A.B.1.2.8.6.2 Overblik over ordningen
Den digitale økonomi - "the Sharing and Gig Economy" - har givet skatteydere verden over nye muligheder for at opnå skattepligtige indtægter, som ikke nødvendigvis er kendt for skattemyndighederne. Platformøkonomien er i høj grad grænseoverskridende: Det er meget let at benytte en platform i et andet land.
De digitale platforme får i nogle forretningsmodeller en indsigt, som skattemyndighederne ellers kun kunne få fra skatteyderne selv. Derfor har både EU og OECD udviklet modeller for, hvordan man kan pålægge de virksomheder, der driver digitale platforme, en indberetningspligt. Se afsnit A.B.1.2.8.6.1.1 Om DAC7 (EU) og afsnit A.B.1.2.8.6.1.2 Om DPI (OECD) om den juridiske baggrund for de to ordninger. EU-landene er ved DAC7 blevet forpligtet til at indføre indberetningspligt.
Indberetningspligten ændrer ikke på de materielle beskatningsregler i medlemslandene. At privates salg af varer i et vist omfang vil blive indberettet, betyder fx ikke, at fortjeneste ved varesalg er blevet gjort skattepligtig i højere grad end hidtil.
Indberetningspligten er tilrettelagt sådan, at skattemyndighederne vil få oplysninger om indtægter,
- som typisk vil være indkomstskattepligtige, og
- som skattemyndighederne typisk ikke ville få indsigt i ad andre kanaler som fx arbejdsgiverforpligtelser eller større erhvervsvirksomheders regnskabsaflæggelse.
DAC7-ordningen indeholder to hovedelementer:
- Indberetningsregler, som alle medlemslande skal indføre og håndhæve over for de indberetningspligtige, der befinder sig på deres territorium
- En informationsudvekslingsordning, som sikrer, at oplysninger om brugere af digitale platforme, der er hjemmehørende i et andet land end der, hvor indberetningen er sket, tilgår skattemyndighederne i hjemlandet. Ved udlejning af fast ejendom får også det land, hvor ejendommen er beliggende, oplysningerne.
Indberetningspligten påhviler de virksomheder, der driver digitale platforme, hvor udefrakommende kan udbyde aktiviteter. Disse virksomheder kaldes i ordningen "Platformsoperatører". Se afsnit A.B.1.2.8.6.3.3 Om begrebet Platformsoperatør.
De aktiviteter, der er indberetningspligtige, kaldes i ordningen "Relevante Aktiviteter". Se afsnit A.B.1.2.8.6.4.1 Indledning.
Relevante Aktiviteter er:
- Udlejning af fast ejendom, herunder både beboelses- og erhvervsejendom, samt enhver anden fast ejendom og parkeringspladser
- En Personlig Tjeneste
- Salg af Varer
- Udlejning af et hvilket som helst transportmiddel.
Kategorierne er valgt efter økonomisk volumen, skattemæssig betydning og risiko for, at der ikke sker behørig beskatning. Samme kategorier og samme vilkår gælder i alle EU-lande.
Der skal indberettes om den person eller virksomhed, der udbyder aktiviteter på platformen. Denne kaldes i ordningen "Sælgeren", uanset hvad aktiviteten består i. Der indberettes også om selve aktiviteterne på aggregeret niveau. Der skal ikke indberettes om de kunder, der aftager aktiviteterne, fx folk, der køber de udbudte varer.
Der er kun indberetningspligt, hvis den digitale platform stilles til rådighed for udefrakommende brugere. Det betyder fx, at der ikke er indberetningspligt, hvis
- en fremstillingsvirksomhed har etableret en webshop, hvor kunder kan købe (kun) denne virksomheds produkter online, eller
- et liberalt erhverv, fx en frisør, har en on-line booking service på sin website.
Det afgørende er, at virksomheden i begge tilfælde kun udbyder egne ydelser. Der er ingen eksterne brugere. De kunder, der aftager ydelserne, er ikke brugere og bliver ikke indberettet.
Læs også:
Med Skatteberegning 2026, kan du beregne skatten for indkomståret 2026. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2025, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2025.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2026. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2025.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
