Hvor stor er bøden, hvis en varebil ikke er mærket?
A.C.3.5.3.10 Bødeniveau for overtrædelse af reglerne om firmanavn eller logo mv. på vare- og lastbiler
Indhold
Dette afsnit handler om bødeniveauet for overtrædelse af reglerne om mærkning af vare- og lastbiler.
Afsnittet indeholder:
- Om mærkning af vare- og lastbiler
- Regel
- Bødeniveau
- Prøvesager
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Om mærkning af vare- og lastbiler
Vare- og lastbiler på ikke over 4 tons skal være forsynet med navn eller logo samt CVR-nummer. Se registreringslovens § 7, stk. 6 og registreringsbekendtgørelsens § 85.
Se afsnit E.A.8.5.14 Firmanavn eller logo på vare- og lastbiler.
Overtrædelse af reglerne om firmanavn eller logo mv. på vare- og lastbiler kan straffes med en bøde.
Regel
Med bøde straffes den registrerede bruger af et køretøj, når køretøjet er registreret her i landet, eller føreren af et køretøj, når køretøjet er registreret i udlandet, når brugeren eller føreren overtræder § 7, stk. 6 og registreringsbekendtgørelsens § 85. Se registreringslovens § 20, stk. 1, 2. punkt og registreringsbekendtgørelsens § 114, stk. 3.
Reglerne trådte i kraft 1. januar 2013.
Bødeniveau
Overtrædelse af bestemmelserne om firmanavn eller logo mv. på vare- og lastbiler medfører en ordensbøde.
Dette fremgår af lovbemærkningerne til Lov nr. 590 af 18. juni 2012 om ændring af ligningsloven og forskellige andre love (initiativer rettet mod sort arbejde), L 170 (2011-2012).
Bødeniveauet for manglende navn eller logo mv. på en gulpladebil foreslås fastsat, så første overtrædelse straffes med en bøde på 5.000 kr. I gentagelsestilfælde foreslås det, at bøden fastsættes til det dobbelte af bøden for førstegangstilfælde. Overtrædelse tredje gang udløser en bøde svarende til andengangsbøden plus 50 pct. Ved overtrædelse fjerde eller flere gange kan bøden fastsættes til tredjegangsbøden plus 50 pct. af tredjegangsbøden.
Ved overtrædelse... | da er bøden... |
1. gang | 5.000 kr. |
2. gang | 10.000 kr. (1. gangs bøde + 100 pct.) |
3. gang | 15.000 kr. (2. gangs bøde + 50 pct.) |
4. gang + | 22.500 kr. (3. gangs bøde + 50 pct.) |
Se lovbemærkningerne til L 170 (2011-2012), afsnit 3.7.2.
Rigsadvokaten har på grundlag af domme i prøvesager udmeldt, at sanktionspraksis for førstegangsovertrædelser skal følge det bødeniveau, der er udmeldt i forarbejderne. Disse sager kan derfor afgøres af Skattestyrelsens straffesagsenheder med udmåling af administrative bøder på op til 5.000 kr.
Bemærk
Sanktionen rettes mod den registrerede bruger. For udenlandske kørertøjer rettes sanktionen mod føreren.
Prøvesager
Det er domstolene, der skal fastlægge principperne for udmåling af bøden. Der skal derfor anlægges prøvesager for at fastlægge et ensartet bødeniveau, inden Skattestyrelsens straffesagsenheder i et administrativt bødeforelæg kan udmåle en bøde for overtrædelse af reglerne om mærkning af vare- og lastbiler ved overtrædelse af reglerne 2., 3., 4. gang osv. Der skal derfor skal fortsat føres prøvesager i disse tilfælde, indtil Rigsadvokaten vurderer, at der er tilstrækkelig domspraksis til at udmelde administrativ sanktionspraksis.
Se SKM2015.579.VLR, SKM2017.239.BR og SKM2017.262.BR.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelser | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Landsretsdomme | ||
SKM2015.579.VLR | T var tiltalt for, som indehaver af en personlig virksomhed, at være ansvarlig for, at siderne på en varebil ikke var mærket med oplysninger om virksomhedens navn eller logo samt virksomheden cvr.nr. uagtet varebilen var registreret til udelukkende erhvervsmæssig anvendelse og havde en totalvægt over 3,5 ton. Bødepåstanden var 5.000 kr. T forklarede, at han godt var bekendt med reglerne om mærkning af varebiler og at det skyldtes "ren dovenskab" at dette ikke var sket. Byretten fastsatte bøden til 2.000 kr. idet det allerede ud fra bilens nummerplader havde været muligt at identificere bilen og at der var grund til at antage, at den som "gulpladebil" blev anvendt erhvervsmæssigt. Under disse omstændigheder fandt retten, at en bøde på 2.000 kr. i et førstegangstilfælde ville være passende. Ved landsretten blev baggrunden for loven om mærkning af varebiler gennemgået. Landsretten fandt, under hensyn til formålet med bestemmelsen, der var rejst tiltale for, at der var tale om erhvervsmæssige forhold, og at der i forarbejderne udtrykkeligt var forudsat, at normalbøden i 1. gangstilfælde skulle være 5.000 kr., hvorefter landsretten i overensstemmelse med anklagemyndighedens påstand forhøjede bøden til 5.000 kr. | |
Byretsdomme | ||
SKM2017.262.BR | T var tiltalt for overtrædelse af registreringsbekendtgørelsen, idet han den 15. februar 2016 ca. kl. 10.55 havde anvendt en varebil, der har en tilladt totalvægt på ikke over 4 tons og er registreret udelukkende til erhvervsmæssig brug med T's personligt ejede virksomhed som registreret ejer og bruger - uden at have mærket siderne på varebilen med oplysninger om virksomhedens navn eller logo samt virksomhedens cvr-nummer. T tilstod. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes en bøde på 5.000 kr. | I resumeet i SKM står "registreringsafgiftsbekendtgørelsen". Det skal være "registreringsbekendtgørelsen". |
SKM2017.239.BR | T var tiltalt for overtrædelse af registreringsbekendtgørelsen, idet han den 11. december 2015 ca. kl. 17.45 havde anvendt sin varebil, der har en tilladt totalvægt på ikke over 4 tons og er registreret udelukkende til erhvervsmæssig brug med T's personlige virksomhed som registreret ejer og bruger - uden at have mærket siderne på varebilen med oplysninger om virksomhedens navn eller logo samt virksomhedens cvr-nummer. T nægtede sig skyldig. Byretten fandt T skyldig i tiltalen. T idømtes en bøde på 5.000 kr. Straffen fastsattes i overensstemmelse med forarbejderne til registreringsloven til en bøde på 5.000 kr. | I resumeet i SKM står "registreringsafgiftsbekendtgørelsen". Det skal være "registreringsbekendtgørelsen". |
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil