Til forside
tax.dk - skat og afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< indholdsfortegnelse >>

H.A.2.2.1.2.8 Campingpladser

Indhold

Dette afsnit handler om vurdering af campingpladser.

Afsnittet indeholder:

  • Generelt om campingpladser
  • Vurdering efter omsætning
  • Vurdering efter egentligt skøn.

Generelt om campingpladser

Der er ca. 500 campingpladser i Danmark godkendt >af kommunalbestyrelserne i kommunerne.

 

Campingpladsers etablering, ændringer og drift reguleres af campingreglementet. Se BEK nr. 844 af 30. juni 2010 om tilladelse til udlejning af arealer til campering og om indretning og benyttelse af campingpladser.

 

Det er campingpladsudlejeren, der har ansvaret for at opfylde kravene i campingreglementet. Kommunerne har ansvaret for at føre tilsyn hermed. Se § 16, stk. 1, i BEK nr. 844 af 30. juni 2010.<

Vurdering efter omsætning

Hvis omsætningstallene er kendte, anvendes disse ved vurderingen.

Ved ansættelsen af ejendomsværdien, der foretages med udgangspunkt i den årlige omsætning, lægges følgende oplysninger om campingpladsen til grund:

  • Den årlige åbningsperiode
  • Belægningsprocenten i gennemsnit på den enkelte campingenhed
  • Antallet af overnatninger
  • Pris pr. voksen, pr. barn, pr. arealenhed
  • Antallet af campingenheder (tilladte/faktiske).

Vurdering efter egentligt skøn

Hvis der ikke er oplysninger om omsætningstallene for campingpladsen er SKAT henvist til at foretage et egentligt skøn over handelsværdien.

>Campingrådet er en brancheorganisation med knap 450 campingpladser som medlemmer. Campingrådet gennemfører frivilligt en egenkontrol af de campingpladser, der er medlemmer af Campingrådet.

 

Campingrådet tildeler de campingpladser, der er medlem, fra 1 til 5 stjerner, hvor kategori 5 er den bedste. Hovedparten af campingpladserne er tildelt 3 stjerner. Stjernetildelingen kan give en indikation om faciliteterne m.m. på den enkelte campingplads.

 

For campingpladser, der ikke er omfattet af Campingrådets stjerneklassifikation, kan oplysninger om den enkelte campingplads fx findes på campingpladsens hjemmeside.<

Campinghytter

På >mange< campingpladser kan man leje campinghytter.

>For medlemmer af Campingrådet< er Campinghytternes standard inddelt i fem kategorier I, II, III, IV og V, hvor V er den bedste. I de fleste campinghytter er der ikke bad og toilet, men i kategori IV og V, der er på henholdsvis 20 kvadratmeter og minimum 25 kvadratmeter er der blandt andet køkken, toilet, håndvask og bruser. Kategori IV og V er delt op i a og b, hvor a er den bedst udstyrede. Hytternes kategorisering ikke har sammenhæng med campingpladsens stjerneklassifikation.

Udlejningsprisen er afhængig af kvalitet og efterspørgsel. Gennemsnitsprisen er typisk fra 350 kr. til 700 kr. pr. overnatning for 2-6 personer i en hytte i højsæsonen >(2012-priser). <Uden for sæsonen er prisen fra 225 kr. pr. dag for hele familien >(2012-priser).<

Trestjernet campingplads

Da hovedparten af landets campingpladser er tildelt tre stjerner >efter Campingrådets stjerneklassifikation<, vil det være formålstjenligt at tage udgangspunkt i en ansættelse af en sådan campingplads.

For at en campingplads skal være rentabel, skal den for tiden >som tommelfingerregel <indeholde ca. 300 campingenheder, svarende til ca. 1.000 overnatninger pr. døgn.

Undersøgelser af området har vist, at den årlige omsætning pr. campingenhed (200 m²) som overvejende hovedregel svarer til campingenhedens handelsværdi.

Følgende formel kan herefter anvendes ved ansættelsen af ejendomsværdien af en campingplads:

Åbningstid x belægningsprocent x antal overnattende personer pr. campingenhed pr. døgn x pris pr. person = ansættelse pr. campingenhed.

En campingenheds "lejeværdi" kan herefter kapitaliseres med en lejefaktor, hvor valget af en kapitaliseringsmodel herefter indebærer, at campingenhedens grundværdi er indeholdt i ejendomsværdien.

Da en campinghytte tæller med ved fastsættelsen af det tilladte antal campingenheder på en campingplads, er det kun campingenhedens grundværdi, der skal tillægges den særskilt ansatte bygningsværdi for campinghytter. Se afsnit H.A.3.2.5.2 Særlige forhold om jordarealer i landzone.

Ejendomsværdien for en campingplads fremkommer ved, at værdien pr. campingenhed, ekskl. hytter ganges med det faktiske antal campingenheder på pladsen. Hertil lægges evt. værdi af en ejerbolig, campinghytter, motellignende virksomhed som udlejning af familierum og enkeltværelser, swimmingpool og butik/minimarked, når der er tale om mere eller mindre kioskudsalg.

Ejerbolig vurderes efter parcelhus- eller sommerhusfunktionen. (Forslagsmodellen). Andre bygninger vurderes efter lejeværdiskøn/oplyst lejeindtægt eller opførelsesomkostninger. (Kapitaliseringsmodellen).

Eksempel 1 på vurdering af en trestjernet campingplads

Følgende oplysninger ligger til grund for forslag til en vurdering af en trestjernet campingplads:

  • Åbningstid 6 måneder (180 dage),
  • Belægningsprocent 23,
  • 2,5 person pr. campingenhed pr. døgn og en
  • Gennemsnitspris pr. person på 60 kr.

Værdien kan herefter beregnes ud fra følgende formel, hvor kapitaliseringsfaktoren sættes til 3,0:

180 dage x 23 pct. x 2,5 x 60 kr. x 3,0 = 18.630 kr./18.600 kr. pr. campingenhed

300 campingenheder x 18.600 kr. = 5.580.000 kr.

Hertil lægges værdi af ejerbolig, campinghytter mv.

For firestjernede campingpladser gives et tillæg på 15 pct. pr. campingenhed, og for femstjernede campingpladser et yderligere tillæg på 20 pct. pr. campingenhed, idet det skønnes, at disse pladser har en højere belægningsprocent.

For tostjernede campingpladser gives et nedslag på 5 pct. pr. campingenhed, og for énstjernede campingpladser gives et yderligere nedslag på 5 pct.

For campingpladser, der er åbne 360 dage om året reduceres belægningsprocenten som udgangspunkt til 15 i den opstillede beregningsformel, og for campingpladser der kun har åbent i højsæsonen, 90 dage i tiden 15. juni - 15. september, forhøjes belægningsprocenten som udgangspunkt til 40.

For campingpladser der har åbent i et afvigende antal måneder end de skitserede anslås belægningsprocenten at ligge i intervallet 15 - 45.

Ud over at benytte sig af sit lokalkendskab, er det formålstjenligt at søge belægningsprocenten oplyst hos ejer eller forpagter, idet den og overnatningsprisen er de afgørende reguleringsfaktorer ved den konkrete ansættelse af ejendomsværdien/handelsværdien af en campingplads.

Ved værdiansættelsen af campinghytter skal man være opmærksom på, at de slides hurtigt. Den forventede levetid antages at være omkring 10 år.

Forslag til beregningsformel ved ansættelse for campingenheder

Åbning

Belægningspct.

Personer

Gennemsnitspris

Faktor

Beløb

Afrundet

360 dg.

15

2,5

60 kr.

3

24.300 kr.

24.000 kr.

180 dg.

23

2,5

60 kr.

3

18.630 kr.

18.600 kr.

90 dg.

40

2,5

60 kr.

3

16.200 kr.

16.000 kr.

Eksempel 2 på vurdering af en trestjernet campingplads

Følgende oplysninger ligger til grund for forslag til en vurdering af en trestjernet campingplads:

  • 68.000 kvadratmeter
  • Tilladelse til 300 campingenheder
  • Åben i 6 måneder (180 dage)
  • Normal belægningsprocent ud fra lokalkendskab, (ejer har ikke oplyst belægningsprocenten)
  • En ejerbolig/parcelhus på 120 kvadratmeter
  • 20 campinghytter kategori IVa
  • Mindre kioskudsalg
  • Pladsen ligger i landzone i naturskønne omgivelser ca. 1 km fra strand og indkøbsmuligheder.

Enheder

Beløb

280 campingenheder á 18.600 kr.

5.208.000 kr.

20 campinghytter á 100.000 kr.=

+grundværdi. 20 enheder á 8.000 kr. kr.

2.000.000 kr.

160.000 kr.

 

2.160.000 kr.

Ejerbolig 120 m² á 4.500 kr.

+grundværdi. 800 m² á 250 kr.

540.000kr.

200.000 kr.

 

740.000 kr.

I alt

8.108.000 kr.

Ejendomsværdi afrundet

8.100.000 kr.

Specifikation af grundværdi

300 campingenheder (280 enheder + 20 hytter)

Á 200 m²= 60.000 m2 á 40 kr.

800 m² á 250 kr.

 

2.400.000 kr.

 200.000 kr.

I alt

2.600.000 kr.

Se også

  • >Se også afsnit H.A.3.2.5.2 Særlige forhold om jordarealer i landzone om vurdering af grundværdien for campingpladser.<
  • Camping Danmark, udgivet af Campingrådet om nyttige oplysninger til brug for vurderingsarbejdet. Se også afsnit H.A.3.2.5.2 Særlige forhold om jordarealer i landzone.
  • >Frie Campingpladser i Danmark, udgivet af Frie Campingpladser om oplysninger til brug for vurderingsarbejdet.<
  • Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 844 af 30. juni 2010 om tilladelse til udlejning af arealer til campering og om indretning og benyttelse af campingpladser (Campingreglementet).
  • >Miljøministeriets vejledning nr. 62 af 30. juni 2010 om campingreglementet.<

af kommunalbestyrelserne i kommunerne.

Campingpladsers etablering, ændringer og drift reguleres af campingreglementet. Se BEK nr. 844 af 30. juni 2010 om tilladelse til udlejning af arealer til campering og om indretning og benyttelse af campingpladser.

Det er campingpladsudlejeren, der har ansvaret for at opfylde kravene i campingreglementet. Kommunerne har ansvaret for at føre tilsyn hermed. Se § 16, stk. 1, i BEK nr. 844 af 30. juni 2010.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.