Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2019-2
<< >>

D.A.4.7.4 Konsignationslagre - Nye regler fra 2020

>Dette afsnit beskriver de nye regler, som med virkning fra 2020, forenkler reglerne om overførsel af varer til et konsignationslager i et andet EU-land. Lovforslag blev fremsat før folketingsvalget og forventes genfremsat i det nye folketingsår.<

>Indhold<

>Afsnittet indeholder:<

  • >Formål og baggrund<
  • >Definitioner<
  • >Regler<
  • >Reglernes betydning<

>Se også:<

  • >D.A.4.7 om Overførsel af varer til eget brug i andre EU-lande ML (momsloven) § 10<
  • >D.A.8.1 om Erhvervelsesmoms af varer<
  • >D.A.10.1.1. om Leverancer til andre EU-lande.<

>Formål og baggrund<

>De gældende EU-regler indeholder ikke fælles regler for den momsmæssige behandling af konsignationslagre. Dette har medført uens praksis på området for konsignationslagre.<

>Momsmæssigt vedrører konsignationslagre den situation, hvor leverandøren på tidspunktet for forsendelse eller transport af varer til et andet EU-land allerede er bekendt med identiteten af den erhverver, som disse varer vil blive leveret til på et senere tidspunkt, og efter at de er ankommet til bestemmelseslandet. Se betragtning nr. 5 i præamblen til direktiv 2018/1910 og artikel 17a i momssystemdirektivet som indsat ved artikel 1, nr. 1, i direktiv 2018/1910 med virkning fra 1. januar 2020.<

>For at sikre en ensartet behandling af konsignationslagre i alle EU-lande har Rådet vedtaget direktiv 2018/1910 om ændring af momssystemdirektivets regler for så vidt angår harmonisering og forenkling af visse regler for beskatning af samhandlen i medlemsstaterne. EU-reglerne definerer, hvad der skal forstås ved en konsignationsaftale, og skaber et fælles grundlag for hvor og hvornår, der skal ske beskatning af grænseoverskridende levering af varer i henhold til en konsignationsaftale.<

>Definitioner<

>Konsignationslagre refererer i dette tilfælde til de situationer, hvor en leverandør på tidspunktet for transport af varer til en anden medlemsstat allerede er bekendt med identiteten af den erhverver, som disse varer vil blive leveret til på et senere tidspunkt, og efter at de er ankommet til bestemmelsesmedlemsstaten. Se betragtning nr. 5 i præamblen til direktiv direktiv 2018/1910.<

>Begrebet konsignationsaftale forstås som den situation, hvor leverandøren og køberen har indgået en aftale om, at køberen på et senere tidspunkt har ret til at overtage ejerskabet til de varer, der forsendes eller transporteres af leverandøren.<

>Bemærk<

>Det bemærkes, at der er tale om en særligt definition på en konsignationsaftale. Det er således ikke det samme begreb, som bruges i ML (momsloven) § 23, stk. 4.<

>Se D.A.7.2.6 Kommissionshandel ML § 23, stk. 4 om Kommissionshandel ML (momsloven) § 23, stk. 4.<

>Regler<

>En afgiftspligtig persons overførsel af en vare fra sin virksomhed til en anden medlemsstat i henhold til en konsignationsaftale sidestilles ikke med levering af varer mod vederlag. Se artikel 17a, stk. 1, som indsat ved artikel 1, nr. 1, i direktiv 2018/1910.<

>Betingelser<

>En konsignationsaftale anses for at foreligge, når følgende betingelser er opfyldt:<

  • >Leverandør og erhverver er afgiftspligtige personer og har indgået en konsignationsaftale<
  • >Leverandøren er ikke etableret i destinationslandet<
  • >Erhverver er momsregistreret i destinationslandet og erhververs identitet og momsnummer er kendt af leverandøren på tidspunktet, hvor forsendelsen eller transporten påbegyndes<
  • >Leverandøren registrerer overførslen af varerne i et register og angiver købers identitet og momsnummer<

>Se artikel 17a, stk. 2, som indsat ved artikel 1, nr. 1, i direktiv 2018/1910.<

>Hvis ovenstående betingelser er opfyldte, vil momspligten først indtræde på det tidspunkt, hvor erhververen overtager retten til at råde over varerne. På dette tidspunkt anses leverandøren for at have foretaget et momsfrit EU-salg, og erhverver anses for at have erhvervet varerne fra et andet EU-land og betaler erhvervelsesmoms. <

>Se artikel 17a, stk. 3, som indsat ved artikel 1, nr. 1, i direktiv 2018/1910.<

>Tidsfrist - 12 måneder<

>De forenklede regler kan kun anvendes, hvor erhververens overtagelse af retten til at råde over varerne sker senest 12 måneder efter det tidspunkt, hvor varerne ankom til destinationslandet.<

>Hvis fristen på de 12 måneder ikke overholdes, anses en overførsel varen for at fundet sted. Denne overførsel finder sted dagen efter udløbet af perioden på 12 måneder. <

>Se artikel 17a, stk. 4, som indsat ved artikel 1, nr. 1, i direktiv 2018/1910.<

>Under visse betingelser anses overførsel ikke for at have fundet sted, selvom varerne ikke bliver leveret til køberen. Dette gælder f. eks i tilfælde, hvor leverandøren returnerer varerne til forsendelseslandet eller udskifter erhververen med en anden erhverver. Se i den forbindelse artikel 17a, stk. 5 og 6,som indsat ved artikel 1, nr. 1, i direktiv 2018/1910.<

>Bemærk<

>Ophører nogle af betingelserne for, hvornår en konsignationsaftale anses for at foreligge, jf. artikel 17a, stk. 2, som indsat ved artikel 1, nr. 1, i direktiv 2018/1910, eller forsendes varerne til en anden erhverver eller et andet land, anses overførsel at varerne for at finde sted på det tidspunkt, hvor de relevante betingelser ikke længere er opfyldt.<

>Se i den forbindelse nærmere herom i artikel 17a, stk. 2, stk. 6 og stk. 7, som indsat ved artikel 1, nr. 1, i direktiv 2018/1910.<

>Reglernes betydning<

>Med de nye regler, der fremgår af momssystemdirektivets artikel 17a, som indsat ved artikel 1, nr. 1, i direktiv 2018/1910, anses en afgiftspligtig persons overførsel af en vare fra sin virksomhed til et andet EU-land i henhold til en konsignationsaftale ikke for en levering af varer mod vederlag på tidspunktet for overførslen.<

>Momspligten indtræder først på tidspunktet for erhververens overtagelse af retten til at råde over varerne.<

>Med reglerne undgås det, at transaktionen sidestilles med en levering i forsendelslandet, og en transaktion, der sidestilles med erhvervelse i destinationslandet, der herefter følges af en indenlandsk levering i destinationslandet, hvilket kræver, at leverandøren momsregisreres i destinationslandet.<

>Fordelen for leverandøren er, at denne kan undgå momsregistrering i det EU-land, som varerne forsendes eller transporteres til.<

>Bemærk<

>Af kontrolhesyn indebærer ordningen, at både leverandøren og erhververen skal føre et regnskab over varer omfattet af ordningen. Se den nye artikel 243, stk. 3, som indsat ved artikel nr. 1, nr. 4), i direktiv 2018/1910, momsforordningens artikel 54a, som indsat ved artikel 1, nr. 2, i gennemførelsesforordning nr. 2018/1912 og A.B.3.3.3.2.4 Køb hos registrerede virksomheder i andre EU-lande.<

>Leverandøren vil herudover skulle listeindberette erhververens identitet og momsregistreringsnummer. Se den nye formulering af artikel 262, som indsat ved artikel nr. 1, nr. 4), i direktiv 2018/1910.<

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.