Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2019-1
<< >>

C.A.4.3.3.2.2 Befordringsfradrag ved bopæl i visse yderkommuner

Dette afsnit behandler reglen om befordringsfradraget mellem bopæl og arbejdsplads for personer med bopæl i visse yderkommuner.

Indhold

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Geografisk afgrænsning
  • Regel for personer med bopæl i nedlagte kommuner
  • Tidsmæssig begrænsning.

Regel

For indkomstårene 2007 til 2018 beregnes fradraget for befordring over 120 km med den samme kilometertakst, som Skatterådet har fastsat for de første 120 km, når den skattepligtiges bopæl er beliggende i de kommuner, der nævnes i afsnittet Geografisk afgrænsning. Se LL (ligningsloven) § 9 C, stk. 3, 3. pkt.

Geografisk afgrænsning

Der er to betingelser som skal være opfyldt samtidig, for at skatteyderen er omfattet af retten til det forhøjede befordringsfradrag.

Skatteyderen skal

  • for det første have bopæl i én af følgende kommuner: Bornholm, Brønderslev, Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn, Guldborgsund, Hjørring, Langeland, Lolland, Læsø, Morsø, Norddjurs, Samsø, Svendborg, Tønder, Vesthimmerland og Ærø

    Antallet af udkantskommuner er udvidet med virkning fra 2015.
    De nye kommuner er: Jammerbugt, Odsherred, Skive, Slagelse, Struer, Sønderborg, Thisted, Vordingborg og Aabenraa.
  • for det andet skal skatteyderen pendle mere end 120 km dagligt til og fra arbejde.

Regel for personer med bopæl i nedlagte kommuner

Reglen om det forhøjede befordringsfradrag havde oprindelig virkning fra indkomståret 2004. Kommunalreformen med virkning fra den 1. januar 2007 har derfor haft betydning for, hvilke af de ved reformen nedlagte kommer, der fortsat er omfattet af begrebet "yderkommuner". De tidligere kommuner, der som konsekvens af reformen ikke længere er omfattet af begrebet fra 2007 er, Arden (Mariager fjord), Fjends (Viborg), Holsted (Vejen), Lundtoft (Aabenraa), Nørager (Rebild), Sallingsund (Skive), Sejlflod (Aalborg), Spøttrup (Skive) samt Tinglev (Aabenraa). Endelige er den tidligere Aalestrup kommune fordelt på Mariagerfjord og Viborg, som ikke længere har status som yderkommune, mens den del, der tilføres den nye Vesthimmerland kommune, har fået status som yderkommune.

Tidsmæssig begrænsning

I tilknytning til reglen om det forhøjede befordringsfradrag er der fastlagt to tidsmæssige begrænsninger:

  • Har den skattepligtige inden udgangen af indkomståret 2018 opnået ret til forhøjet befordringsfradrag, kan den skattepligtige anvende reglen til og med indkomståret 2018 eller i 7 år fra det tidspunkt før udgangen af indkomståret 2018, hvor retten hertil første gang er opnået.
  • Havde den skattepligtige i perioden 2004-2006 opnået ret til det forhøjede fradrag, kunne skatteyderen benytte dette i 5 år. Dette får betydning for den efterfølgende periode ved kombination af de to tidsgrænser.

Det er i hele perioden en forudsætning for at bevare fradragsretten,

  • at den skattepligtige er berettiget til befordringsfradrag efter de almindelige regler
  • at den daglige kørsel mellem bopæl og arbejdsplads overstiger 120 km og bopælen i hele perioden er bevaret i en yderkommune.

Syvårs-reglen

Har den skattepligtige opnået ret til det forhøjede befordringsfradrag inden udgangen af 2018, kan den skattepligtige anvende reglen til og med indkomståret 2018 eller i 7 år fra det tidspunkt før udgangen af indkomståret 2018. De 7 år skal regnes fra det tidspunkt, hvor den skattepligtige første gang har opnået ret til at foretage forhøjet befordringsfradrag efter bestemmelserne om forhøjet befordringsfradrag.

Syvårs-reglen er nærmere illustreret i eksempel 1-5. I eksemplerne er det forudsat, at den skattepligtige rent faktisk er berettiget til befordringsfradrag efter de almindelige regler, og at kørslen overstiger120 kilometer pr. dag.

Eksempel 1

En skatteyder bor i en yderkommune den 1. januar 2007. Skatteyderen har ret til forhøjet befordringsfradrag fra den 1. januar 2007 til og med den 31. december 2018. Det gælder dog kun, hvis skatteyderen i hele perioden bor i en yderkommune.

Eksempel 2

En skatteyder flytter til en yderkommune den 1. juni 2008. Skatteyderen har ret til forhøjet befordringsfradrag fra den 1. juni 2008 til og med den 31. december 2018. Det gælder dog kun, hvis skatteyderen i hele perioden bor i en yderkommune.

Eksempel 3

En skatteyder bor i en yderkommune den 1. januar 2007, men flytter den 25. maj 2009 til en kommune, der ikke er udpeget som yderkommune. Skatteyderen har ret til forhøjet befordringsfradrag fra den 1. januar 2007 til og med den 24. maj 2009. Det gælder dog kun, hvis skatteyderen i hele denne periode bor i kommunen.

Eksempel 4

En skatteyder bor i en yderkommune den 1. januar 2007, men flytter den 1. juli 2008 til en kommune, der ikke er udpeget som yderkommune. Den 1. januar 2009 flytter skatteyderen tilbage til en af de udpegede yderkommuner. Skatteyderen har ret til forhøjet befordringsfradrag fra den 1. januar 2007 til og med den 30. juni 2008, samt fra den 1. januar 2009 til og med den 31. december 2018. Det gælder dog kun, hvis skatteyderen i de nævnte perioder bor i de to yderkommuner.

Eksempel 5

En skatteyder bor i en yderkommune den 1. januar 2007, men flytter den 1. december 2010 til en anden af de udpegede yderkommuner. Skatteyderen har ret til forhøjet befordringsfradrag fra den 1. januar 2007 til og med den 31. december 2018. Det gælder dog kun, hvis skatteyderen i hele perioden bor i de nævnte kommuner.

Perioder, hvor den skattepligtige ikke er berettiget til forhøjet befordringsfradrag, men hvor den skattepligtige efter perioden igen er berettiget til forhøjet befordringsfradrag, medregnes til syvårs-perioden. Det kan eksempelvis være perioder, hvor den skattepligtige er arbejdsløs, eller perioder, hvor den skattepligtiges transportvej pr. arbejdsdag ikke overstiger 120 km.

Forudsætningen om, at begge betingelser for fradraget skal være opfyldt samtidigt, kan illustreres ved følgende eksempler:

Eksempel 6

En skatteyder bor i en yderkommune den 1. januar 2007. Skatteyderens kørsel overstiger 120 km pr. dag fra den 1. januar 2010. Borgeren har ret til forhøjet befordringsfradrag fra den 1. januar 2010 til og med den 31. december 2018. Det gælder dog kun, hvis skatteyderen i hele perioden bor i en yderkommune.

Eksempel 7

En skatteyder bor i en yderkommune den 31. december 2018. Borgerens kørsel overstiger først grænsen for reduktion af befordringsfradrag på 120 km pr. dag den 1. januar 2019. Skatteyderen har ikke ret til forhøjet befordringsfradrag.

Femårsreglen for pendlere i udkantskommuner 2004-2006

For skattepligtige med bopæl i en kommune udpeget som yderkommune i indkomstårene 2004-2006, men ikke for indkomstårene 2007-2018, gælder en individuel 5 års periode. Se Ligningsvejledningen, Almindelig del, 2012-1, afsnit A.F.3.1.1 . Reglen omtales her alene på grund af dens kombination med syvårs-reglen.

Kombinationer af femårs- og syvårsreglen

For skattepligtige, som har opnået ret til forhøjet befordringsfradrag i en individuel 5 års periode i en af de yderkommuner, der ikke er udpeget for 2007-2018, og som siden hen flytter til en yderkommune udpeget for 2007-2018, starter den individuelle 7 års periode efter de nye regler fra den 1. januar 2007.

I de situationer, hvor den skattepligtige i løbet af perioden 2004-2006 har mistet retten til forhøjet befordringsfradrag, fordi den skattepligtige enten ikke pendlede langt nok eller ikke længere boede i en yderkommune, og den skattepligtige derfor den 1. januar 2007 hverken opfylder betingelserne for at foretage forhøjet befordringsfradrag efter femårsreglen eller efter de nye regler, regnes 7 års perioden fra det tidspunkt efter den 1. januar 2007, hvor den skattepligtige første gang opnår ret til at foretage forhøjet befordringsfradrag efter reglerne for 2007-2018.

For en skattepligtig, der i perioden 2004-2006 har opnået ret til forhøjet befordringsfradrag, men er flyttet fra en af de nuværende yderkommuner til en kommune, der hverken er yderkommune efter de gældende regler eller efter de ændrede regler, for derefter inden udgangen af 2018 at flytte til en af de yderkommuner, der er udpeget for 2007-2018, løber den nye 7 års periode derfor fra det tidspunkt, hvor den skattepligtige flytter til en af de yderkommuner, der er udpeget for 2007-2018, eller til en af de kommuner der omfattes af den individuelle 5 års periode.

Det samme er tilfældet, hvis den skattepligtige i perioden 2004-2006 har opnået ret til forhøjet befordringsfradrag, men på et tidspunkt i løbet af denne periode holder op med at køre over 120 km dagligt mellem sin sædvanlige bopæl og arbejdsplads. 7 års perioden løber i så fald fra det tidspunkt efter den 1. januar 2007, hvor den skattepligtige igen kører over 120 km daglig til og fra arbejde.

Eksemplerne 8-12 viser, hvornår en individuel 5 års periode, der er en følge af de tidligere gældende regler, bliver afbrudt og afløst af en ny 7 års periode efter de nye regler. I eksemplerne er det forudsat, at den skattepligtige rent faktisk er berettiget til befordringsfradrag efter de almindelige regler, og at kørslen overstiger 120 km fra pr. dag.

Eksempel 8

En skatteyder bor i en yderkommune den 1. januar 2004, som også er udpeget som yderkommune for indkomstårene 2007-2018. Skatteyderens individuelle 7 års periode løber fra den 1. januar 2007, og skatteyderen har ret til forhøjet befordringsfradrag til og med den 31. december 2018. Det gælder dog kun, hvis skatteyderen i hele perioden bor i en yderkommune.

Eksempel 9

En skatteyder bor i en yderkommune den 1. januar 2004, som ikke er udpeget som yderkommune for indkomstårene 2007-2018. Skatteyderen flytter den 1. januar 2008 til en af de nye yderkommuner. Skatteyderens individuelle 7 års periode løber fra den 1. januar 2007, og borgeren har ret til forhøjet befordringsfradrag til og med den 31. december 2018. Det gælder dog kun, hvis han eller hun i hele perioden bor i en yderkommune. For indkomståret 2007 har borgeren ret til forhøjet befordringsfradrag som følge af den individuelle femårs-periode.

Eksempel 10

En skatteyder bor i en yderkommune den 1. januar 2004, men flytter den 1. januar 2006 til en kommune, der ikke er udpeget som yderkommune. Den 1. januar 2008 flytter skatteyderen til en af de for indkomstårene 2007-2018 udpegede yderkommuner. Skatteyderens individuelle 7 års periode løber fra den 1. januar 2008, og skatteyderen har ret til forhøjet befordringsfradrag til og med den 31. december 2018. Det gælder dog kun, hvis skatteyderen i hele perioden bor i en yderkommune.

Eksempel 11

En skatteyder bor i en yderkommune den 1. januar 2004, der også er udpeget som yderkommune for indkomstårene 2007-2018. Skatteyderen stopper den 1. januar 2006 med at køre over 100 km dagligt frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads. Den 1. januar 2008 begynder skatteyderen igen at køre over 100 km dagligt frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads. Skatteyderens individuelle 7 års periode løber fra den 1. januar 2008, og har ret til forhøjet befordringsfradrag til og med den 31. december 2018. Det gælder dog kun, hvis skatteyderen i hele perioden bor i kommunen.

Eksempel 12

En skatteyder bor i Sejlflod kommune den 1. januar 2004, men flytter den 1. januar 2006 til en kommune, der ikke er udpeget som yderkommune. Den 1. januar 2008 flytter skatteyderen tilbage til Sejlflod kommune. Den 1. januar 2012 flytter han eller hun til en af de for indkomstårene 2007-2018 udpegede yderkommuner. Skatteyderens individuelle 7 års periode løber i dette tilfælde fra den 1. januar 2008. Skatteyderen har ret til forhøjet befordringsfradrag fra den 1. januar 2008 til og med den 31. december 2008, samt fra den 1. januar 2012 til og med den 31. december 2018. Det gælder dog kun, hvis skatteyderen i de nævnte perioder bor i de to yderkommuner.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.