A.B.1.2.8.6.4.1 Indledning
SIL § 43, stk.1, bemyndiger skatteministeren til at fastsætte regler om indberetning vedrørende fire typer af aktiviteter, i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 9, stk. 1, defineret som "Relevante Aktiviteter":
- Udlejning af fast ejendom - se afsnit A.B.1.2.8.6.4.4 Om udlejning af fast ejendom og parkeringspladser
- Personlige tjenester - se afsnit A.B.1.2.8.6.4.5 Om Personlig Tjeneste
- Salg af varer - se afsnit A.B.1.2.8.6.4.6 Om salg af Varer
- Udlejning af transportmidler - se afsnit A.B.1.2.8.6.4.7 Om udlejning af transportmidler.
Fælles for de fire typer af Relevante Aktiviteter er, at de både kan forekomme i en form, hvor Sælger og aftager er i direkte kontakt med hinanden, og i en form, hvor begge kommunikerer og indgår aftaler med platformsoperatøren. Se efinitionen af "Platform" i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 2, stk. 1, og afsnit A.B.1.2.8.6.3.2 Om begrebet Platform.
Fælles for de fire typer af Relevante Aktiviteter er endvidere, at der kun er tale om Relevante Aktiviteter i det omfang, aktiviteterne udføres mod vederlag. "Vederlag" er et defineret begreb i bekendtgørelsen. Indholdet heraf er gennemgået i afsnit A.B.1.2.8.6.4.2 Om begrebet Vederlag . En Sælgers udstedelse af en voucher el.lign., der forpligter Sælgeren til at udføre en aktivitet over for besidderen af den pågældende voucher el.lign., ændrer ikke på vurderingen af, om der er tale om en Relevant Aktivitet.
Desuden indeholder BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 9, stk. 2, en undtagelse, hvorefter der ikke er tale om en Relevant Aktivitet, hvis aktiviteten udføres af nogen, som er ansat hos Platformsoperatøren eller hos en enhed, der er tilknyttet Platformsoperatøren. Se afsnit A.B.1.2.8.6.4.3 Om ansatte hos platformsoperatøren m.v..
Endelig findes i afsnit A.B.1.2.8.6.4.8 Om afgrænsning mellem typerne nogle mere generelle betragtninger over afgrænsning mellem de fire typer af Relevante Aktiviteter.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed