C.D.3.1.1 Introduktion til national sambeskatning
Indhold
Afsnittet beskriver lovgrundlaget for national sambeskatning.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Lovens baggrund, formål og historik
- Bekendtgørelser.
Regel
Koncernforbundne selskaber og foreninger mv. skal sambeskattes. Se SEL (selskabsskatteloven) § 31, stk. 1. National sambeskatning er altså obligatorisk.
Lovens baggrund, formål og historik
Reglerne om national sambeskatning findes i selskabsskatteloven. Se LBK nr 1084 af 26/06/2020.
Sambeskatning opstod i praksis omtrent samtidig med, at statsskatteloven af 1903 indførte indkomstbeskatningen. Indtil 1960 var der ingen lovbestemmelser om sambeskatning. I 1960 blev sambeskatningen lovfæstet. Der var tale om frivillig sambeskatning. Reglerne om frivillig sambeskatning bundede i ønsket om at kunne behandle koncerner ens uanset organisering.
Reglerne om sambeskatning blev grundlæggende ændret med lov nr. 426 af 6. juni 2005. Sambeskatning mellem koncernforbundne danske selskaber og koncernforbundne udenlandske selskabers faste driftssteder og faste ejendomme i Danmark (national sambeskatning) blev gjort obligatorisk.
Indtil sambeskatningsreglerne blev ændret i 2005, blev et dansk selskab beskattet på grundlag af sine samlede skattepligtige indkomster, uanset om de var optjent i Danmark eller i udlandet, jf. globalindkomstprincippet i SL (statsskatteloven) § 4. Da sambeskatningsreglerne blev ændret, indførtes territorialprincippet i selskabsskatteloven. Det medførte, at et dansk selskab ikke skal medregne indtægter og udgifter fra faste driftssteder og faste ejendomme i udlandet, når det opgør sin skattepligtige indkomst. National sambeskatning omfatter som udgangspunkt kun virksomhed på dansk territorium.
Samtidig blev der indført et globalpulje princip, der medfører, at hvis der vælges international sambeskatning, skal denne omfatte alle koncernforbundne udenlandske og nationale selskaber og faste driftssteder.
Baggrunden for ændringerne var en række uhensigtsmæssigheder i de tidligere regler. Bl.a. kunne udenlandske koncerner undgå beskatning af deres danske aktiviteter ved at vælge sambeskatning med underskudsgivende aktiviteter i udenlandske datterselskaber mv. I forbindelse med ændringerne i sambeskatningsreglerne blev der indført overgangsregler for genbeskatning af de udenlandske underskud, der tidligere var udnyttet i dansk indkomst.
Skemaet nedenfor viser de væsentligste ændringer af reglerne om national sambeskatning i de senere år.
Koncerndefinitionen blev justeret med virkning for indkomstår, der begynder den 1. marts 2010 eller senere.
Den justerede koncerndefinition vil overordnet set kun i mindre omfang føre til ændringer i kredsen af de selskaber, der omfattes af en sambeskatning. Der er dog nuanceforskelle mellem den tidligere og den nuværende koncerndefinition. Det tillægges nu afgørende betydning, hvem der reelt har bestemmende indflydelse i et selskab, uanset om der formelt besiddes ejerandele. Det er altså ikke længere afgørende, hvem der "besidder" ejerandelene. Der kan foreligge et koncernforhold, selv om moderselskabet ikke ejer kapitalandele i dattervirksomheden.
Der foreligger bestemmende indflydelse, selv om moderselskabet ikke ejer et flertal af stemmerettighederne, hvis "moderselskabet har råderet over mere end halvdelen af stemmerettighederne i kraft af en aftale med andre investorer". Se SEL (selskabsskatteloven) § 31 C, stk. 4.
Se også:
Se afsnit C.D.2.3.1 Territorialprincippet - SEL § 8, stk. 2 om territorialprincippet i SEL (selskabsskatteloven) § 8, stk. 2.
- Se bekendtgørelse nr. 186 af 24. februar 2010 om ikrafttrædelse af den justerede koncerndefinition.
Der er inden for de senere år sket følgende lovændringer mv.:
Lov nr. og dato
| Ændring og baggrund for ændringen | Hvor i loven |
Lov nr. 1557 af 13. december 2016 | Ændring af regel om sambeskatning ved konkurs | § 3 |
Lov nr. 528 af 28. maj 2014 | Udvidelse af værnsreglen mod dobbeltfradrag for tab på koncerninterne fordringer | § 2 |
Lov nr. 591 af 18. juni 2012 | Underskudsbegrænsning på sambeskatningsniveau og solidarisk hæftelse i sambeskatning. | § 2 |
Lov nr. 516 af 12. juni 2009 | Ændring af koncerndefinitionen som følge af selskabsloven. | § 18 |
Lov nr. 540 af 6. juni 2007 | Ophævelse af forbud mod, at visse elforsyningsvirksomheder kan indgå i sambeskatning. | § 1 |
Lov nr. 343 af 18. april 2007 | Justering af sambeskatningsreglerne. | § 1 |
Lov nr. 426 af 6. juni 2005 | Obligatorisk national sambeskatning og globalpuljeprincip i sambeskatningen. | § 1 |
Bekendtgørelser
Udover reglerne i selskabsskatteloven findes der regler, der har betydning for sambeskattede selskaber i følgende bekendtgørelser:
- Bek. nr. 1296 af 14. november 2018 - Bekendtgørelse om krav til det skattemæssige årsregnskab mv. for mindre virksomheder (Mindstekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder)
- Bek. nr. 1295 af 14. november 2018- Bekendtgørelse om krav til det skattemæssige årsregnskab mv. for større virksomheder (Mindstekravsbekendtgørelsen for større virksomheder)
- Bek. nr. 1299 af 9. november 2018 - Bekendtgørelse om sambeskatning af selskaber m.v. (Sambeskatningsbekendtgørelsen)
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil