Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2017-1
<< >>

A.B.1.2.2.3 Tilskud, legater og udlodninger fra konkursboer

Indhold

Dette afsnit handler om indberetning af tilskud fra det offentlige, kommuners tilskud til private dagplejere, uddeling af legater fra fonde og foreninger og udlodning af dividende fra konkursboer.

Afsnittet indeholder:

  • Tilskud fra det offenlige
  • Kommuners tilskud til private dagplejere
  • Uddeling af legater fra fonde og foreninger
  • Udlodning af dividende fra konkursboer.

Tilskud fra det offentlige

Staten, kommuner og regioner skal til SKAT indberette tilskud, og de udgifter, tilskuddet skal dække, og som er ydet til private. Se SKL (skattekontrolloven) § 7 A, stk. 2, nr. 8, ændret ved lov nr. 926 af 18. september 2012, jf. SKL (skattekontrolloven) § 7, stk. 3. 

Ved tilskud fra staten gælder nærmere, at alle ministerier, herunder de statslige forvaltningsmyndigheder, der hører under det enkelte ministerium (direktorater, styrelser mv.), månedligt skal indberette til eIndkomst om ydede tilskud, der ikke skal indberettes til indkomstregisteret efter et andet retsgrundlag, uanset om modtageren skal beskattes af tilskuddet.

Ministerier kan dog undlade indberetning af tilskud, hvis der er tale om tilskud, der er formidlet af en forening, fond, institution eller lignende, eller ydet til en forening.

Se indberetningsbekendtgørelsens § 12.

Kommuners tilskud til private dagplejere  

Modtagere af vederlag, hvortil en kommune yder tilskud efter dagtilbudslovens § 80 til forældrene, skal efter anmodning fra kommunen og inden for en frist på 14 dage fra anmodningen, oplyse kommunen om:

  • Størrelsen af det månedlige vederlag for pasningen.
  • Starttidspunktet for ordningen.

Se SKL (skattekontrolloven) § 7 A, stk. 4, og indberetningsbekendtgørelsens § 12 A, stk. 1, som indsat ved BEK nr. 1530 af 13. december 2013.

Ved senere ændringer af vederlagets størrelse, skal modtageren af vedlaget oplyse kommunen om det ændrede vederlags størrelse senest 14 dage efter ændringen, dog senest ved modtagelsen af første vederlag efter ændringen. Modtageren skal indberetning om ændring af størrelsen på vederlaget angive, i hvilken måned det ændrede vederlag første gang betales.

Ved ophør af pasningsordningen skal modtageren af vederlaget oplyse kommunen om tidspunktet for ophøret inden udløbet af den måned, i hvilken sidste vederlag modtages.

Se indberetningsbekendtgørelsens § 12 A, stk. 2, som indsat ved BEK nr. 1530 af 13. december 2013.

Kommunen skal indberette følgende oplysninger til SKAT:

  • Identiteten af modtageren af vederlaget, jf. indberetningsbekendtgørelsens § 4.
  • Størrelsen af vederlag.
  • Den periode vederlaget vedrører.

Se SKL (skattekontrolloven) § 7 A, stk. 2, nr. 8, ændret ved lov nr. 926 af 18. september 2012, og indberetningsbekendtgørelsens § 12 A, stk. 3, som indsat ved BEK nr. 1530 af 13. december 2013.

Bemærk

For pasningsordninger, der er etableret senest den 31. december 2013, skal modtageren af vederlaget oplyse kommunen om størrelsen af det månedlige vederlag senest den 31. marts 2014.

Kommunens indberetning til SKAT efter indberetningsbekendtgørelsens § 12 a, stk. 3, vedrørende vederlag, der er modtaget i januar - marts 2014, kan foretages inden for fristen for indberetning vedrørende april 2014.

Se overgangsreglen § 2, stk. 3, i BEK nr. 1530 af 13. december 2013. 

Uddeling af legater fra fonde og foreninger

Alle bestyrelser for fonde og foreninger, der er skattepligtige efter fondsbeskatningsloven eller pensionsafkastbeskatningsloven, skal hver måned foretage indberetning til indkomstregisteret om størrelsen af uddelinger, foretaget i en kalendermåned, for hver enkelt modtager af

  • et legat
  • understøttelse og andre ydelser, herunder naturalieydelser.

Se SKL (skattekontrolloven) § 7 B.

Fritagelse for at indberette uddelinger af legater fra fonde og foreninger

Pligten til at indberette uddelinger af legater fra fonde og foreninger efter SKL (skattekontrolloven) § 7 B omfatter dog ikke:

  • Uddelinger til fysiske personer, der ikke er skattepligtige til Danmark efter KSL (kildeskatteloven) §§ 1 eller 2.
  • Uddelinger til fysiske personer, der skattefrit efter LL § 7, nr. 22, kan modtage uddelinger på indtil 10.000 kr. årligt pr. modtager fra en fond eller forening,
    • som efter LL (ligningsloven) § 7, nr. 22, er godkendt af SKAT, og hvis formål er at støtte socialt eller sygdomsbekæmpende arbejde.

Se indberetningsbekendtgørelsens § 15, nr. 1-3.

Bemærk

Hvis en uddeling efter LL (ligningsloven) § 7, nr. 22, inden for et kalenderår overstiger 10.000 kr., skal det overskydende beløb dog altid indberettes og beskattes.

Udlodning af dividende fra konkursboer

Hvis der i det foregående kalenderår er udloddet dividender, skal kuratorer skal hvert år indberette

  • identiteten på anmeldte fordringshavere i konkursboer
  • størrelsen af dividenden
  • identiteten af det konkursbo, hvorfra udlodningen er sket.

Se SKL (skattekontrolloven) § 7 G.

Kuratorer har pligt til at sikre sig fordringshaverens identitet ved et cpr-nr., cvr-nr. eller SE-nr. mv. Den anmeldte fordring skal enten afvises eller udlodningen tilbageholdes, indtil de fornødne identitetsoplysninger foreligger.

Kuratorer skal i lighed med andre indberetningspligtige foretage indberetninger senest den 20. januar i året efter det kalenderår, hvori udlodningen finder sted. Dog kan kuratorer i modsætning til øvrige indberetningspligtige indberette løbende i takt med, at konkursboerne udlodder og afsluttes.

Bemærk

Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om indberetningen. Denne bemyndigelse er ikke udmøntet i indberetningsbekendtgørelsen. Se dog indberetningsbekendtgørelsens § 16.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.