Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-1
<< >>

Hvor stor er afgiften på spiritus? Hvilken punktafgift skal der betales for spiritus?

E.A.3.1.5 Afgiftens størrelse og beregning

Indhold

Dette afsnit angiver afgiftssatsen for spiritus (ethanol) og spiritusbaserede alkoholsodavand, og beskriver samtidig, hvordan afgiften beregnes.

Afsnittet indeholder:

  • Afgiftssatser
  • Afgiftsberegning
  • Afgiftslettelse (moderation) for små producenter af spiritus
  • Tidligere afgiftssatser.

Afgiftssatser

Afgiften af spiritus er 150 kr. pr. liter 100 pct. ethanolstyrke. Se SPRITAL § 2, stk. 1.

Til og med den 31. december 2017 var der en tillægsafgift på spiritusbaseret alkoholsodavand. Tillægsafgiften er ophævet i henhold til § 5 i lov nr. 1686 af 26. december 2017.

Tillægsafgiften udgjorde for perioden 1.1.2015 - 31.12.2017 4,21 kr. pr. liter.

Afgiftsberegning

Spiritusafgiften beregnes pr. liter 100 pct. ethanolstyrke.

Eksempel: Spiritusafgift

Flasker med 70 cl spiritus, 40 % vol.

0,70 l x 40 % x 150 kr.

42,00 kr.

Flasker med 35 cl spiritus, 38 % vol.

0,35 l x 38 % x 150 kr.

19,95 kr.

Spiritusbaseret alkoholsodavand, 27,5 cl flaske spiritus, 5,5 % vol.

0,275 l x 5,5 % x 150 kr.

2,27 kr.

Afgiftslempelse (moderation) for små producenter af spiritus

Regel

For hvert kalenderår ydes der en afgiftslettelse pr. hl spiritus (100 pct. ethanolstyrke), der er fremstillet af det enkelte destilleri. Afgiftslettelsen afhænger af destilleriets fremstilling af spiritus i det foregående kalenderår, og at destilleriet er juridisk og økonomisk uafhængigt af andre destillerier og ikke drives på licens. Se SPRITAL § 2.

Formål

Afgiftslempelse for små producenter af spiritus (destillerier) vil i højere grad ligestille små producenter af spiritus (destillerier) med små ølproducenter (bryggerier).

Bemærk

  • xDer kan anvendes reducerede satser for små destillerier, der højst fremstiller 10 hl ren alkohol om året. De reducerede satser må ikke være mindre end 50 pct. af den normale afgiftssats. Dette fremgår af artikel 22 i Rådets direktiv 92/83/EØF af 19. oktober 1992 om harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer (strukturdirektivet).x
  • xReglerne om moderation for små spiritusfremstillere er indført ved § 3 i lov nr. 104 af 13. februar 2018. Lovændringen gælder med tilbagevirkende kraft fra og med 1. januar 2018.x
  • >Til brug for besvarelsen af SAU (alm. del) spørgsmål 83 (samling 2019-20) har Skattestyrelsen oplyst, at der ved opgørelsen af den fremstillede mængde, skal tages udgangspunkt i den spiritus, der forefindes efter endt destillation. Det skyldes, at der ved destillationen ”fremstilles” et spiritusafgiftspligtigt produkt.<

Beregning

Afgiftslettelsen afhænger af destilleriets fremstilling af spiritus i det foregående kalenderår. For destillerier, der højst har fremstillet 10 hl spiritus i det foregående kalenderår, udgør afgiftslettelsen 7.500 kr. pr. hl. Det vil sige, at hvis destilleriet højst har fremstillet 10 hl spiritus i 2017, vil destilleriet være omfattet af moderationsordningen i 2018. Der kan ikke opnås moderation for mere end 10 hl i det aktuelle kalenderår. For destillerier, der har fremstillet over 10 hl spiritus i det foregående kalenderår, udgør afgiftslettelsen 0 kr. pr. hl. Se SPRITAL § 2, stk. 3.

Nystartede destillerier

Nystartede destillerier har også mulighed for at opnå afgiftslettelse. Destilleriet vil således kunne opnå afgiftslettelse for 10 hl i det første fremstillingsår. Der kan ikke opnås moderation for mere end 10 hl i det aktuelle kalenderår. Hvis der i opstartsåret fremstilles mere end 10 hl spiritus kan der alene opnås moderation for 10 hl og afgiftslettelsen vil i det efterfølgende år udgøre 0 kr. pr. hl. Se SPRITAL § 2, stk. 4.

Juridisk og økonomisk uafhængig

Det er en forudsætning for at være omfattet af moderationsordningen, at destilleriet er juridisk og økonomisk uafhængig af andre destillerier og ikke drives på licens. EU-Domstolen har i C-285/14 af den 4. juni 2015 taget stilling til fortolkningen af begrebet ”drift på licens” i forhold til direktiv 92/83/EØF. Det skal bemærkes, at dommen vedrørte ølmoderationsordningen. Direktivets ordlyd er dog den samme i forhold til spiritusmoderationsordningen. Det følger af dommens præmis 23, at begrebet ”drift på licens” skal fortolkes således, at det omfatter fremstilling af øl under enhver form for autorisation. Kravet om, at destilleriet ikke må drives på licens, er således ikke opfyldt, hvis destilleriet fremstiller spiritus i overensstemmelse med en aftale, hvorved destilleriet har tilladelse til at benytte tredjemands varemærke og fremstillingsproces. Se SPRITAL § 2, stk. 5.

Handel med andre EU-lande

Afgiftslettelsen finder også anvendelse på spiritus (ethanol), der leveres fra små destillerier i en anden medlemsstat. Denne mængde indgår ikke i opgørelsen af de 10 hl, men indgår i opgørelsen for destilleriet i den anden medlemsstat. Afgiftslettelsen følger således spiritussen. Se SPRITAL § 2, stk. 6.

Eksempel: Beregning af afgift med afgiftslettelser

Fremstillet i 2017: Ingen (nystartet destilleri)

Afgift i 2017: Ingen

Afgiftslettelse i 2018: 75 kr. pr. l (da produktion i 2017 var under 10 hl)

Fremstillet i 2018: 1.500 flasker af 70 cl med 40 % vol. ethanol (1.500 flasker x 0,7 l x 0,4 = 420 l 100 % vol. ethanol)

Afgift i 2018: (150 - 75) x 420 = 31.500 kr.
Afgiftslettelse i 2019: 75 kr. pr. l (da produktion i 2018 var under 10 hl)
Fremstillet i 2019: 4.500 flasker af 70 cl med 40 % vol. ethanol (4.500 flasker x 0,7 l x 0,4 = 1.260 l 100 % vol. ethanol)
Afgift i 2019: ((150 - 75) x 1.000) + (150 x 260) = 114.000 kr.
Afgiftslettelse i 2020: 0 kr. pr. l (da produktion i 2019 var over 10 hl)

 

Tidligere afgiftssatser

Afgiften af spiritusbaseret alkoholsodavand har tidligere udgjort:

Periode

Afgift

01.08.2010-31.12.2012

3,15 kr. pr. liter færdigvare

Periode

Afgift

01.01.2013-31.12.2014 3,56 kr. pr. liter færdigvare
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.