Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-2
<< >>

A.A.6.4.2 Hovedreglerne om oplysningspligten

Indhold

Dette afsnit handler om hovedreglerne om oplysningspligtens indhold og omfang.

Afsnittet indeholder:

  • Oplysningspligt af egen drift
  • Oplysningspligtens omfang

Oplysningspligt af egen drift

Den dataansvarlige (her SKAT) skal af egen drift give den registrerede meddelelse om en række forhold ved indsamling af oplysninger om den pågældende. Se PDL § 28, stk. 1, og PDL § 29, stk. 1.

Som udgangspunkt har bipersoner samme rettigheder som andre registrerede personer. For hver enkelt behandling af oplysninger om bipersoner skal der tages stilling til, om oplysningspligten skal opfyldes. Vurderingen skal ses i sammenhæng med, hvor indgribende behandlingen af de indsamlede oplysninger er for den enkelte biperson. Se afsnit A.A.6.4.1 Indledning og definitioner.

Bemærk

Der er ikke tale om regler, som kun skal opfyldes, hvis den registrerede anmoder om det.

Oplysningspligten skal opfyldes uanset om den dataansvarlige har været aktiv eller passiv i forbindelse med indsamlingen. Derfor skal oplysningspligten også opfyldes, hvis SKAT ikke har anmodet om de modtagne/indsamlede oplysninger.

Oplysningspligtens omfang

Reglerne om den dataansvarliges oplysningspligt over for den registrerede er inddelt efter om, oplysningerne er indsamlet hos

  • den registrerede selv, se PDL § 28
  • andre end den registrerede, se PDL § 29

Når den dataansvarlige (her SKAT) indsamler oplysninger, skal SKAT give den registrerede meddelelse om

  • den dataansvarliges identitet
  • formål med behandlingen
  • andre nødvendige oplysninger

Den dataansvarliges identitet

Den dataansvarlige myndighed (her SKAT) er samme myndighed, som er ansvarlig for den behandling, der giver anledning til, at den registrerede skal informeres. Se PDL § 28, stk. 1, nr. 1, og PDL § 29, stk. 1, nr. 1.

Formål med behandlingen

Underretningen om formålet/formålene med behandlingen skal informere den registrerede om baggrunden for, at der indsamles oplysninger om den pågældende. Se PDL § 28, stk. 1, nr. 2, og PDL § 29, stk. 1, nr. 2.

Det betyder, at den dataansvarlige - som minimum - skal underrette den registrerede om, hvad de indsamlede oplysninger skal bruges til på indsamlingstidspunktet.

Andre nødvendige oplysninger

Den dataansvarlige skal endvidere i hvert enkelt tilfælde foretage en konkret vurdering af, om der er andre oplysninger, som den registrerede skal oplyses om. Den dataansvarlige skal under hensyn til de særlige omstændigheder, hvorunder oplysningerne er indsamlet, vurdere om der er andre oplysninger, der er nødvendige for, at den registrerede kan varetage sine interesser. Se PDL § 28, stk. 1, nr. 3, litra a - c, og PDL § 29, stk. 1, nr. 3, litra a - c.

Opregningen i litra a - c i de to bestemmelser er ikke udtømmende, men det drejer sig fx om følgende informationer:

  • Hvem oplysningerne videregives til, dvs. eventuelle kategorier af modtagere. Se PDL § 28, stk. 1, nr. 3, litra a, og PDL § 29, stk. 1, nr. 3, litra b.
  • Om det er obligatorisk eller frivilligt at besvare stillede spørgsmål samt mulige følger af ikke at svare. Se PDL § 28, stk. 1, nr. 3, litra b.
  • Hvilken type oplysninger der behandles, når oplysningerne ikke er indsamlet hos den registrerede. Se PDL § 29, stk. 1, nr. 3, litra a.

Der skal gives den registrerede meddelelse om typen af oplysninger, som er indsamlet, og ikke om konkrete oplysninger. Se PDL § 29, stk. 1, nr. 3, litra a.

Hvis den registrerede ønsker at få oplyst, hvilke konkrete oplysninger, der er indsamlet om vedkommende, må den registrerede anmode om indsigt heri efter reglerne i PDL kapitel 9. Se næste punkt om bl.a. retten til efter anmodning at få indsigt i behandlede oplysninger.

  • Om retten til efter anmodning at få indsigt i og berigtigelse af de behandlede oplysninger. Se PDL § 28, stk. 1, nr. 3, litra c, og PDL § 29, stk. 1, nr. 3, litra c.

Reglerne om indsigtsret er regler om egenacces. Reglerne regulerer bl.a., i hvilket omfang den registrerede efter anmodning har ret til konkrete oplysninger om sig selv. Se eventuelt PDL kapitel 9, §§ 31 - 34, og afsnit A.A.6.3 Indsigt efter persondataloven Indsigt efter persondataloven.

Retten til berigtigelse mv. efter anmodning indebærer, at den registrerede over for den dataansvarlige kan kræve, at oplysninger om den pågældende berigtiges, slettes eller blokeres, hvis oplysningerne viser sig urigtige, vildledende eller på anden måde er behandlet i strid med lov eller bestemmelser udstedt i medfør af lov. Se eventuelt PDL § 37.

>Det fremgår af Justitsministeriets Betænkning om Databeskyttelsesforordningen (betænkning nr. 1565/2017), at i praksis vil det ofte være sådan, at reglen i § 37 (lige som § 5, stk. 4) ikke fører til, at oplysninger der viser sig urigtige, skal slettes. Dette gælder, uanset om oplysningerne har været urigtige siden indsamlingen, eller de først er blevet det senere, fordi forholdene har ændret sig. Denne manglende pligt for offentlige myndigheder til at slette oplysninger skyldes bl.a. journaliseringspligten i offentlighedslovens § 15 samt nødvendigheden af, at offentlige myndigheder kan dokumentere det grundlag, som en afgørelse eller anden beslutning i sin tid blev truffet på. Når offentlige myndigheder skal berigtige urigtige eller vildledende oplysninger, vil det derfor ofte skulle ske ved at notere berigtigelsen (de korrekte oplysninger) på sagen uden at fjerne de oplysninger, der i forvejen fremgik. Det kan eventuelt ske i form af et notat, der lægges på sagen.<

Som anført er opregningen i litra a - c i PDL § 28, stk. 1, nr. 3, og PDL § 29, stk. 1, nr. 3, ikke udtømmende. Derfor skal den dataansvarlige i visse tilfælde give den registrerede yderligere information end de oplysninger, der følger af bestemmelserne i litra a - c. Om der skal gives den registrerede yderligere information beror på en konkret vurdering af, om det er nødvendigt for, at den registrerede kan varetage sine interesser i det pågældende tilfælde.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.