at sikre, at der ikke sker behandling af samme spørgsmål flere gange af samme instans, er det for disse tilfælde i EVL § 89, stk. 1 og 2, fastslået, at de vurderinger, der er omfattet af sager, der verserer, når der sendes tilbud om kompensation, kan påklages igen efter afslutningen af den verserende sag inden for de i bestemmelserne fastsatte frister, men udelukkende til fornyet behandling med henblik på prøvelse i aktuelt niveau. Det gælder efter bestemmelserne, uanset om den verserende sag ender med en afgørelse om vurderingen i 2011/2012-niveau, og uanset om den verserende sag verserer ved Vurderingsstyrelsen, ved klagemyndighederne eller ved domstolene.
Reglerne medfører fx, at en 2015-vurdering, der er omfattet af en verserende sag om vurderingen, som er behandlet i 2011-niveau, efter afslutning kan påklages med henblik på, at vurderingen kan blive efterprøvet 2015-niveau. Reglen medfører tilsvarende, at en vurdering af en ejendom, der er vurderet som andet end en ejerbolig i perioden fra og med 2012-vurderingen, og som derfor vil være ansat i 2012-niveau, kan påklages efter reglerne i EVL § 89, stk. 2, når den verserende sag er afsluttet med henblik på prøvelse af vurderingen efter prisforholdene pr. vurderingsterminen. Fx vil en vurdering eller en omvurdering pr. 1. oktober 2016, der er foretaget i 2012-niveau, blive klagebehandlet i niveauet pr. 1. oktober 2016.
Ejendomsejeren er altså ikke afskåret fra en genbehandling af afgørelsen om vurdering med henblik på ansættelse af prisforholdene pr. vurderingsterminen, ofte omtalt som "aktuelt niveau". Klagemyndighederne og domstolene vil dermed fortsat kunne behandle og tage stilling til en ansættelse af prisforholdene i aktuelt niveau. Klagemyndighederne og domstolene kan dog ikke tage stilling til andre spørgsmål, hvis vurderingen tidligere har været under prøvelse efter reglerne i SFL (skatteforvaltningsloven). Det bemærkes i den forbindelse, at verserende genoptagelsessager kan påklages til Skatteankestyrelsen, vurderingsankenævnet eller Landsskatteretten efter SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 4 a, 6 eller 11, og at verserende klagesager kan indbringes for domstolene efter SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 48 eller 49, jf. § 89, stk. 1, 7. pkt., og stk. 2, 7. pkt. med henblik på prøvelse i 2011/2012-niveau.
Der vil således ikke være tale om, at det samme spørgsmål eller den samme sag prøves endnu en gang ved den samme instans. Der er derimod tale om, at der alene vil kunne klages angående de aktuelle prisforhold for det påklagede vurderingsår. Andre forhold vedrørende samme ejendom i samme vurderingsår vil ikke kunne prøves igen. Dermed kan heller ikke andre forhold, der har været genstand for prøvelse i den oprindelige klage- eller genoptagelsessag, gøres til genstand for fornyet klagebehandling.
For så vidt angår andre forhold end prisforholdene vil klagemyndigheden ved prøvelse af en afsluttet klage- eller genoptagelsessag altså kunne lægge disse uprøvet til grund, hvilket også gælder for forhold, der er taget stilling til i den oprindelige afgørelse fra Vurderingsstyrelsen eller klagemyndighederne. Den fornyede klagebehandling vil i øvrigt skulle ske efter de almindeligt gældende regler herom, herunder reglerne i SFL (skatteforvaltningsloven) kapitel 13 a.
Når ejendomsejeren modtager afgørelsen i en verserende klage- eller genoptagelsessag, der træffes efter prisforholdene i 2011 eller 2012, kan ejendomsejeren altså vælge, om ejendomsejer vil acceptere det tilbud om kompensation, der er genberegnet på baggrund af den afgjorte klage- eller genoptagelsessag i 2011- eller 2012-niveau, eller om ejendomsejer i stedet ønsker en fornyet klagebehandling i aktuelt prisniveau. Vælger ejendomsejeren at klage igen for at få en fornyet prøvelse i det aktuelle prisniveau, vil der ikke for det pågældende år blive beregnet et kompensationstilbud på grundlag af en vurdering efter klagesagens afslutning. Det skyldes, at ejendomsejeren ved at vælge at klage i stedet har valgt den fulde prøvelse af vurderingen for det pågældende år. Der henvises til afsnit C.H.4 Tilbagebetalingordningen for en beskrivelse af sammenhængen mellem reglerne i EVL § 89 og reglerne om tilbagebetalingsordningen.
Det vil i alle tilfælde være ejendomsejerne, der skal indgive klage, hvis der skal ske klagebehandling med henblik på ansættelse af prisforholdene i aktuelt niveau, og klagebehandlingen skal i så fald ske efter reglerne i EVL § 89.
Meddelelsen om de historiske vurderinger
Meddelelsen om de historiske vurderinger sendes som en særskilt meddelelse i forlængelse af den første almindelige vurdering efter ejendomsvurderingsloven.
Meddelelsen om de historiske vurderinger indeholder en henvisning til, hvor resultatet af disse vurderinger kan findes, en overordnet henvisning til de retsregler i henhold til hvilke, de omfattede vurderinger er foretaget, samt en generel vejledning om klageadgangen med overordnet angivelse af klageinstans, fremgangsmåde ved indgivelse af klage og klagefrister. Det følger af EVL § 89, stk. 6.
Det betyder, at vurderingsresultatet og begrundelsen herfor i forhold til den enkelte historiske vurdering ikke fremgår af selve meddelelsen. I stedet vil den særskilte meddelelse indeholde en henvisning til en offentligt tilgængelig IT-løsning, hvor resultatet af de historiske vurderinger fremgår.
Ejere, der er undtaget eller fritaget for digital post, vil modtage:
- meddelelse om, at de videreførte vurderinger og omvurderinger, som de gennem årene har modtaget, nu kan påklages (se også afsnit H.A.12.1 Særskilt meddelelse om igangsættelse af klagefristerne efter EVL § 89 om særskilt meddelelse om igangsættelse af klagefristerne),
- information om de retsregler, disse vurderinger er ansat efter,
- en beskrivelse af, hvordan beregningerne for videreførelse af 2011/2012-vurderingerne er foretaget i de mellemliggende år,
- en generel vejledning om klageadgangen, og
- en henvisning til, at nye fysiske eksemplarer af vurderingerne fra 2011 og 2012 samt nyere omvurderinger, kan rekvireres efter anmodning til Skatteforvaltningen.
EVL § 89, stk. 6, indeholder en udtømmende opgørelse af hvilke krav, der gælder til begrundelsen og klagevejledningen for de historiske vurderinger. Med bestemmelsen er de almindelige forvaltningsretlige regler herom således fraveget.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil