Til forside
tax.dk - skat og afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< indholdsfortegnelse >>

H.A.1.3 Vurderingsterminen

Indhold

Dette afsnit handler om vurderingsterminen.

Afsnittet indeholder:

  • Historik
  • Vurdering i to tempi (lige/ulige år)
  • Omvurderinger efter VUL § 3 og § 4.

Historik

I årene 1998-2002 blev der foretaget almindelig vurdering hvert år pr. 1. januar.

I forbindelse med ændringen af vurderingsorganisationen i 2002, er intervallet mellem de almindelige vurderinger blevet udvidet til 2 år. Se VUL § 1, 1. pkt. Samtidig blev vurderingsterminen ændret fra den 1. januar i vurderingsåret til den 1. oktober. Se VUL § 2, 1. pkt.

 I perioden 2003 til 2006, blev der foretaget en årsregulering i de år, hvor der ikke blev foretaget almindelig vurdering. Fra og med 2007 er de almindelige vurderinger gældende i 2 år. Det udtrykkes ofte som, at det mellemliggende år er "vurderingsfrit".

 Vurdering i to tempi (lige/ulige år)

Den almindelige vurdering er fra og med 2003 sket i to omgange, så ejerboliger vurderes i ulige år og andre ejendomme vurderes i lige år.

Ejerboliger blev vurderet den 1. oktober 2003 og vurderes derefter hvert andet år. Se VUL § 1, 3. pkt.

Andre ejendomme blev vurderet den 1. oktober 2004 og derefter hvert andet år. Se VUL § 1, 3. pkt.

Skatteministeren fastsætter den nærmere afgrænsning mellem ejerboliger og andre ejendomme. Se VUL § 1, 4. pkt.

Det er sket ved Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 814 af 26. juni 2007 om, hvilke af landets faste ejendomme der vurderes i ulige år, og hvilke der vurderes i lige år, der trådte i kraft den 1. august 2007 og har virkning fra og med 1. januar 2008. Der tages i bekendtgørelsen udgangspunkt i ejendommens benyttelseskode. Se om benyttelse og benyttelseskoder afsnit H.A.6.3 Benyttelse.

Det er ejendommens faktiske og retlige tilstand og prisforholdene på vurderingstidspunktet, der skal lægges til grund ved ansættelsen. Se VUL § 2, 2. pkt. Se dog om de særlige regler for vurderingerne i 2013-16 i afsnit H.A.1.1.3 Særlige regler for vurderingerne i 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 og 2018.

Ved bedømmelsen af prisforholdene pr. 1. oktober anvendes de oplysninger om salgsprisen for sammenlignelige ejendomme, som SKAT senest har indsamlet, suppleret med en fremskrivning af prisniveauet til den 1. oktober. Se VUL § 39, stk. 3 og afsnit H.A.1.1 Hvad er en vurdering.

Hvor ejendommens driftstilstand efter ejendommens karakter svinger i årets løb, ansættes ejendommen dog efter årets middeltilstand. Se VUL § 12.

For landbrugsejendomme og ejendomme, som efter VUL § 33, stk. 1, sidestilles hermed, gælder det desuden, at ansættelsen af grundværdien skal foretages efter jordens tilstand lige efter høst. Se VUL § 14, stk. 3.

Omvurdering efter VUL § 3 og § 4

VUL § 3

 Da der kun foretages almindelig vurdering hvert andet år, skal der i de år, hvor der ikke finder almindelig vurdering sted, foretages omvurdering (årsomvurdering) af ejendomme, hvis der er sket væsentlige ændringer siden den sidste almindelige vurdering. De forhold, der kan begrunde en årsomvurdering, fremgår af VUL § 3, stk. 1.

Vurderingsterminen er som for almindelige vurderinger den 1. oktober i det år, hvor vurderingen foretages. Se VUL § 3, stk. 3, 1. pkt.

Ved årsomvurderinger er det ejendommens tilstand pr. 1. oktober i vurderingsåret men prisforholdene ved senest forudgående almindelige vurdering, der lægges til grund for ansættelsen. Se VUL § 3, stk. 3, 2.pkt.

Årsomvurdering må ikke forveksles med de yderligere ansættelser, der ofte misvisende kaldes for "omberegninger", og som er foranlediget af loftet over ejendomsværdiskatten efter VUL § 33, stk. 12-15, se om disse ansættelser i afsnit H.A.5.1 Yderligere ansættelse af ejendomsværdi.

Om omvurdering i øvrigt, se afsnit H.A.6.2 SKATs ansættelser og andre afgørelser.

 

Bemærk

 Der er givet særlige bestemmelser om anvendelse af prisniveau i forbindelse med omvurderinger, der foretages pr. 1. oktober 2013 og 2014 samt 2015 og 2016. For disse års vedkommende skal prisforholdene pr. 1. oktober 2011 anvendes for ejerboliger og prisforholdene pr. 1. oktober 2012 for andre ejendommes vedkommende.

De særlige bestemmelser er indsat ved ændringslov nr. 1635 af 26. december 2013 og ændringslov nr. 1535 af 27. december 2014. Se nu VUL § 42 og 43 og afsnittene H.A.1.1.3 Særlige regler for vurderingerne i 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 og 2018 og H.A.6.2.

 

Vurdering på begæring VUL § 4

Uden for de almindelige vurderinger kan ejeren forlange, at

  • enhver selvstændigt vurderet ejendom og
  • ethvert ikke selvstændigt vurderet areal, der opfylder betingelserne for at kunne vurderes selvstændigt,

bliver optaget til omvurdering. Se VUL § 4 og afsnit H.A.1.4 Vurderingsenheden.

Når der er indgået en frivillig aftale om overdragelse af en ejendom, der opfylder betingelserne for at blive vurderet, kan hver af parterne i aftalen ligeledes forlange omvurdering. Se VUL § 4, stk. 1.

Om betingelserne i VUL § 8, stk. 3, 3. pkt., se afsnit H.A.1.4.1 Selvstændig fast ejendom om frasalg af areal.

Hvis en begæring om omvurdering efter VUL § 4, stk. 1, angår et areal, der hidtil har været vurderet som del af en ejendom, men som på grund af sammenlægning skal vurderes sammen med et andet areal efter VUL § 8, stk. 1-4, må den sammenlagte ejendom omvurderes. Se VUL § 4, stk. 2

Ved vurderinger efter VUL § 4, stk. 1 og 2, er det ejendommens tilstand på vurderingstidspunktet, der skal lægges til grund ved ansættelsen, dog med de modifikationer, der følger af bestemmelserne i VUL § 12 og § 14, stk.3. 

Hvad angår ejendommens fysiske tilstand tages der udgangspunkt i bygningsomfang og vedligeholdelsestilstand på vurderingstidspunktet.

Det betyder, at hvis der er foretaget til-/ombygninger eller nedrivninger siden den seneste almindelige vurdering, skal der tages hensyn til det.

Der tages ligeledes hensyn til de rettigheder og byrder af offentligretlig karakter, der er knyttet til den faste ejendom på vurderingstidspunktet. Se VUL § 10. 

Ansættelserne foretages efter prisforholdene pr. vurderingsterminen ved senest forudgående almindelige vurdering.

 

Bemærk

Der kan ikke anmodes om vurdering efter VUL § 4 i perioden fra den 1. januar 2014 til den 1. marts 2018 for ejerboliger og den 1. marts 2019 for andre ejendomme end ejerboliger. Se nu VUL § 45, stk. 3, der er indsat ved  ændringslov nr. 1635 af 26. december 2013 og ændret ved lov nr. 1535 af 27. december 2014 (lovens § 1 nr. 5). 

Allerede foretagne vurderinger efter VUL § 4 af ejerboliger, hvor prisniveauet pr. 1. oktober 2013 er anvendt, skal i stedet foretages med anvendelse af prisniveau pr. 1. oktober 2011. Se nu VUL § 45, stk. 1, der er indsat ved ændringslov nr. 1635 af 26. december 2013 (lovens § 1 nr. 5). 

Det gælder dog ikke hvis resultatet af ansættelse af ejendomsværdi eller grundværdi med anvendelse af prisniveauet pr. 1. oktober 2013 bliver lavere end anvendelse af prisniveau pr. 1. oktober 2011. I så fald anvendes den lavere 2013 værdi. Se nu VUL § 45, stk. 2, i lov nr. 1635 af 26. december 2013, (i ændringslovens § 1, nr. 5). 

 

 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning
Så grådige er dommerne: I strid med reglerne scorede dommer 444.873 kr. på bijobs

,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

Folketingets Ombudsmand i redegørelse af 21. marts 2018

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
 A B C D E F G H I J K L M O P R S T U V Æ Ø alle   Hyppigt stillede spørgsmål 
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.