A.A.9.9.2 Forældelse af borger/virksomhedskrav
Indhold
Dette afsnit handler om fristerne for borger/virksomhed at søge om toldgodtgørelse og toldfritagelse.
Afsnittet indeholder:
- Lovgrundlag
- Fristerne for at søge om toldgodtgørelse/-fritagelse
Lovgrundlag
Fristerne for borger/virksomhed at søge om toldgodtgørelse/-fritagelse findes i EUTK art. 121. Disse regler suppleres af forældelsesloven i de tilfælde, hvor reglerne i EUTK ikke udtømmende gør op med forældelsesspørgsmålene.
Fristerne for at søge om toldgodtgørelse/-fritagelse
Efter EUTK art. 121, skal en ansøgning om toldgodtgørelse/-fritagelse vedr.
- for meget opkrævet import- eller eksportafgift
- fejl begået af de kompetente myndigheder eller
- ret og rimelighed,
indgives inden 3 år regnet fra datoen for meddelelse af toldskylden.
I tilfælde af defekte varer eller varer, der er ikkebestillingsvarende, er fristen for at ansøge om godtgørelse og fritagelse i henhold til EUTK art. 116, 1 år efter meddelelse af toldskylden.
I tilfælde af, at en toldangivelse bliver erklæret ugyldig, skal ansøgninger om godtgørelse og fritagelse i henhold til EUTK art. 116, indgives inden den frist, der er angivet i reglerne for ugyldiggørelse. ►Fristerne for ugyldiggørelse af en toldangivelse efter frigivelse af varerne fremgår af DF art. 148.◄ Se DF art. 148, F.A.13.3 Godtgørelse, når toldangivelsen erklæres ugyldig, efter at import- eller eksportafgifter er blevet betalt og F.A.16.1.6.4 Ugyldiggørelse af en toldangivelse.
3 års fristen og 1 års fristen kan forlænges, hvis det har været umuligt at anmode om genoptagelse på grund af hændelige omstændigheder eller force majeure. Se EUTK art. 121, stk. 1, 2 afsnit.
Hvis der er indgivet en klage over toldskylden efter reglerne i EUTK art. 44, suspenderes fristerne fra den dag, hvor klagen indgives, og under hele klageproceduren. Se EUTK art. 121, stk. 3.
Se også
Se også afsnit
- F.A.13.2 om generelle betingelser og regler for godtgørelse af eller fritagelse for import- og eksportafgifter (told).
- A.A.7.8 for generelt om frister i EUTK.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed