Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2018-2
<< >>

A.B.1.2.2.8.4 Identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet

Indhold

Dette afsnit indeholder regler om identifikation og indberetning af finansielle konti med udlandet, herunder finansielle konti med tilknytning til USA (FATCA). 

Afsnittet indeholder:

  • Baggrund for reglerne
  • Skatterelevante oplysninger om finansielle konti 
  • Oplysninger der skal indberettes om finansielle konti
  • Nærmere regler om identifikation og indberetning af finansielle konti
  • Særligt om personoplysninger og databeskyttelse

Baggrund for reglerne

Efter skattekontrollovens § 8 Å kan skatteministeren fastsætte regler om, at finansielle institutter årligt skal indberette til Skatteforvaltningen om finansielle konti, med henblik på at oplysningerne udveksles med andre lande. Bestemmelsen implementerer aftale af 15. november 2012 mellem Danmark og Amerikas Forenede Stater til forbedring af efterrettelighed vedrørende international beskatning og til gennemførelse af lovgivning om efterrettelighed vedrørende beskatning af konti i udlandet (den såkaldte FATCA-aftale). 

Desuden er bestemmelsen udnyttet til at fastsætte regler, der implementerer OECD´s Common Reporting Standard og Rådets direktiv 2014/107/EU af 9. december 2014 om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet.

Skatteministeren er bemyndiget til at fastsætte de regler om indberetning af oplysninger og om procedurer til at identificere de indberetningspligtige konti, som er nødvendige for at sikre dansk overholdelse af FATCA-aftalen mellem Danmark og USA, Rådets direktiv 2014/107/EU og andre aftaler indgået til implementering af OECD´s fælles indberetningsstandard (Common Reporting Standard, CRS), som Danmark eller EU har indgået eller vil indgå med andre partnere end EU-landene og USA.

Se SKL (skattekontrolloven) § 8 Å, stk. 1-3. 

Bemyndigelserne i bestemmelsens stk. 1-3 til, at skatteministeren kan fastsætte regler om indberetning og passende omhu, er udformet som generelle regler, så de ikke er begrænset til at omfatte finansielle konti i eksempelvis EU-lande, USA og andre partnere, som Danmark eller EU indgår tilsvarende aftaler med.

Bemyndigelserne i bestemmelsen er efter gældende ret udnyttet til at udstede bekendtgørelse nr. 769 af 25. juni 2014 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA og bekendtgørelse nr. 1316 af 20. november 2015 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet.

Skatterelevante oplysninger om finansielle konti 

Skatteministeren kan fastsætte regler om, at finansielle institutter skal foretage årlige indberetninger til Skatteforvaltningen vedrørende finansielle konti med tilknytning til udlandet. Dette skal sikre skatteministeren en mulighed for at pålægge de danske finansielle institutter de indberetningspligter, der er nødvendige for, at Danmark kan opfylde sineforpligtelser i henhold til FATCA-aftalen, EU-direktivet og andre internationale aftaler til at pålægge de danske finansielle institutter en sådan indberetningspligt og til at udveksle de indberettede oplysninger.  Se SKL (skattekontrolloven) § 8 Å, stk. 1.

Som udgangspunkt vil bestemmelsen blive udnyttet til at udstede regler, der er nødvendige for at implementere FATCA-aftalen, EU-direktivet og andre internationale aftaler, men anvendelsesområdet er ikke begrænset hertil.

Begreberne finansielle institutter og finansielle konti vil skulle forstås på samme måde, som de er anvendt i FATCA-aftalen henholdsvis EU-direktivet og andre internationale aftaler. 

De oplysninger, der kan fastsættes nærmere regler om indberetning af, er: 

  • Identifikationsoplysninger vedrørende kontohavere af finansielle konti og – for så vidt angår juridiske personer med en eller flere kontrollerende personer – tillige identifikationsoplysninger vedrørende disse. Endvidere kan der fastsættes regler om indberetning af, hvilket land/område ellerhvilke lande/områder de pågældende er tilknyttet.

Det vil sige de lande eller områder, som de relevante procedurer for passende omhu til identifikation af konti fører til, at den pågældende kontohaver eller kontrollerende person må anses for at være tilknyttet.

Det er tanken, at der af de regler, der fastsættes i medfør af bestemmelsen, vil skulle fremgå, at i det omfang de procedurer, der er angivet i FATCA-aftalen, fører til, at en konto skal behandles som en amerikansk indberetningspligtig konto, vil der skulle indberettes om tilknytning til USA.

Tilsvarende vil der skulle indberettes tilknytning til andre lande og områder, i det omfang det følger af de procedurer, der er medtaget i EU-reglerne eller i aftaler, Danmark eller EU indgår med andre partnere, at oplysninger om kontoen skal udveksles med de pågældende lande eller områder.

Endelig vil der kunne fastsættes regler om indberetning af tilknytning til lande og områder, med hvilke Danmark ikke har indgået sådanne aftaler.

Oplysninger, der skal indberettes om finansielle konti  

Indberetningen skal indeholde oplysninger om:

  • De identifikationsoplysninger, der kan fastsættes regler om indberetning af, er navn, adresse, cpr-nummer, cvr-nummer eller SEnummer og udenlandsk identifikationsnummer, hvis sådanne numre eksisterer. Er der flere ejere, kan der fastsættes regler om pligt til at indberette identifikationsoplysninger om alle ejerne og om eventuelle kontrollerende personer i disse, hvis ejerne er juridiske personer. Se SKL (skattekontrolloven) § 8 Å, stk. 1, nr. 1
  • Kontonummeret, eller tilsvarende identifikation af den finansielle konto, hvis et kontonummer ikke findes. Med tilsvarende identifikation menes f.eks. et policenummer, hvis der er tale om en forsikringsaftale, eller et depotnummer, hvis der er tale om et depot. Se SKL (skattekontrolloven) § 8 Å, stk. 1, nr. 2.
  • Navn og identifikationsnumre på det finansielle institut, som foretager indberetningen. Herunder kan der udstedes regler om, at indberetningen skal omfatte identifikationsnummer udstedt af udenlandske myndigheder. For så vidt angår dansk identifikationsnummer, vil der være tale om det indberetningspligtige finansielle instituts cvr-nummer eller SE-nummer. Se SKL (skattekontrolloven) § 8 Å, stk. 1, nr. 3.
  • Den finansielle kontos saldo eller værdi, herunder, for så vidt angår en forsikringsaftale med kontantværdi eller annuitetsaftale, kontantværdien eller tilbagekøbsværdien. Der kan udstedes regler om opgørelsen ved udløbet af det relevante kalenderår eller umiddelbart før lukningen, hvis kontoen er lukket i løbet af kalenderåret. Se SKL (skattekontrolloven) § 8 Å, stk. 1, nr. 4.
  • For så vidt angår forvaltningskonti, vil der efter bestemmelsens nr. 5 ud over regler om indberetning af de ovennævnte oplysninger kunne fastsættes regler om indberetning af renter, udbytter, anden indkomst genereret med hensyn til de aktiver, der findes på kontoen, og det samlede bruttoafkast ved salg eller indløsning af værdier, der er betalt til eller tilskrevet kontoen i løbet af kalenderåret. Der kan dog efter bestemmelsen alene fastsættes regler om indberetning af det samlede bruttoafkast ved salg for de tilfælde, hvor det indberettende danske finansielle institut har optrådt som mægler for kontohaveren, eller på anden måde har repræsenteret kontohaveren, i forbindelse med salget. Inden for hver af de fire kategorier af indkomster rettes indberetningspligten mod det samlede bruttobeløb og således ikke mod renter, udbytter og andre indkomster af de enkelte værdipapirer på forvaltningskontoen eller bruttoafkastet ved hvert enkelt salg. Se SKL (skattekontrolloven) § 8 Å, stk. 1, nr. 5.
  • For så vidt angår indskudskonti, vil der efter bestemmelsens nr. 6 kunne fastsættes regler om indberetning af renter, der er betalt eller tilskrevet kontoen. Også her er indberetningspligten rettet mod det samlede bruttobeløb. Se SKL (skattekontrolloven) § 8 Å, stk. 1, nr. 6.
  • For så vidt angår finansielle konti, som hverken er forvaltnings- eller indskudskonti, vil der kunne fastsættes regler om indberetning af det samlede bruttobeløb betalt til eller godskrevet kontohaveren med hensyn til kontoen, og for hvilket det indberettende finansielle institut er betalings- eller godskrivningsforpligtet. Dette kan også omfatte det samlede beløb af eventuelle indløsningsbeløb betalt til kontohaveren. Se SKL (skattekontrolloven) § 8 Å, stk. 1, nr. 7. 

De indberetninger, der efter bestemmelsen kan fastsættes regler om, er årlige indberetninger. Det vil sige indberetning om saldo eller værdi den 31. december i året og de samlede bruttobeløb inden for de ovennævnte kategorier, som er opnået i løbet af kalenderåret. Hvis det indberetningspligtige finansielle institut alene har drevet den virksomhed, som begrunder indberetningspligten, i en del af kalenderåret, vil der dog kunne fastsættes regler om indberetning vedrørende del perioder henholdsvis fra kalenderårets start til indberetningspligtens ophør eller fra indberetningspligtens indtræden til kalenderårets udløb. 

Med henblik på at implementere FATCA-aftalen, EU-direktivet og andre internationale aftaler er der fastsat regler, der sikrer, at Skatteforvaltningen får indberettet de oplysninger, der skal udveksles med USA, EU-landene og andre lande og områder, jf. bekendtgørelse nr. 769 af 25. juni 2014 om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til USA og bekendtgørelse nr. 1316 af 20. november 2015om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet. De ovenfor beskrevne hjemler er udarbejdet med henblik på at kunne fastsætte sådanne regler. Det er endvidere hensigten, at der gøres de undtagelser fra indberetningsreglerne, som følger af FATCA-aftalen, EU-direktivet og andre internationale aftaler. Hjemlerne kan også benyttes til at udvide indberetningspligten til at omfatte konti, som har tilknytning til udlandet, men som ikke har tilknytning til USA, EU-landene eller andre aftalepartnere.

Se SKL (skattekontrolloven) § 8 Å, stk. 1, nr. 1-7.

Nærmere regler om identifikation og indberetning af finansielle konti

Der gælder en ubetinget underretningspligt for de indberetningspligtige institutter, når instituttet har identificeret en person eller et selskab som den person eller et selskab, der skal indberettes om til Skatteforvaltningen efter regler udstedt i medfør af den gældende skattekontrollovs § 8 Å, stk. 1 eller 2. Der er tale om en underretning, der skal ske én gang for alle, i forbindelse med at det indberetningspligtige finansielle institut har identificeret en person eller et selskab, der skal indberettes om. 

Det finansielle institut skal af egen drift opfylde denne oplysningspligt. I de tilfælde, hvor der benyttes tjenesteydere til at opfylde forpligtelsen, bevarer det indberetningspligtige institut ansvaret for, at underretningen foretages i overensstemmelse med loven. 

Underretningen skal som minimum bestå af de oplysninger, som personen har ret til efter persondataloven. Underretningen skal foretages direkte til den berørte person. Det betyder også, at det konkret i den enkelte situation under hensyn til modtageren skal vurderes, om og i givet fald hvilke yderligere oplysninger, der skal gives, således at den, der skal indberettes om, kan varetage sine interesser. Underretningen bør foretages i tilstrækkelig god tid til, at personen kan varetage sine interesser, og under alle omstændigheder før, oplysningerne sendes til Skatteforvaltningen.

Der gælder ikke noget krav om, at oplysninger skal gives skriftligt, men i tvivlstilfælde skal det indberetningspligtige institut kunne dokumentere, at fornøden underretning er foretaget i overensstemmelse med loven

Skatteministen kan efter skattekontrollovens § 8 Å, stk. 2, fastsætte regler om, at finansielle institutter skal indberette navnet på nærmere opregnede finansielle institutter, som de har foretaget betalinger til. Endvidere kan der fastsættes regler om indberetning af det samlede beløb af sådanne betalinger. 

Bestemmelsen skal sikre mulighed for at implementere artikel 4, stk. 1, litra b, i FATCA-aftalen, hvorefter finansielle institutter skal indberette vedrørende kalenderårene 2015 og 2016 om navnene på de ikke-deltagende finansielle institutter, det pågældende finansielle institut har foretaget betalinger til, og om årets samlede betalinger til det pågældende ikke-deltagende finansielle institut.

Der vil ikke skulle foretages samme type indberetninger efter EU-direktivet eller efter andre aftaler, Danmark eller EU indtil nu har indgået.

Se SKL (skattekontrolloven) § 8 Å, stk. 2.

Skatteministeren kan efter skattekontrollovens § 8 Å, stk. 3, udstede regler om procedurer for passende omhu i forbindelse med indberetningspligtige finansielle institutters identifikation af finansielle konti og betalinger og indberetning herom. Skatteministeren kan i øvrigt fastsætte regler om afgivelse af egenerklæringer i forbindelse med disse procedurer. 

Bestemmelsen skal sikre mulighed for at implementere FATCA-aftalen, EU-direktivet og andre internationale aftaler, som Danmark eller EU indgår eller har indgået med andre partnere end EU-landene og USA. Bilag I til FATCA-aftalen omhandler procedurerne til identifikation af indberetningspligtige konti. Heri indgår en del regler, som er specifikt rettet mod USA’s gennemførelse af FATCA lovgivningen. Disse regler afviger fra de modsvarende regler i EU-direktivet og andre internationale aftaler, som Danmark eller EU har indgået med andre partnere. Derfor er det på dette punkt nødvendigt at fastsætte regler, som er afhængige af, hvilket land eller område der skal undersøges for tilknytning til.

Se SKL (skattekontrolloven) § 8 Å, stk. 3.

Reglerne i skattekontrollovens § 8 Å, stk. 4, 5, 6, 7 og 8 blev indført ved lov nr. 1634 af 26.december 2013, men er siden ændret ved lov nr. 1884 af 29. december 2015. 

I skattekontrollovens § 8 Å stk. 4, er der fastsat regler, som skal sikre de danske finansielle institutter mulighed for at overholde reglerne i FATCA-aftalen om indeholdelse af amerikansk kildeskat eller om videregivelse af oplysninger til tidligere led i en betalingskæde, når en betaling går til et ikke-deltagende finansielt institut.

Bestemmelsen er formuleret således, at finansielle institutter kan indeholde udenlandsk kildeskat ved betalinger til andre finansielle institutter, når dette sker til overholdelse af forpligtelser indeholdt i en aftale, Danmark og det pågældende land eller område har indgået.

Bestemmelsen er nødvendig for at sikre mulighed for, at danske finansielle institutter, som har valgt at agere som kvalificerede mellemmænd (qualified intermediaries) i forhold til USA og i denne forbindelse har påtaget sig umiddelbar indeholdelsesforpligtelse, har mulighed for at foretage indeholdelse af kildeskat i overensstemmelse med FATCA-aftalen uden samtykke fra de ikkedeltagende finansielle institutter, de foretager betalinger til. Bestemmelsen er dog formuleret generelt, så den også vil kunne anvendes i relation til aftaler, som Danmark eller EU indgår med andre partnere end USA, i det omfang disse måtte indeholde tilsvarende forpligtelser. EU-direktivet og de aftaler, Danmark eller EU har indgået, indeholder dog ikke tilsvarende forpligtelser på nuværende tidspunkt. 

Det bemærkes, at Danmark og USA ikke har indgået nogen aftale om, at Skatteforvaltningen skal modtage den indeholdte skat på vegne af de amerikanske skattemyndigheder. De danske finansielle institutter, der vælger eller har valgt at agere som kvalificerede mellemmænd i forhold til USA og i denne forbindelse har påtaget sig primær indeholdelsesforpligtelse, vil således skulle afregne den indeholdte skat direkte over for de amerikanske myndigheder uden inddragelse af Skatteforvaltningen.

Se SKL (skattekontrolloven) § 8 Å, stk. 4.

Efter bestemmelsen i skattekontrollovens § 8 Å, stk. 5, kan skatteministeren fastsætte regler om videregivelse af oplysninger om betalinger til det umiddelbart forudgående led i en betalingskæde, når et finansielt institut foretager betalinger af eller fungerer som mellemmand for en udenlandsk kildeskattepligtig betaling til et andet finansielt institut. De oplysninger, der kan fastsættes regler om videregivelse af, er oplysninger, som er nødvendige for, at indeholdelse og indberetning vedrørende betalingen kan ske.

Denne regel skal sikre mulighed for at fastsætte regler, som muliggør, at danske finansielle institutter kan overholde FATCA-aftalen, men er formuleret generelt, så den også vil kunne udgøre hjemmel til, at skatteministeren kan fastsætte regler om tilsvarende afgivelse af oplysninger i forbindelse med implementering af eventuelle tilsvarende pligter i aftaler med andre partnere end USA eller i EU-retten. EU-direktivet og de aftaler, Danmark eller EU har indgået, indeholder dog ikke tilsvarende forpligtelser på nuværende tidspunkt. 

Se SKL (skattekontrolloven) § 8 Å, stk. 5

Den gældende skattekontrollovs § 8 Å, stk. 6, indeholder en bemyndigelse til at fastsætte regler om afgivelse af identifikationsoplysninger i forbindelse med oprettelse af finansielle konti.

Se SKL (skattekontrolloven) § 8 Å, stk. 6

Særligt om personoplysninger og databeskyttelse

Efter skattekontrollovens § 8 Å, stk. 7 og 8, skal registrerede personer underrettes om brud på datasikkerheden med hensyn til oplysninger om den pågældende, når det er sandsynligt, at bruddet kan skade beskyttelsen af personoplysninger om den pågældende eller vedkommendes privatliv. Bestemmelsen betyder, at Skatteforvaltningen eller det indberetningspligtige institut skal underrette personer, hvorom der skal indberettes oplysninger til Skatteforvaltningen efter regler udstedt i medfør af den gældende skattekontrollovs § 8 Å, stk. 1 eller 2, såfremt der er sket brud på databeskyttelsen. 

Underretningspligten påhviler den dataansvarlige for den behandling, med hvilken bruddet på datasikkerheden har fundet sted, og underretningen skal foretages straks efter, at det står klart, at det er sandsynligt, at bruddet på datasikkerheden kan skade beskyttelsen af personoplysninger. Det vil i praksis sige, at hvis Skatteforvaltningen eller et indberetningspligtigt finansielt institut bliver opmærksom på, at der er sket brud på datasikkerheden, som kan skade beskyttelsen af personoplysninger, er Skatteforvaltningen eller det indberetningspligtige finansielle institut forpligtet til at underrette de berørte personer.

Denne forpligtelse består, selv om bruddet omfatter et større antal personer, som endnu ikke er identificeret. I dette tilfælde må den underretningspligtige underrette samtlige personer, der kan være berørt af bruddet på datasikkerheden. 

Opmærksomheden henledes på, at den dataansvarlige også vil være omfattet af pligt til at anmelde bruddet på datasikkerheden til datatilsynet inden for 72 timer efter databeskyttelsesforordningens artikel 33. 

Skatteforvaltningen og de virksomheder, der omfattes af indberetningspligten, skal sikre sig, at sikkerhedsbruddet håndteres i overensstemmelse med gældende regler. Dette skal gælde for både Skatteforvaltningen og de indberetningspligtige finansielle institutter selv og som led i aftalerne med de relevante databehandlere. 

Underretningen skal ske ved meddelelse direkte til den berørte person og skal som minimum bestå af oplysninger, der giver vedkommende mulighed for at varetage sine interesser. 

Formålet med bestemmelsen er, at den berørte person skal have mulighed for at varetage sine interesser, og det er dermed forudsat, at underretningen skal ske uden ugrundet ophold, når det står klart, at det er sandsynligt, at bruddet på datasikkerheden kan skade beskyttelsen af personoplysninger eller personers privatliv. 

Underretningspligten ved indsamling af oplysninger og ved datasikkerhedsbrud gælder i forhold til såvel fysiske som juridiske personer, idet begrebet skal forstås i overensstemmelse med Rådets direktiv 2014/107/EU om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet.

 Se SKL (skattekontrolloven) § 8 Å, stk. 7-8.

  

 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.