D.A.12.7 Passage af fast Øresundsforbindelse ML § 45, stk. 18
Indhold
Dette afsnit handler om udmøntningen af skatteministerens bemyndigelse til at indgå en aftale med Sverige om momsopkrævning og momsgodtgørelse ved passagen af den faste forbindelse over Øresund.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Udmøntning.
Regel
Skatteministeren er bemyndiget til at indgå en aftale med Sverige om momsopkrævning og momsgodtgørelse ved passagen af den faste forbindelse over Øresund.
Se ML (momsloven) § 45, stk. 18. Bestemmelsen var tidligere stk. 16, men blev ved lov nr. 1240 af 11. juni 2021 stk. 18.
Udmøntning
Skatteministerens bemyndigelse efter ML (momsloven) § 45, stk. 18, er udmøntet sådan, at momsgodtgørelse ved passage af den faste vejforbindelse over Øresund administreres af Skatteverket i Sverige.
Spørgsmålet om momsgodtgørelse ved passage af den faste vejforbindelse over Øresund har kun relevans for afgiftspligtige personer i EU-landene uden for Danmark og Sverige og for afgiftspligtige personer i lande uden for EU.
Bemærk
Bemærk, at en afgiftspligtig person i Danmark ved opgørelsen af det indenlandske momstilsvar har adgang til fradrag for både dansk og svensk moms ved passage af den faste vejforbindelse over Øresund. Se især afsnit D.A.11.1.6.7 Svensk moms på passage af Øresundsbroen ML § 37, stk. 6 samt ML § 37, stk. 6, og ML (momsloven) § 42, stk. 7.
Se også
Se også om det folkeretlige og EU-retlige grundlag for momsopkrævning og momsgodtgørelse ved passage af den faste Øresundsforbindelse:
- BEK nr. 30 af 24. maj 2000 af aftale mellem Kongeriget Danmarks regering og Kongeriget Sveriges regering om merværdiafgift vedrørende den faste vejforbindelse over Øresund.
- RBE 2000/91/EF af 24. januar 2000 om bemyndigelse af Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige til at anvende undtagelsesforanstaltninger fra artikel 17 i sjette direktiv 77/388/EØF om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter,
- senest forlænget ved Rådets gennemførelsesafgørelse 2013/680/EU af 15. november 2013.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed