Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2018-2
<< >>

F.A.31.13 VAB L, Landbrugsvarer, licenser

Indhold

Afsnittet beskriver varebestemmelserne for landbrugsvarer og ressortmyndighedens lovgrundlag på området.

Afsnittet indeholder:

  • Formål og lovgrundlag
  • Ressortmyndighed
  • Import
  • Eksport
  • Toldstyrelsens opgave
  • Fysisk kontrol
  • Returvarer og attest for ophævelse af overgang til fri omsætning.

Formål og lovgrundlag

Formålet

Formålet med import- og eksportlicenser er at overvåge, hvilke mængder af de pågældende bestemte landbrugsvarer, der importeres til EU eller eksporteres fra EU. Der kræves også

  • Importlicens ved import af en række landbrugsvarer på toldkontingenter til nedsat told eller 0-told.

  • Eksportlicens til en række landbrugsvarer på toldkontingenter og andre ordninger, der administreres af EU.

Licens søges og udstedes af Landbrugsstyrelsen. Reglerne er nærmere beskrevet på Landbrugsstyrelsens hjemmeside om licenser til import og eksport, se dette link

Licenserne skal fremlægges for Toldstyrelsen ved varens fortoldning til overgang til fri omsætning (F.A.17 Overgang til fri omsætning og fritagelse for importafgifter) sammen med eventuelle oprindelsescertifikater og andre supplerende dokumenter - eller ved varens udførsel af EU.

EU har efter WTO-aftalen mulighed for at yde eksportrestitutioner på visse landbrugsprodukter, herunder forarbejdede landbrugsvarer, for at udligne forskellen mellem prisniveauet i EU og på verdensmarkedet.

Regelgrundlaget for de forarbejdede landbrugsvarer er fastlagt i Europa-Parlaments og Rådets forordning (EU) Nr. 510/2014 af 16. april 2014 om handelsordninger for visse varer fremstillet af landbrugsprodukter og Kommissionens forordning (EF) nr. 578/2010 om eksportrestitutionsordningen for visse landbrugsprodukter, der udføres i form af varer, der ikke er omfattet af traktatens bilag I, og kriterierne for fastsættelse af restitutionsbeløbet.

EU har i forbindelse med samhandlen med lande uden for EU indgået en række handelsaftaler om forskellige landbrugsprodukter, som blandt andet indebærer en anden beregning af importafgifterne. Aftalerne kan også indebære en regulering af markedsadgangen til EU eller til bestemte lande uden for EU.

Lovgrundlaget

For området for landbrugslicenser gælder udover de specifikke EU-forordninger, følgende generelle EU-forordninger:

  • Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter
  • Kommissionens Delegerede Forordning (EU) 2016/1237 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013.
  • Kommissionens forordning (EF) nr. 1301/2006 af 31. august 2006 om fælles regler for administration af toldkontingenter for import af landbrugsprodukter på grundlag af en importlicensordning med senere ændringer
  • Kommissionens forordning (EF) nr. 612/2009 af 7. juli 2009 om fælles gennemførsels-bestemmelser for eksportrestitutioner for landbrugsprodukter (omarbejdet) med senere ændringer.
  • Kommissionens forordning (EF) nr. 578/2010 af 29. juni 2010 om eksportrestitutionsordningen for visse landbrugsprodukter, der udføres i form af varer, der ikke er omfattet af traktatens bilag I, og kriterierne for fastsættelse af restitutionsbeløbet.
  • Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 510/2014 om handelsordninger for visse varer fremstillet af landbrugsprodukter.

Ressortmyndighed

Ressortmyndighed for denne varebestemmelse er Landbrugsstyrelsen.

Import

For import er der to licenstyper:

  • Almindelig licens for vareområdet med pligt til at fremlægge en licens ved import af varen for at få varen i fri omsætning.
  • Importlicens til en kontingent- eller præferenceordning ved indførsel af varer, hvor der er fastsat enten en afgrænset mængde af varer, eller en ubegrænset mængde varer, der ved overgang til fri omsætning i EU kan fortoldes til nedsat eller ingen told. Ved kontingent fremgår kontingentløbenummeret af rubrik 20 og toldsatsen i rubrik 24 i licensen.

Ved import skal importøren fremlægge en importlicens for Toldstyrelsen ved varens fortoldning til overgang til fri omsætning (F.A.17 Overgang til fri omsætning og fritagelse for importafgifter) sammen med eventuelle oprindelsescertifikater og andre supplerende dokumenter. Importøren noterer afskrivning af den indførte mængde og afskrivningsdato på licensens bagside. Importøren skal desuden henvise til tolddokumentets art og nummer.

Ved antagelsen af importangivelsen skal Toldstyrelsen kontrollere, at der er fremlagt en gyldig licens, og påtegne de foretagne afskrivninger på licensen. I visse tilfælde skal Toldstyrelsen også kontrollere, om der efter en konkret importordning er fremlagt et oprindelsescertifikat eller lignende og eventuelle supplerende dokumenter.

Det er importørens pligt at indsætte toldtariffens varebestemmelseskode i enhedsdokumentets rubrik 44.3 samt registrere tilhørende dokumenter, certifikater eller licenser i rubrik 44.2. Toldstyrelsen skal kontrollere, at denne kode er indsat.

Eksport

Ved eksport skal eksportøren fremlægge en eksportlicens for Toldstyrelsen ved varens udførsel af EU.

Eksportøren noterer afskrivning af den udførte mængde og afskrivningsdato på licensens bagside. Eksportøren skal desuden henvise til tolddokumentets art og nummer, medmindre eksporten sker ved en deponeret eksportlicens, som udstedes af Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.

For eksport er der tre licenstyper:

  • Almindelig licens for vareområdet med pligt til at fremlægge en licens ved eksport af varen
  • Eksportlicens til en kontingent- eller præferenceordning, der er åbnet af lande uden for EU, hvor forvaltningen af kontingent- eller præferenceordningen i de lande efter aftale med EU kræver fremlæggelse af en licens udstedt af EU
  • Licens på landbrugsprodukter, herunder forarbejdede landbrugsvarer, hvor en mulighed for hjemtagning af eksportrestitutioner, idet eksportlicensen er en forudsætning for, at der kan ydes eksportrestitution.

Toldstyrelsens opgave

Toldstyrelsen foretager fysisk kontrol af vareforsendelser til og fra Danmark.

Ved varens fortoldning til overgang til fri omsætning (F.A.17 Overgang til fri omsætning og fritagelse for importafgifter) eller ved varens udførsel af EU (F.A.27 Varer der føres ud af Unionen), skal Toldstyrelsen sikre, at licenserne sammen med eventuelle oprindelsescertifikater og andre supplerende dokumenter, fremlægges for Toldstyrelsen.

Toldstyrelsen skal samtidig sikre, at importøren i enhedsdokumentets rubrik 44.3 har indsat toldtariffens varebestemmelseskode, og har registreret tilhørende dokumenter, certifikater eller licenser i enhedsdokumentets rubrik 44.2.

Fysisk kontrol

For visse importordninger skal den fysiske kontrol bekræfte, at der er overensstemmelse mellem importangivelsen - herunder de dokumenter, der er fremlagt til støtte for angivelsen - og varen, hvad angår dens mængde, art, kendetegn, værdi, afsendelsesland og oprindelsesland.

Den fysiske kontrol omfatter et antal vareposter på de importangivelser, der berøres af "Kontrol-ramme for landbrugsvarer, der indgår i EU's fælles markedsordninger for landbrugsprodukter, og som importeres fra tredjelande", udvalgt på baggrund af Toldstyrelsens fastlagte risikoanalyse.

Der kan i de sektorspecifikke forordninger være regler vedrørende gennemførelsen af den fysiske kontrol, eller kontrollen med oprindelsescertifikater og eventuelle supplerende dokumenter.

Ved hver fysisk kontrol skal Toldstyrelsens medarbejder skrive en detaljeret rapport. Hvis Landbrugsstyrelsen beder om det, sender Toldstyrelsen kopi af den.

Udgifter til laboratorieundersøgelser, der gennemføres inden for "Kontrolramme for landbrugsvarer, der indgår i EU's fælles markedsordninger for landbrugsprodukter, og som importeres fra tredjelande", er Toldstyrelsen uvedkommende.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.