C.E.1.3.2 Dødsboets pligt til at afgive oplysning for dødsåret
Indhold
Dette afsnit beskriver dødsboets pligt til at xafgive oplysninger xfor dødsåret.
Se afsnit C.E.14 Definitioner og forklaringer om definition af dødsåret.
Dødsboer omfattet af reglen
Reglen omfatter alle dødsboer, hvor dødsboskifte sker i Danmark.
Bemærk
Reglen gælder også for begrænset skattepligtige dødsboer, der er omfattet af DBSL (dødsboskatteloven) kapitel 9.
Regel
Skiftede dødsboer har pligt til at xafgive oplysningerx, når
- Skattestyrelsen forlanger afsluttende skatteansættelse for mellemperioden - se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 3
- afsluttende skatteansættelse for mellemperioden er obligatorisk - se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 5
- dødsboet ikke er skattefritaget, dvs. for bobeskatningsperioden - se DBSL (dødsboskatteloven) § 85, stk. 2.
For skifteformerne
- uskiftet bo (DSL (dødsboskifteloven) § 25)
- ægtefælleudlæg (DSL (dødsboskifteloven) § 22)
- forenklet privat skifte med ægtefællen som eneste arving (DSL (dødsboskifteloven) § 34)
har den længstlevende ægtefælle pligt til at xoplyse xefter de almindelige regler i SKL (skattekontrolloven) § 2, stk. 1. Den længstlevende ægtefælle skal xoplyse xom både egen indkomst og afdødes indkomst i dødsåret. Se afsnit C.E.4 Uskiftede boer mv. om uskiftede boer mv.
Dette skema viser, hvem der skal opfylde dødsboets pligt til at xoplyse xfor dødsåret:
xOplysninger omx .. |
Dødsboets skifteform |
Hvem har pligt til at afgive oplysninger? |
Hvornår skal xoplysningsskema xafleveres? |
Mellemperiode |
|||
|
Forenklet privat skifte (DSL (dødsboskifteloven) § 33) |
Arvingerne ved den angivne person efter DSL (dødsboskifteloven) § 33, stk. 2. |
Senest seks måneder efter dødsfaldet, dog senest 2 måneder efter skifteformen er bestemt, når det er sket senere end 4 måneder efter dødsfaldet. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 2. |
Privat skifte |
Arvingerne ved den angivne person efter DSL (dødsboskifteloven) § 25, stk. 6. |
||
Bobestyrerbo |
Bobestyrer |
||
Boudlæg (DSL (dødsboskifteloven) § 18) |
Den længstlevende ægtefælle |
||
|
Forenklet privat skifte (DSL (dødsboskifteloven) § 33) |
Arvingerne ved den angivne person efter DSL (dødsboskifteloven) § 33, stk. 2. |
Tre måneder efter Skattestyrelsen har stillet krav om xoplysningsskemax. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 3. |
Privat skifte |
Arvingerne ved den angivne person efter DSL (dødsboskifteloven) § 25, stk. 6. |
||
Bobestyrerbo |
Bobestyrer |
||
Boudlæg (DSL (dødsboskifteloven) § 18) |
Skattestyrelsen kan ikke stille krav om xoplysningsskemax |
||
|
Forenklet privat skifte (DSL (dødsboskifteloven) § 33) |
Arvingerne ved den angivne person efter DSL (dødsboskifteloven) § 33, stk. 2. |
Senest seks måneder efter dødsfaldet, dog senest 2 måneder efter skifteformen er bestemt, når det er sket senere end 4 måneder efter dødsfaldet. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 7. |
Privat skifte |
Arvingerne ved den angivne person efter DSL (dødsboskifteloven) § 25, stk. 6. |
Når boopgørelse afleveres. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 13, stk. 7. |
|
Bobestyrerbo |
Bobestyrer |
||
Boudlæg (DSL (dødsboskifteloven) § 18) |
Skattestyrelsen kan ikke stille krav om xoplysningsskemax |
||
Bobeskatningsperiode |
|||
Privat skifte |
Arvingerne ved den angivne person efter DSL (dødsboskifteloven) § 25, stk. 6. |
Når boopgørelse afleveres. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 85, stk. 2, 1. pkt. |
|
Bobestyrerbo |
Bobestyrer |
||
Dødsboxoplysningsskemax vedr. tillægsopgørelse (DSL (dødsboskifteloven) § 31, stk. 2 og § 66, stk. 3 - tilladt udskudt afslutning af nærmere afgrænsede dele af dødsboet) |
Som ovenfor |
Som ovenfor |
Når tillægsopgørelsen afleveres. Se DBSL (dødsboskatteloven) § 85, stk. 2, 2. pkt. |
xBemærk
Reglerne om
gælder også for xoplysningsskema xfor
- mellemperioden - se DSBL § 13, stk. 8
- bobeskatningsperioden - se DSBL § 85, stk. 3.
Se også
Se afsnit C.E.14 Definitioner og forklaringer om definition af mellemperioden og bobeskatningsperioden.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil