Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

C.D.9.2.1 Skattepligtens indtræden ved stiftelse eller forøgelse af aktivmassen

Indhold

Dette afsnit handler om de skattemæssige regler i forbindelse med stiftelse af en fond, der er omfattet af fondsloven eller erhvervsfondsloven, eller stiftelse af en forening omfattet af fondsloven. Afsnittet handler også om reglerne ved forøgelse af aktivmassen, så der indtræder skattepligt efter fondsbeskatningsloven.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Forøgelse af aktivmasse
  • Oplysningsskema
  • Ledelsens sæde i Danmark
  • Opgørelse af indgangsværdier.

Regel

Skattepligt efter fondsbeskatningsloven indtræder på tidspunktet, hvor fonden eller foreningen bliver stiftet. Se FBL (fondsbeskatningsloven) § 2, stk. 1, der henviser til SEL (selskabsskatteloven) § 4.

Erhvervsdrivende fonde skal være registreret i Erhvervsstyrelsen for gyldigt at kunne være et retssubjekt. Skattepligten indtræder på tidspunktet for registreringen og omfatter indtægter mv., der er erhvervet fra stiftelsen.

Den første skatteansættelse for nystiftede fonde og foreninger sker for det indkomstår, som den første indkomstperiode udgør eller træder i stedet for, uden hensyn til periodens længde. Den første indkomstperiode kan højst udgøre 18 måneder. Overgang fra skattefri virksomhed til fondsbeskatning sidestilles i denne henseende med nystiftelse.

Se også

Se også afsnit C.D.1.4 Skattepligtens indtræden om skattepligtens indtræden for enheder omfattet af selskabsskatteloven, idet reglerne for skattepligtens indtræden for selskaber mv. også gælder for fonde mv.

Forøgelse af aktivmasse

Er aktivmassen i en fond ikke 1 mio. kr. eller derover, er fonden som udgangspunkt ikke skattepligtig efter fondsbeskatningslovens bestemmelser, men i stedet efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6.

Skattepligten efter fondsbeskatningsloven indtræder på det tidspunkt, hvor aktivmassen er 1 mio. kr. eller derover i handelsværdi. Det kan dog ofte være vanskeligt at kontrollere i regnskabsperioden, om der er sket en sådan forøgelse. På denne baggrund accepterer Skattestyrelsen normalt, at forøgelsen først konstateres ved aflæggelse af årsregnskabet. Dette gælder dog ikke, hvis det i regnskabsperioden klart kan konstateres, at aktivmassen er 1 mio. kr. eller derover, fx hvis fonden modtager en arv eller gave.

Se også

Se også afsnit C.D.9.2.3 Overgang fra én beskatningsform til en anden om overgang fra én beskatningsform til en anden.

Oplysningsskema

Reglerne for at indsende oplysningsskema mv. er de samme, som gælder for selskaber mv. Se afsnit C.D.1.4.3 Oplysningsskema og skattebetaling om oplysningsskema og skattebetaling for selskaber mv. Se dog også afsnit C.D.9.12.2 Erklæringsordning om erklæringsordningen for fonde og foreninger.

Ledelsens sæde i Danmark

En udenlandsk fond, trust eller selvejende institution, hvor ledelsens sæde flytter her til landet, er omfattet af skattepligten til Danmark. Se FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 4. Skattepligten indtræder på det tidspunkt, hvor ledelsen får sit sæde her i landet.

I FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 4, er der ikke en bestemmelse som i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 6, 2. pkt. Den bestemmelse går ud på, at udenlandske selskaber mv., hvis ledelse har sit sæde her i landet, alligevel ikke bliver omfattet af skattepligten her til landet, hvis der indrømmes lempelse efter exemptionsprincippet eller matching credit. Derfor er fonde mv. med hjemsted i udlandet, hvor ledelsens sæde er her i landet, i alle tilfælde skattepligtige til Danmark efter bestemmelsen i FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 4.

Se også

Se også afsnit C.D.1.1.1.5 Retsvirkninger af, at selskabet er hjemmehørende her i landet om retsvirkninger af, at fonden anses for hjemmehørende her i landet, fordi ledelsen har sit sæde her i landet.

Opgørelse af indgangsværdier

Når skattepligten indtræder, fordi aktivmassen er 1 mio. kr. eller derover, eller ledelsens sæde anses at være her i landet, skal der fastsættes indgangsværdier på fondens aktiver. Se afsnit C.D.1.4.2 Udenlandske selskaber og foreninger mv. om anskaffelsessum og -tidspunkt for aktiver og passiver, som bliver omfattet af skattepligt til Danmark, idet de regler, der gælder for selskaber mv., også gælder for fonde mv. og foreninger omfattet af fondsbeskatningsloven.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.