A.A.3.14.6.4 Hvilke oplysninger skal ikke udveksles?
Indhold
Det afsnittet indeholder:
- Fysiske personer, der berøres af en tilkendegivelse
- Forretningshemmeligheder og ordre public
- Bi- og multilaterale APAs med tredjelande (DAC3)
Fysiske personer, der berøres af en tilkendegivelse
Begge ordninger indeholder et forbehold om, at der ikke skal udveksles oplysninger om fysiske personer. Det betyder for det første, at hvis en tilkendegivelse kun angår én eller flere fysiske personer, skal tilkendegivelsen ikke udveksles, uanset om den i øvrigt opfylder alle andre betingelser for udveksling. Se DAC artikel 8a, stk. 4, og afsnit A.A.3.14.3 Fælles hovedtræk ved de to ordninger.
For det andet betyder det, at hvis der blandt de personer, der berøres af en tilkendegivelse, er en eller flere fysiske personer, skal tilkendegivelsen ganske vist udveksles, hvis kriterierne herfor er opfyldt, men oplysninger om den eller de fysiske personer skal ikke indgå i udvekslingen. Se DAC artikel 8a, stk. 6, litra a.
Bemærk
Eftersom den bagvedliggende præmis for begge ordninger er, at det er tilladt at udveksle oplysninger spontant, herunder oplysninger om en tilkendegivelse, kan det ikke antages, at udveksling af en tilkendegivelse bliver ugyldig, alene fordi den indeholder oplysninger om en fysisk person, der berøres af tilkendegivelsen.
Se også afsnit A.A.3.14.2 Retsgrundlagene om retsgrundlagene.
Forretningshemmeligheder og ordre public
Udvekslingen skal ikke omfatte oplysninger, som ville røbe en erhvervsmæssig, industriel hemmelighed eller fremstillingsmetode. Udvekslingen skal heller ikke omfatte oplysninger, hvis udvekslingen ville være i strid med princippet om ordre public. Se DAC3 præambel nr. 9 og DAC artikel 8a, stk. 6, litra b, om resumé.
Disse begrænsninger er fælles for al udveksling af oplysninger mellem skattemyndigheder. De har sjældent konkret betydning, bl.a. af den årsag, at den myndighed, der modtager oplysningerne, selv er en skattemyndighed og selv er bundet af fortrolighedsforpligtelser. Se afsnit C.F.8.2.2.26.1.6 Tilfælde hvor oplysningerne ikke skal afgives.
Bi- og multilaterale APAs med tredjelande (DAC3)
DAC3 præambel nr. 11 og DAC artikel 8a, stk. 3, beskriver en situation, hvor det ikke er muligt for en medlemsstat at udveksle oplysninger om en bi- eller multilateral forhåndsgodkendt prisfastsættelsesordning (APA) indgået med et tredjeland (dvs. et land eller en jurisdiktion uden for Unionen), fordi medlemsstatens retsgrundlag for indgåelse af APA’en med det pågældende tredjeland ikke tillader, at oplysninger videregives til tredjelande (dvs. her de andre EU-medlemsstater).
Ifølge DAC artikel 8a, stk. 3, 2. led, skal de oplysninger, der normalt skal udveksles om en APA efter artikel 8a, stk. 6, også udveksles i disse tilfælde, men de må ikke udveksles på baggrund af oplysninger, der fremgår af selve APA’en. I stedet skal udveksles de oplysninger, der fremgår af den anmodning, som en virksomhed har indsendt, og som har medført udstedelse af APA’en.
DAC artikel 8a, stk. 6, litra f, stiller krav om, at typen af tilkendegivelse skal angives. Se oversigten over valgmuligheder i afsnit A.A.3.14.4 Hvilke tilkendegivelser skal udveksles?. Det er muligt at angive som en særlig kategori, at der er tale om en bi- eller multilateral APA, hvor oplysningerne er baseret på anmodningen og ikke på selve APA’en.
Bemærk
Da OECD-ordningen ikke indbefatter bi- og multilaterale APAs, men kun unilaterale APAs, forekommer problemstillingen ikke i forbindelse med OECD-ordningen.
Læs også:
Med Skatteberegning 2026, kan du beregne skatten for indkomståret 2026. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2025, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2025.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2026. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2025.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
