Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

A.A.13.8 Udbetaling af godtgørelsen

Indhold

Dette afsnit handler om reglerne om udbetaling af omkostningsgodtgørelse. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 57.

Afsnittet indeholder:

  • Ansøgningstidspunktet
  • Forskudsvis udbetaling
  • Udbetaling med forbehold om tilbagebetaling
  • Omkostningsgodtgørelse ved åbenbart urimelige honorarkrav
  • Henstand ved påklage
  • Renter
  • Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Ansøgningstidspunktet

Den skatte- eller afgiftspligtige kan ansøge om omkostningsgodtgørelse efter hver behandling i klageinstansen eller vente med at søge, til sagen er endeligt afgjort.

Det er muligt at få udbetalt acontobeløb. Godtgørelsesberettigede udgifter i en klagesag, der ikke er afsluttet, udbetales aconto med forbehold for eventuel tilbagebetaling hos den godtgørelsesberettigede eller den sagkyndige, hvis udbetalingen er sket til denne. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 52 a. Da udfaldet af sagen endnu ikke kendes, kan der kun udbetales godtgørelse med 50 procent af de godtgørelsesberettigede udgifter ved ansøgning om udbetaling af acontobeløb.

I tilfælde, hvor sagen er videreført på myndighedernes initiativ, eller der er givet forhåndstilsagn om fuld omkostningsgodtgørelse i en syns- og skønssag, kan hele det ansøgte godtgørelsesberettigede beløb dog udbetales. Se afsnit A.A.13.2 Omkostningsgodtgørelsens størrelse om omkostningsgodtgørelsens størrelse.

Forskudsvis udbetaling

Skattestyrelsen kan udbetale det ansøgte godtgørelsesbeløb med 50 procent forskudsvis, hvis Skattestyrelsen finder, at medholdsgraden skal undersøges nærmere. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 57, stk. 1.

I forbindelse med forskudsvis udbetaling meddeler Skattestyrelsen ansøgeren, hvorpå sagen beror.

Udbetaling med forbehold om tilbagebetaling

I forbindelse med en udbetaling af omkostningsgodtgørelse kan Skattestyrelsen tage forbehold om eventuel tilbagebetaling, hvis Skattestyrelsen vil undersøge størrelsen af udgifterne til behandling af sagen, herunder om det fakturerede honorar er rimeligt. Se afsnit A.A.13.11 Vurdering af salærkrav om vurdering af salærkrav.

I forbindelse med forbeholdet skal Skattestyrelsen meddele ansøgeren om, hvorpå sagen beror.

Et forbehold for tilbagebetaling er ikke en afgørelse, der kan påklages til Skatteankestyrelsen. Et forbehold indebærer alene, at der kan ske genopkrævning af udbetalt godtgørelse, ikke at der faktisk vil blive foretaget genopkrævning. Se SKM2008.1011.LSR. 

Eksempel

>I en situation, hvor rådgiveren vidste, at klienten ikke hæftede for honoraret for sagkyndig bistand, og rådgiveren uanset dette modtog udbetalingen af omkostningsgodtgørelse, kunne kravet om tilbagebetaling af godtgørelsen rettes mod rådgiveren. At der ikke var taget forbehold for tilbagebetaling i forbindelse med udbetalingen kunne ikke ændre herpå. Se SKM2020.117.BR og SKM2020.118.BR.<

Omkostningsgodtgørelse ved åbenbart urimelige honorarkrav

Fra den 1. januar 2017 kan Skattestyrelsen helt eller delvist undlade at udbetale godtgørelse, inden en nærmere undersøgelse af størrelsen af udgifterne til behandling af sagen er foretaget i tilfælde, hvor Skattestyrelsen finder, at størrelsen af det ansøgte beløb er åbenbart urimeligt, se A.A.13.11 Vurdering af salærkrav.

Henstand ved påklage

Er godtgørelsesbeløbet mindre end det, der er udbetalt med forbehold, skal den godtgørelsesberettigede eller den sagkyndige, hvis udbetalingen er sket til denne, tilbagebetale det for meget udbetalte.

Påklager eller indbringer den godtgørelsesberettigede afgørelsen om tilbagebetaling af den for meget udbetalte godtgørelse, har den godtgørelsesberettigede, eller den sagkyndige, hvis udbetalingen er sket til denne, ret til at få henstand med tilbagebetalingen. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 57, stk. 4.

Hvis henstanden er bevilget 1. januar 2017 eller senere, kan Skatteforvaltningen opkræve renter af henstandsbeløbet og kræve sikkerhedsstillelse for beløbet, på samme måde som når der opnås henstand med betaling efter SFL § 51.

Renter

Som udgangspunkt udbetaler Skattestyrelsen ikke omkostningsgodtgørelse med renter efter SFL (skatteforvaltningsloven) kap. 19.

Forskudsvis udbetaling

I det tilfælde Skattestyrelsen i forbindelse med medholdsvurdering har udbetalt den ansøgte omkostningsgodtgørelse forskudsvis med 50 % og efterfølgende udbetaler restbeløbet, skal restbeløbet forrentes efter KSL § 62, stk. 3.

Renten beregnes fra dagen for modtagelsen af ansøgning om omkostningsgodtgørelse til udbetalingstidspunktet.

Tilbagebetalt omkostningsgodtgørelse

I medfør af SFL § 57, stk. 5, har den godtgørelsesberettigede eller den sagkyndige, hvis kravet er overdraget til denne, også krav på renter, såfremt der er tilbagebetalt godtgørelse efter SFL § 57, stk. 4, 1. pkt., og det viser sig, at det tilbagebetalte beløb er blevet opkrævet af Skattestyrelsen med urette.

Her tænkes på det tilfælde, hvor den godtgørelsesberettigede eller den sagkyndige ikke har søgt om henstand forud for tilbagebetalingen.

Har Skattestyrelsen helt eller delvis undladt at udbetale omkostningsgodtgørelse efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 57, stk. 3, og det viser sig, at godtgørelseskravet senere fastslås at være større end det udbetalte beløb, udbetales det resterende beløb med rente.

Det tilbagebetalte beløb skal udbetales til den godtgørelsesberettigede eller den sagkyndige med tillæg af renter efter KSL § 62, stk. 3.

Renten beregnes fra dagen for indbetalingen af det opkrævede godtgørelsesbeløb.

Renterne er ikke skattepligtige for modtageren og medregnes ikke ved indkomstopgørelsen.

Skattestyrelsen kan opkræve renter

Efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 57, stk. 4, 1. pkt., er der, med virkning for godtgørelse der er udbetalt den 1. januar 2017 eller senere, lovhjemmel til at opkræve renter i forbindelse med den godtgørelsesberettigedes tilbagebetaling af for meget udbetalt omkostningsgodtgørelse.

Renten fastsættes efter KSL § 62, stk. 3, og beregnes fra tidspunktet for udbetaling af den for meget udbetalte omkostningsgodtgørelse til den godtgørelsesberettigede.

Renten kan ikke fratrækkes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

>I tilfælde, hvor omkostningsgodtgørelse kræves tilbagebetalt, fordi udbetalingen ikke har hjemmel i loven, fx fordi udgiften ikke var godtgørelsesberettiget eller ansøger ikke hæftede for udgiften, vil tilbagebetalingsbeløbet blive forrentet efter rentelovens almindelige bestemmelser.<

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Afgørelse  Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Byretsdomme
>SKM2020.118.BR <

>Krav om tilbagebetaling af omkostningsgodtgørelse blev rettet mod et advokatselskab, der havde fået kravet overdraget. Retten lagde til grund, at godtgørelsen var modtaget uberettiget, idet der forelå en situation svarende til SKM2015.479.HR

Advokatselskabet modtog godtgørelsen, uanset at selskabet kendte aftalekonstruktionen. Selskabet måtte derfor være klar over, at man modtog godtgørelsen med urette. Skattemyndighederne var derfor berettiget til at rette kravet om tilbagebetaling mod advokatselskabet efter reglerne om condictio indebiti. Hverken GBL § 27 eller det, at udbetalingen skete før SFL (skatteforvaltningsloven) § 57, stk. 4, trådte i kraft, afskar sagsøger fra at rette kravet mod advokatselskabet. Det forhold at der ikke blev taget et konkret forbehold om tilbagebetaling af beløbet i forbindelse med fastsættelsen af den endelige godtgørelse til advokatselskabet, kunne ikke føre til et andet resultat. <

>SKM2020.117.BR<

>Krav om tilbagebetaling af omkostningsgodtgørelse blev rettet mod et advokatselskab, der havde fået kravet overdraget. Retten lagde til grund, at godtgørelsen var modtaget uberettiget, idet der forelå en situation svarende til SKM2015.479.HR.

Advokatselskabet modtog godtgørelsen, uanset at selskabet kendte aftalekonstruktionen. Selskabet måtte derfor være klar over, at man modtog godtgørelsen med urette. Skattemyndighederne var derfor berettiget til at rette kravet om tilbagebetaling mod advokatselskabet efter reglerne om condictio indebiti. Hverken GBL § 27 eller det, at udbetalingen skete før SFL (skatteforvaltningsloven) § 57, stk. 4, trådte i kraft, afskar sagsøger fra at rette kravet mod advokatselskabet. Dertil kom, at SKAT ved udbetalingen tog forbehold for, at beløbet ville blive genopkrævet, hvis SKAT vandt sagen ved byretten.<

Landsskatteretskendelser
SKM2008.1011.LSR  Et forbehold for tilbagebetaling er ikke en afgørelse, der kan påklages til Skatteankestyrelsen. Et forbehold indebærer alene, at der kan ske genopkrævning af udbetalt godtgørelse, ikke at der faktisk vil blive foretaget genopkrævning.  
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.