Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-1
<< >>

A.C.2.1.2.2.3 Anmeldelse af gaver over et grundbeløb til ikke fuldt skattepligtige

Indhold

Dette afsnit handler om oplysningspligt ved afgivelse af gaver til ikke fuldt skattepligtige til landet og gavens værdi overstiger et fastsat grundbeløb.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov
  • Oplysningspligt
  • Undtagelse til oplysningspligten, hvis der skal ske gaveanmeldelse efter boafgiftslovens § 26
  • Oplysningspligtens indhold
  • Regulering af grundbeløb
  • Tidsfrist.

Regel

Efter SKL (skattekontrolloven) § 23, stk.1 skal fysiske og juridiske personer, der er fuldt skattepligtige her til landet, og som yder en gave til en værdi over et grundbeløb på 58.700 kr. (2010-niveau) til en person, der ikke er fuldt skattepligtig her til landet, ved afgivelse af gaven oplyse Skatteforvaltningen om gavemodtagerens identitet, om eventuelt slægtskabsforhold mellem giver og modtager samt om gavens størrelse. Det fremgår af forarbejderne, at bestemmelsen indholdsmæssigt er en videreførelse af den tidligere skattekontrollovs § 11 D, stk. 1, 1. pkt

Ifølge SKL (skattekontrolloven) § 23, stk. 2 er der ikke pligt til at oplyse Skatteforvaltningen om en gavemodtagers identitet, om eventuelt slægtskabsforhold mellem giver og modtager samt om gavens størrelse, hvis der skal ske gaveanmeldelse til Skatteforvaltningen efter boafgiftslovens § 26.

Efter SKL (skattekontrolloven) § 23, stk. 3, skal oplysningspligten efter stk. 1 indeholde identifikationsoplysninger om gavens modtager. Det fremgår af forarbejderne, at bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere skattekontrollovs § 11 D, stk. 1, 3. led, om, hvilke identifikationsoplysninger der skal gives. Da reglen i den tidligere skattekontrollovs § 11 A, stk. 4, nr. 1, som der henvises til i den tidligere skattekontrollovs § 11 D, ikke videreføres i SKL (skattekontrolloven) § 23, stk. 3, er det nødvendigt at gengive identifikationsoplysningerne i bestemmelsen.

SKL (skattekontrolloven) § 23 erstatter hjemlen i den tidligere skattekontrollovs § 11 D, stk. 1, 1 og 2 pkt.

Oversigt over ændringer

Tidligere SKL (skattekontrolloven)

Gældende SKL (skattekontrolloven)

Indholdet af ændringer

§ 11 D, stk. 1, 1. pkt.

§ 23, stk. 1

Det følger af bestemmelsen, at fysiske og juridiske personer, der er fuldt skattepligtige her til landet, og som yder en gave til en værdi over et grundbeløb på 58.700 kr. (2010-niveau) til en person, der ikke er fuldt skattepligtig her til landet, ved afgivelse af gaven skal oplyse Skatteforvaltningen om gavemodtagerens identitet, om eventuelt slægtskabsforhold mellem giver og modtager samt om gavens størrelse.

Bestemmelsen er indholdsmæssigt en videreførelse af tidligere skattekontrollovs § 11 D, stk. 1, 1. pkt. Gavebeløbets størrelse er dog ændret, således at det følger beløbsgrænsen for afgiftsfrie gavebeløb efter boafgiftslovens § 22. Der er ligeledes foretaget mindre sproglige justeringer af bestemmelsens ordlyd.

Bestemmelsen er ny

§ 23, stk. 2

Det følger af bestemmelsen, at der ikke pligt til at oplyse Skatteforvaltningen om en gavemodtagers identitet, om eventuelt slægtskabsforhold mellem giver og modtager samt om gavens størrelse, hvis der skal ske gaveanmeldelse til Skatteforvaltningen efter boafgiftslovens § 26.

Bestemmelsen indebærer en regelforenkling så der ikke fremadrettet vil skulle ske dobbelt indberetning af gaver til Skatteforvaltningen, hvis der allerede vil skulle indgives gaveanmeldelse efter boafgiftslovens § 26. Bestemmelsen er ny og er en undtagelse til oplysningspligten efter stk. 1.

§ 11 D, stk. 1, 3. led

§ 23, stk. 3

Det følger af bestemmelsen, at oplysningspligten efter stk. 1 skal indeholde identifikationsoplysninger om gavens modtager.

Bestemmelsen er en videreførelse af tidligere skattekontrollovs § 11 D, stk. 1, 3. led, om, hvilke identifikationsoplysninger der skal gives. Da reglen i den tidligereskattekontrollovens § 11 A, stk. 4, nr. 1, som der henvises til i den tidligereskattekontrollovens § 11 D, ikke videreføres, er det nødvendigt at opremse identifikationsoplysningerne i bestemmelsen.

Bestemmelsen er ny

§ 23, stk. 4

Det følger af bestemmelsen, at grundbeløbet i stk. 1 reguleres efter personskattelovens § 20, der regulerer beløb med et årligt beregnet reguleringstal. Derved er der en harmonisering af beløbsgrænserne for de to typer af gaveanmeldelser, og grundbeløbet følger den tilsvarende løbende regulering, som finder sted af det afgiftsfrie gavebeløb efter boafgiftslovens §

Oplysningspligt

Fysiske og juridiske personer, der er fuldt skattepligtige her til landet, og som yder en gave til en værdi over et grundbeløb på 58.700 kr. (2010-niveau) til en person, der ikke er fuldt skattepligtig her til landet, ved afgivelse af gaven skal oplyse Skatteforvaltningen om gavemodtagerens identitet, om eventuelt slægtskabsforhold mellem giver og modtager samt om gavens størrelse.

Se SKL (skattekontrolloven) § 23, stk.1

Det fremgår af forarbejderne, at bestemmelsen indholdsmæssigt er en videreførelse af den tidligere skattekontrollovs § 11 D, stk. 1, 1. pkt. Gavebeløbets størrelse er dog ændret, således at det følger beløbsgrænsen for afgiftsfrie gavebeløb efter boafgiftslovens § 22. Der er ligeledes foretaget mindre sproglige justeringer af bestemmelsens ordlyd.

Bestemmelsen regulerer betingelserne for at kunne give gaver til modtagere, der ikke er fuldt skattepligtige til Danmark. Den vil dog kun finde anvendelse på gaver over et grundbeløb på 58.700 kr. (2010-niveau) og vil ikke gælde, hvis der vil skulle ske gaveanmeldelse til Skatteforvaltningen efter boafgiftslovens § 26, jf. forslagets stk. 2. 

Undtagelse til oplysningspligten, hvis der skal ske gaveanmeldelse efter boafgiftslovens § 26

Ifølge SKL (skattekontrolloven) § 23, stk. 2 er der ikke pligt til at oplyse Skatteforvaltningen om en gavemodtagers identitet, om eventuelt slægtskabsforhold mellem giver og modtager samt om gavens størrelse, hvis der skal ske gaveanmeldelse til Skatteforvaltningen efter boafgiftslovens § 26.

Efter boafgiftslovens § 26 gælder der et anmeldelseskrav til Skatteforvaltningen vedrørende gaver, som er afgiftspligtige, dvs. gaver til visse nærtstående personer, jf. boafgiftslovens § 22.

Det fremgår af forarbejderne, at SKL (skattekontrolloven) § 23, stk.2 er nyt og indebærer en regelforenkling, idet der ikke fremadrettet vil skulle ske dobbelt indberetning af gaver til Skatteforvaltningen, hvis der allerede vil skulle indgives gaveanmeldelse efter boafgiftslovens § 26.

Oplysningspligten efter SKL (skattekontrolloven) § 23, stk. 1 vil alene gælde for ikke-afgiftspligtige gaver, hvor modtageren ikke er fuldt skattepligtig til Danmark, og gavens værdi vil skulle overstige et grundbeløb på 58.700 kr. (2010-niveau). Modsat gælder anmeldelseskravet efter boafgiftslovens § 26 for gaver, som er afgiftspligtige, dvs. gaver mellem nærtstående, der overstiger 58.700 kr. (2010-niveau).

Ifølge boafgiftslovens § 22 kan der afgiftsfrit gives gaver, hvis den samlede værdi inden for et kalenderår ikke overstiger et grundbeløb på 58.700 kr. (2010-niveau) til afkom, stedbørn og deres afkom, afdødt barns eller stedbarns længstlevende ægtefælle, forældre, personer, der har haft fælles bopæl med gavegiver i de sidste 2 år før modtagelsen af gaven, og personer, der tidligere har haft fælles bopæl med gavegiver i en sammenhængende periode på mindst 2 år, når den fælles bopæl alene er ophørt på grund af institutionsanbringelse, herunder i en ældrebolig.

Desuden kan der ifølge boafgiftslovens § 22 afgiftsfrit gives gaver til plejebørn, der har haft bopæl hos gavegiver i en sammenhængende periode på mindst 5 år, når opholdet er begyndt, inden plejebarnet fyldte 15 år, og højst en af plejebarnets forældre har haft bopæl hos gavegiver sammen med plejebarnet, og stedforældre og bedsteforældre, hvis gavens værdi ikke overstiger grundbeløbet. Der kan afgiftsfrit gives barns eller stedbarns ægtefælle gaver, hvis gavens samlede værdi inden for et kalenderår ikke overstiger et grundbeløb på 20.500 kr. (2010-niveau).

Oplysningspligtens indhold

Efter SKL (skattekontrolloven) § 23, stk. 3, skal oplysningspligten efter stk. 1 indeholde identifikationsoplysninger om gavens modtager.

Det fremgår af forarbejderne, at bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere skattekontrollovs § 11 D, stk. 1, 3. led, om, hvilke identifikationsoplysninger der skal gives. Da reglen i den tidligere skattekontrollovs § 11 A, stk. 4, nr. 1, som der henvises til i den tidligere skattekontrollovs § 11 D, ikke videreføres i SKL (skattekontrolloven) § 23, stk. 3, er det nødvendigt at gengive identifikationsoplysningerne i bestemmelsen.

De identifikationsoplysninger, som gavegiver ifølge bestemmelsen vil skulle oplyse i gaveanmeldelsen, drejer sig om modtagerens navn, adresse og personnummer (cpr-nummer). Har modtageren ikke cpr-nummer, men virksomhedsnummer (cvr-nummer), oplyses dette. Har modtageren heller ikke cvr-nummer, men stamnummer som erhvervsdrivende (SE-nummer), oplyses dette. Har modtageren hverken cpr-nummer, cvr-nummer eller SE-nummer, oplyses fødselsdatoen, når modtageren er en fysisk person. Som en ændring i forhold til den tidligere skattekontrollovs § 11 D, jf. § 11 A, stk. 1, nr. 4, foreslås det, at der endvidere vil skulle oplyses et eventuelt skatteidentifikationsnummer (TIN-nummer) i gavemodtagerens hjemland.

Regulering af grundbeløb

Efter SKL (skattekontrolloven) § 23, stk. 4, reguleres grundbeløbet i stk. 1 efter personskattelovens § 20, der regulerer beløb med et årligt beregnet reguleringstal. Derved vil der ske en harmonisering af beløbsgrænserne for de to typer af gaveanmeldelser, og grundbeløbet vil følge den tilsvarende løbende regulering, som vil finde sted af det afgiftsfrie gavebeløb efter boafgiftslovens § 22.

Tidsfrist

Anmeldelse skal ske på det tidspunkt, hvor gaven ydes.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.