Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

A.B.1.2.8.6.3.3 Om begrebet Platformsoperatør

Indhold

Dette afsnit indeholder

  • Indledning
  • Begrebet "Platformsoperatør"
  • Flere Platformsoperatører tilknyttet samme Platform
  • Begrebet "Indberettende Platformsoperatør"
  • Regel: "Platformsoperatører" er indberetningspligtige, men ikke nødvendigvis til Danmark
  • Særligt om Platformsoperatører uden for EU
  • Undtagelse: "Undtagne Platformsoperatører" er ikke indberetningspligtige
  • Fremgangsmåde for opnåelse af status som Undtaget Platformsoperatør

Indledning

Begrebet "Platformsoperatør" er centralt for indberetningsordningen, idet indberetningspligten er pålagt Indberetningspligtige Platformsoperatører, jf. BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 39.

Alle platformsoperatører, der falder ind under definitionen, er som hovedregel "Indberettende Platformsoperatører", men som en undtagelse herfra er visse platformsoperatører defineret som "Undtagne Platformsoperatører".

Endvidere er begrebet "Indberetningspligtig Platformsoperatør" defineret således, at der ikke nødvendigvis er indberetningspligt til Danmark. Der kan også være indberetningspligt til et andet EU-land, og der kan under nærmere angivne omstændigheder være valgfrihed for en Platformsoperatør mellem at indberette til Skatteforvaltningen i Danmark og til skattemyndighederne i et andet EU-land. Reglerne herom er gennemgået i afsnit A.B.1.2.8.6.8 Hvornår skal der indberettes til Danmark?.    

Begrebet "Platformsoperatør"

Begrebet "Platformsoperatør" er defineret ved BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 3:

"Ved "Platformsoperatør" forstås en Enhed, der indgår aftaler med Sælgere om, at hele eller dele af en Platform stilles til rådighed for de pågældende Sælgere."

En "Enhed" er defineret ved BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 17, stk. 1:

"Ved en "Enhed" forstås en juridisk person eller en juridisk ordning, f.eks. et selskab, et partnerskab, en trust eller en fond."

I dansk sammenhæng omfattes - ud over selskaber og fonde - også foreninger, interessentskaber og kommanditselskaber af begrebet "Enhed". Denne opregning er ikke udtømmende.

Det fremgår af definitionerne, at begrebet "Platformsoperatør" ikke omfatter fysiske personer, uanset om en sådan person driver en Platform, og uanset forretningsmodellen for en sådan Platform. En selvstændigt erhvervsdrivende, der driver en Platform som personlig virksomhed, falder således uden for definitionen og dermed også uden for indberetningspligten efter bekendtgørelsen.   

I overensstemmelse med almen fortolkning af begrebet "Enhed" anses dødsboer efter fysiske personer for at falde uden for begrebet.   

Se også

Se også afsnit

  • A.B.1.2.8.6.3.2 om begrebet "Platform"
  • A.B.1.2.8.6.5.2 om begrebet "Sælger".

Bemærk

BEK nr. 52 af 16/01/2024 træder i kraft den 1. februar 2024. Bekendtgørelsen indeholder ændringer af BEK nr. 1253 af 06/09/2022, som navnlig indsætter § 46, stk. 4 og 5. Ændringerne indebærer, at en virksomhed, som opfylder betingelserne for at være en Indberettende Platformsoperatør, bortset fra at virksomheden ikke er en Enhed, kan vælge at indberette oplysninger. Det betyder, at personligt erhvervsdrivende platformsoperatører frivilligt vil kunne indberette oplysninger til Skattestyrelsen om deres sælgere eller udlejeres indtægter. Se BEK nr. 52 af 16/01/2024, der har virkning for indberetning vedrørende kalenderåret 2023 og senere kalenderår. Indberetningsfristen vedrørende kalenderåret 2023 er den 15. februar 2024 for virksomheder, som indberetter efter bekendtgørelsens § 46, stk. 4.

Flere Platformsoperatører tilknyttet samme Platform

Den meget brede definition af begrebet "Platformsoperatør" betyder, at der kan være mere end én Platformsoperatør tilknyttet en Platform.

Eksempel

En Platformsoperatør stiller software ("Platformen") til rådighed for udbydere af Relevante Aktiviteter, mens en anden Platformsoperatør faciliterer betalingen af Vederlag for ydede Relevante Aktiviteter, der er formidlet gennem Platformen. Begge falder ind under definitionen i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 3. Der er således to Platformsoperatører vedrørende denne Platform.

Se også afsnit A.B.1.2.8.6.8.3 Dobbeltindberetning og regler, der skal begrænse dobbeltindberetning.3 om situationer, hvor mere end én Indberettende Platformsoperatør er indberetningspligtig vedrørende samme Platform.

Begrebet "Indberettende Platformsoperatør"

Ikke alle Platformsoperatører er omfattet af indberetningspligt og andre forpligtelser efter regelsættet. Det gælder kun "Indberettende Platformsoperatører".

Begrebet "Indberettende Platformsoperatør" er defineret i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5. Det fremgår heraf, at en Platformsoperatør (defineret efter bekendtgørelsens § 3) er en "Indberettende Platformsoperatør", hvis

1) den pågældende Platformsoperatør er tilknyttet et EU-land på en af de måder, der er beskrevet i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 1 eller 2, og

2) den pågældende Platformsoperatør ikke er en "Undtaget Platformsoperatør". Dette begreb er defineret i BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 4. Se nedenfor.    

Betingelsen i nr. 1 er gennemgået i afsnit A.B.1.2.8.6.8.2 Indberetningspligt til Danmark.

Regel: "Platformsoperatører" er indberetningspligtige, men ikke nødvendigvis til Danmark

Indberetningspligten og andre forpligtelser efter DAC7 påhviler alle platformsoperatører, der er defineret som Indberetningspligtige Platformsoperatører. Alle Indberetningspligtige Platformsoperatører skal indberette til et EU-land, men ikke nødvendigvis til Danmark. Se afsnit A.B.1.2.8.6.8 Hvornår skal der indberettes til Danmark? om, hvornår der skal indberettes til Danmark.

Både SIL § 43 og BEK nr. 1253 af 06/09/2022 bygger på en forudsætning om, at alle øvrige EU-lande, qua deres forpligtelse til at implementere DAC7, har indført tilsvarende regler som de nævnte danske regler, og at alle de Indberettende Platformsoperatører, som ikke indberetter til Danmark, i stedet gør det i et andet EU-land. Skatteforvaltningen vil modtage oplysninger om danske sælgere og udlejere, der har benyttet sådanne platforme, i kraft af den informationsudvekslingsordning, der er er integreret i DAC7. Se herom afsnit A.B.1.2.8.6.6.4 Udveksling af oplysninger til EU-medlemslandene.    

Særligt om Platformsoperatører uden for EU

Platformsoperatører, der selv er hjemmehørende uden for EU, men som udfører en Relevant Aktivitet for Sælgere, der skal indberettes om, eller som formidler en Relevant Aktivitet, der vedrører udlejning af fast ejendom beliggende i et EU-land, er som hovedregel omfattet af begrebet "Indberettende Platformsoperatør", jf. BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 5, nr. 2. Hvis den pågældende platformsoperatør er en "Kvalificeret Platformsoperatør uden for EU", falder den pågældende dog uden for definitionen af "Indberettende Platformsoperatør".

Det nærmere indhold af begrebet "Kvalificeret Platformsoperatør uden for EU" fremgår af BEK nr. 1253 af 06/09/2022 §§ 6-8. Hovedreglen her er, at hvis en platformsoperatør er hjemmehørende i en jurisdiktion, der har forpligtet sig til at sende tilsvarende oplysninger som de oplysninger, der er omfattet af DAC7, til alle EU-lande, stilles der ikke krav om, at den pågældende Platformsoperatør også skal indberette de samme oplysninger i et EU-land.    

Allerede fordi ingen lande eller jurisdiktioner uden for EU har indgået aftale med noget EU-land om udveksling af tilsvarende oplysninger med virkning for kalenderåret 2023, findes der pr. 1. januar 2023 ingen Platformsoperatører, der opfylder definitionen af "Kvalificeret Platformsoperatør uden for EU". Derfor gennemgås regelsættet ikke nærmere her.

Se også afsnit A.B.1.2.8.6.7.3 Accessoriske forpligtelser for Indberettende Platformsoperatører, Sælgere, kompetente myndigheder og Europa-Kommissionen.5.3 om ækvivalensproceduren og Europa-Kommissionens rolle i kvalificeringen af Platformsoperatører.    

Undtagelse: "Undtagne Platformsoperatører" er ikke indberetningspligtige

Platformsoperatører, der opfylder betingelserne for at være "Undtagne Platformsoperatører", falder uden for begrebet "Indberettende Platformsoperatør" og er ikke omfattet af de forpligtelser, der påhviler disse efter DAC7.

I BEK nr. 1253 af 06/09/2022 fremgår definitionen af "Undtaget Platformsoperatør af § 4:

"Ved "Undtaget Platformsoperatør" forstås en Platformsoperatør, som på forhånd og årligt har godtgjort over for den kompetente myndighed i en EU-medlemsstat, til hvem Platformsoperatøren ellers ville skulle indberette, at Platformens samlede forretningsmodel har en sådan karakter, at den ikke har Sælgere, der skal indberettes om."   

Eksempler på forretningsmodeller, der kvalificerer platformsoperatøren som en "Undtaget Platformsoperatør":

  • Platformens forretningsmodel tillader kun offentlige enheder at udbyde ydelser gennem platformen
  • Platformens forretningsmodel tillader kun store hotelkæder at udleje værelser gennem platformen.

Bemærk

OECD’s tilsvarende regler, jf. afsnit A.B.1.2.8.6.1.2 Om DPI (OECD), indeholder en definition, der angiver to yderligere typer af "Excluded Platform Operators", nemlig en platformsoperatør, der:

  • facilitates the provision of Relevant Services for which the aggregate Consideration at the level of the Platform over the previous calendar year is less than EUR 1 million and that notifies the tax administration of [Denmark] that it elects to be treated as such; or
  • demonstrates to the satisfaction of the tax administration of [Denmark] that the Platform’s entire business model is such that it does not allow Sellers to derive a profit from the Consideration."

Hvis Danmark indtræder i OECD-aftalen, DPI MCAA, vil der ikke være krav om, at Danmark skal give de to ovennævnte valgmuligheder for platformsoperatører, der indberetter til Danmark. Men andre lande og jurisdiktioner, der ikke er omfattet af DAC7, vil kunne tilvælge at give deres platformsoperatører disse valgmuligheder, hvilket vil begrænse tilgangen af oplysninger til Danmark fra disse lande og jurisdiktioner.

Fremgangsmåde for opnåelse af status som Undtaget Platformsoperatør

En Platformsoperatør, som i Danmark ønsker at opnå status som "Undtaget Platformsoperatør", skal første gang oplyse om dette i forbindelse med, at den anmelder sig til registrering for mulig indberetningspligt hos Skatteforvaltningen. Registreringsanmeldelsen skal i så fald vedlægges en redegørelse for Platformsoperatørens virksomhed. Skatteforvaltningen træffer på dette grundlag afgørelse om registrering, jf. BEK nr. 1253 af 06/09/2022 § 49, stk. 3, og afsnit A.B.1.2.8.6.10 Registrering af indberetningspligtige om registrering.  

Det betyder, at for det første år, dvs. for de igangværende Platformsoperatører kalenderåret 2023, skal der ansøges i forbindelse med anmeldelse til registrering for indberetningspligten. Se om fristen herfor afsnit A.B.1.2.8.6.10 Registrering af indberetningspligtige.

At Platformsoperatøren skal forklare sig "på forhånd og årligt", betyder derudover, at oplysningerne hvert år enten skal bekræftes eller fornys. Det skal så betids, at Skatteforvaltningen kan nå at træffe afgørelse om den pågældende Platformsoperatørs status, før den nationale indberetningsfrist for den pågældende periode, dvs. før den 31. januar i året efter udløbet af det pågældende kalenderår. Skatteforvaltningen vil give vejledning om, hvordan sådan bekræftelse eller fornyelse skal foretages. Dette vil fremgå af Skat.dk.

Platformsoperatørens redegørelse for, hvorfor den mener at opfylde betingelserne for at være en Undtaget Platformsoperatør, bør indeholde:

1) En beskrivelse af Platformsoperatørens forretningsmodel, hvoraf det fremgår, at Platformsoperatøren ikke har Sælgere, der skal indberettes om.

2) En redegørelse for, hvordan Platformsoperatøren håndhæver forretningsmodellen, således at Sælgere, der skal indberettes om, ikke kan udøve aktiviteter på den pågældende Platform. Det kan fx være tiltag, der forhindrer sådanne Sælgere i at oprette sig som brugere på Platformen, og mekanismer, som sikrer, at der gribes effektivt ind for at standse aktiviteterne, hvis det konstateres, at en sådan Sælger udøver aktiviteter på Platformen. Alternativt må Platformsoperatøren registrere sig som Indberettende Platformsoperatør og indberette vedrørende den pågældende Sælger.

Skatteforvaltningen er forpligtet til at indberette oplysninger om alle Platformsoperatører, som den kvalificerer som en Undtaget Platformsoperatør, til et centralt register, som drives af Kommissionen og kan tilgås af de kompetente myndigheder i alle medlemsstater. Se DAC artikel 8ac, stk. 6 og 7, som indsat ved DAC7.

De oplysninger, som det centrale register skal indeholde om den enkelte Undtagne Platformsoperatør, fremgår af bilag XVI i gennemførelsesforordningen af 05/09/2022: 

a) navn på den Undtagne Platformsoperatør

b) postadresse for den Undtagne Platformsoperatør

c) eventuelle skatteregistreringsnumre udstedt til den Undtagne Platformsoperatør, hvis et sådant findes

d) medlemsstat, over for hvem godtgørelsen er blevet forelagt (her Danmark) og

e) det regnskabsår, fra hvilket status som Undtaget Platformsoperatør blev tildelt.

Disse oplysninger bør også fremgå eller kunne udledes af Platformsoperatørens redegørelse til Skatteforvaltningen.

Se også

Se også afsnit

  • A.B.1.2.8.6.5.2 om begrebet "Sælger"
  • A.B.1.2.8.6.5.5 om begrebet "Undtaget Sælger"
  • A.B.1.2.8.6.10 om registrering
  • A.B.1.2.8.6.7.3.4 om Skatteforvaltningens forpligtelse til at indberette til det centrale register
  • A.B.1.2.8.6.7.3.5.2 om det centrale register.
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.