E.A.4.2.6.5 Opgørelse af den afgiftspligtige mængde efter brændværdi for kul mv.
Indhold
Afsnittet handler om, hvordan virksomheder kan vælge at opgøre den afgiftspligtige mængde, hvis den afgiftspligtige mængde skal fastsættes ved hjælp af brændværdien i de afgiftspligtige varer omfattet af KULAL § 1, stk. 1, nr. 1 - 4 (kul mv.).
Afsnittet indeholder:
- Opgørelse af brændværdien
- Lagerbalancesystem
- Eksempel: Opgørelse efter lagerbalancesystem.
Opgørelse af brændværdien
Registrerede oplagshavere, der vælger at betale afgift efter brændværdien, skal opgøre den afgiftspligtige mængde særskilt for hver varekategori og på dette grundlag beregne brændværdien i GJ i de afgiftspligtige varer, der er udleveret eller forbrugt i virksomheden.
Brændværdien i GJ kan opgøres på en af følgende måder:
- Udleveringsvirksomheden kan opgøre brændværdien ved udtagning af prøver i hver enkelt udlevering fra virksomheden.
- Forbrugsvirksomheden kan opgøre brændværdien ved udtagning til forbrug i virksomheden.
- Udleveringsvirksomheden og forbrugsvirksomheden kan opgøre brændværdien efter en gennemsnitsberegning, se det efterfølgende afsnit om lagerbalancesystem.
Brændværdien kan derfor opgøres samtidig med opgørelse af svovlindholdet i kul mv.
Leverandørens fakturerede brændværdi kan normalt lægges til grund for opgørelsen. Det forudsætter dog, at der er tale om to uafhængige virksomheder, og at brændværdien har betydning for prisfastsættelsen for varerne. Se KULAL § 5, stk. 16. Hvis brændværdien er baseret på en målt værdi, kan denne anvendes for en hel produktionsserie/batch. Dette forudsætter dog, at virksomheden kan dokumentere, at der er tale om samme produktionsserie/batch.
Se også afsnit E.A.4.2.2 Kulprodukter og affaldsvarme omfattet af reglerne om den afgiftsmæssige stilling for grillkul, grillbriketter mv.
Lagerbalancesystem
Virksomheden kan vælge at beregne brændværdien efter et lagerbalancesystem. Lagerbalancesystemet kan benyttes fra begyndelsen af en afgiftsperiode og skal gælde for en periode på mindst et år. Se KULAL § 1, stk. 7.
Virksomheden skal første gang foretage en måling af brændværdien i GJ pr. ton for hver varekategori samt mængden af hver varekategori i lagerbeholdningen ved begyndelsen af en afgiftsperiode.
Herefter beregnes den samlede brændværdi i lageret i GJ.
For kul mv., der tilføres lageret, opgøres den samlede brændværdi i GJ efter måling eller efter sælgerens lagerbalancesystem (den registrerede leverandørs fakturerede brændværdi). Det samme gælder, hvis varerne modtages fra udlandet.
For varer, der fraføres lageret, beregnes brændværdien ved at gange den opgjorte aktuelle brændværdi i GJ pr. ton med mængden af kul mv., der fraføres lageret.
Hver gang der tilføres lageret kul mv., skal der ske en ny opgørelse af det samlede lager og den samlede brændværdi i GJ.
Den beregnede brændværdi af lageret reduceres med de mængder, der fraføres lageret enten opgjort efter lagerbalancesystemet eller efter måling.
Se KULAL § 5, stk. 17 og § 12, stk. 2.
Eksempel: Opgørelse efter lagerbalancesystem
Nedenstående tabel illustrerer metoden for opgørelse af afgift efter brændværdi og afgiftssatser for 2019.
En virksomhed har ved begyndelsen af en afgiftsperiode et lager på 10 t kul med en brændværdi på 20 GJ/t. Virksomheden får tilført 5 t kul med en brændværdi på 35 GJ/t og frafører/forbruger i perioden 8 t kul.
| Brændværdi i lager primo | 10 t * 20 GJ/t = | 200 GJ |
| Brændværdi i kul tilført lager | 5 t * 35 GJ/t = | 175 GJ |
| Samlet lager | 10 t + 5 t = | 15 t |
| Samlet brændværdi | 200 GJ + 175 GJ = | 375 GJ |
| Brændværdi pr. ton | 375 GJ / 15 t = | 25 GJ/t |
| Brændværdi i kul fraført lager | 8 t à 25 GJ/t = | 200 GJ |
| Beregning af afgift |
|
|
| Energiafgift | 200 GJ * 56,20 kr./GJ = | 11.240 kr. |
| CO2-afgift (pr. ton) | 200 GJ * 16,60 kr./GJ = | 3.320 kr. |
Læs også:
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
