Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-1
<< >>

A.C.2.1.2.1.5 Skattepligtige, som modtager en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema

Indhold 

Dette afsnit handler om skattepligtige fysiske personer, der modtager en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema, når der skal opgøres indkomst mv., og der på dette grundlag beregnes en slutskat for det foregående indkomstår.

Afsnittet indeholder:

 Regel

Skatteministeren fastsætter regler om,

  1. hvilke skattepligtige der forud for oplysningsfristens udløb, jf. SKL (skattekontrolloven) § 10, fra Skatteforvaltningen modtager en opgørelse af den skattepligtige indkomst og ejendomsværdi for det afsluttede indkomstår (årsopgørelse) i stedet for et oplysningsskema, jf. SKL (skattekontrolloven) § 5, og
  2. at visse skattepligtige, som ifølge lovgivningen forudsættes at give oplysningerne som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2 i et oplysningsskema, jf. SKL (skattekontrolloven) § 5, i stedet modtager en årsopgørelse.

Er en skattepligtig, som er omfattet af regler udstedt i medfør af stk. 1, samlevende med en ægtefælle, jf. KSL (kildeskatteloven) § 4, der skal give oplysningerne som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2 efter SKL (skattekontrolloven) § 5, modtager den skattepligtige dog forud for oplysningsfristens udløb alene oplysninger om indberettede tal til brug for årsopgørelsen (servicemeddelelse). Skatteforvaltningen udarbejder årsopgørelsen til ægtefællerne, når begge ægtefæller har givet Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2.

En skattepligtig, som er omfattet af regler udstedt i medfør af stk. 1, eller som er omfattet af stk. 2, kan senest den 1. maj i året efter indkomståret meddele Skatteforvaltningen, at den pågældende for dette indkomstår giver oplysningerne som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2 efter SKL (skattekontrolloven) § 5.

Se SKL (skattekontrolloven) § 8.

SKL (skattekontrolloven) er en videreførelse omskrivning og videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven). Se nærmere nedenfor.

Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov

Tidligere SKL (skattekontrolloven)

Gældende SKL (skattekontrolloven)

Indholdet af ændringer

§ 1, stk. 5

§ 8, stk. 1, nr. 1

Efter bestemmelsen fastsætter skatteministeren nærmere regler om, hvilke skattepligtige, der forud for oplysningsfristens udløb, jf. § 10, fra Skatteforvaltningen modtager en opgørelse af den skattepligtige indkomst og ejendomsværdi for det afsluttede indkomstår (årsopgørelse) i stedet for et oplysningsskema, jf. § 5. Bestemmelsen er en omskrivning og videreførelse af indholdet af den gældende bestemmelse, hvorefter skatteministeren bl.a. kan fastsætte regler om, at visse selvangivelsespligtige modtager en årsopgørelse i stedet for en selvangivelse.

§ 1, stk. 5

§ 8, stk. 1, nr. 2

Efter bestemmelsen fastsætter skatteministeren nærmere regler om, at visse skattepligtige, som ifølge lovgivningen forudsættes at give oplysningerne som nævnt i § 2 i et oplysningsskema, i stedet modtager en årsopgørelse. Bestemmelsen viderefører indholdet af den gældende bestemmelse på det pågældende punkt. Det muliggør, at bl.a. visse mindre erhvervsdrivende kan anvende årsopgørelsesordningen, selv om lovgivningen – navnlig skattelovgivningen -forudsætter, at de pågældende personer giver oplysninger om skattepligtig indkomst m.v. i oplysningsskemaet.

§ 1, stk. 6, 1. pkt.

§ 8, stk. 2. 1. pkt.

Det følger af bestemmelsen at er en skattepligtig, som er omfattet af regler udstedt i medfør af stk. 1, samlevende med en ægtefælle, jf. KSL (kildeskatteloven) § 4, der skal give oplysningerne som nævnt i § 2 efter § 5, modtager den skattepligtige dog forud for oplysningsfristens udløb alene oplysninger om indberettede tal til brug for årsopgørelsen (servicemeddelelse). Forslaget er en videreførelse af den gældende skattekontrollovs § 1, stk. 6, med de ændringer, som afskaffelsen af selvangivelsesbegrebet giver anledning til. Dog er det redaktionelt tilføjet, at der med oplysninger om indberettede tal til brug for årsopgørelsen forstås en servicemeddelelse. Med henvisningen i stk. 2 til KSL (kildeskatteloven) § 4 præciseres det, at det er de almindelige bestemmelser om beskatning af ægtefæller, herunder samlivsbetingelserne, som vil finde anvendelse.

§ 1, stk. 6, 2. pkt.

§ 8, stk. 2, 2. pkt.

Efter bestemmelsen udarbejder Skatteforvaltningen årsopgørelsen til ægtefællerne, når begge ægtefæller har givet Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i § 2. Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende skattekontrollovs § 1, stk. 6, 2. pkt., med den ændring, som afskaffelsen af selvangivelsesbegrebet giver anledning til.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.