Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

F.A.16.1.6.4 Ugyldiggørelse af en toldangivelse

►Indhold

Dette afsnit beskriver regler og betingelser for, hvornår en toldangivelse kan ugyldiggøres. Bemærk, at begreberne ugyldiggørelse og annullation anvendes synonymt.

Afsnittet indeholder:

  • Regler
  • Virkning af ugyldiggørelse
  • Initiativ til at ugyldiggøre en toldangivelse
  • Ugyldiggørelse af en toldangivelse før angivelsen er antaget
  • Ugyldiggørelse af en toldangivelse før angivelsen er frigivet
  • Ugyldiggørelse af en toldangivelse efter angivelsen er frigivet
    • Forkert toldprocedure
    • Forkerte varer
    • Returnering af fjernsalgsvarer
    • Eksportvarer, der forbliver i EU
    • Varer omfattet af toldmanifest, T2L- eller T2LF-dokument
    • Varer, angivet til mere end én toldprocedure
    • Varer omfattet af en bevilling med tilbagevirkende kraft
    • EU-varer henført under toldproceduren
    • Gratis gaver til velgørende eller filantropiske organisationer
  • Delvis ugyldiggørelse
  • Ansøgning

Regler

Reglerne om ugyldiggørelse af en toldangivelse før angivelsen er frigivet står i EUTK art. 174, stk. 1.

Reglerne om ugyldiggørelse af en toldangivelse efter angivelsen er frigivet står i EUTK art. 174, stk. 2, samt DF art. 148.

Reglerne om ugyldiggørelse af toldangivelser anvendes også for reeksportangivelser. Se EUTK art. 270, stk. 2, med henvisning til EUTK art. 174.

Virkning af ugyldiggørelse

Når en toldangivelse ugyldiggøres anses toldangivelsen for aldrig at have eksisteret (virkning ex tunc). Det indebærer særligt, at varer, omfattet af den ugyldiggjorte angivelse, anses for at være henført under den forudgående toldprocedure. Hvis varerne ikke har været henført under en forudgående toldprocedure, anses varerne for at være under midlertidig opbevaring.

Initiativ til at ugyldiggøre en toldangivelse

Klarereren, eller dennes repræsentant, som kan ansøge om tilladelse til at ugyldiggøre i en toldangivelse. Se EUTK art. 174, samt DF art. 148.

Toldstyrelsen kan ikke af egen drift tage initiativ til at ugyldiggøre en toldangivelse. Det følger modsætningsvist af EUTK art. 174. Toldstyrelsen kan af systemtekniske årsager ugyldiggøre en toldangivelse, hvis det er et nødvendigt, teknisk skridt som led i behandlingen af en ansøgning.

Ugyldiggørelse af en toldangivelse før angivelsen er antaget

En toldangivelse, der ikke er antaget, kan ikke ugyldiggøres. Se EUTK art. 174, stk. 1, modsætningsvist.◄

►Ugyldiggørelse af en toldangivelse før angivelsen er frigivet◄

En toldangivelse der er antaget, kan ugyldiggøres efter ansøgning fra klarereren, og toldmyndighederne erklærer en sådan angivelse for ugyldig i følgende tilfælde:

  • når der er sikkerhed for, at varerne øjeblikkeligt henføres under en anden toldprocedure
  • når der er sikkerhed for, at det som følge af særlige omstændigheder ikke længere er berettiget at henføre varerne under den toldprocedure, som de var angivet til.

Hvis toldmyndighederne har underrettet klarereren om, at de agter at undersøge varerne, kan en ansøgning om ugyldiggørelse først antages til sagsbehandling, når undersøgelsen har fundet sted.

Se EUTK art. 174, stk. 1.

►Ugyldiggørelse af en toldangivelse efter angivelsen er frigivet

En toldangivelse, der er frigivet, kan som hovedregel ikke ugyldiggøres. Der gælder dog visse undtagelser fra denne hovedregel, som er beskrevet nedenfor. Da der er tale om undtagelser, skal rækkevidden af bestemmelserne fortolkes indskrænkende.

Forkert toldprocedure◄

Toldangivelsen kan erklæres ugyldig efter varernes frigivelse på grundlag af en begrundet ansøgning fra klarereren hvis varerne ved en fejltagelse er angivet til en toldprocedure, hvorved der er opstået toldskyld ved import, i stedet for til en anden toldprocedure.

►Ved "opstået toldskyld ved import" forstås fx, at varen er blevet henført under proceduren for fri omsætning. Ved en "fejltagelse" forstås, at det var klart før varens henførelse under den forkerte toldprocedure, at varen skulle være henført under en anden toldprocedure, og at dette kan dokumenteres.

Betingelser:◄

  • Ansøgning skal indgives senest 90 dage efter antagelse af toldangivelsen.
  • Varerne må ikke være anvendt på en måde, som er uforenelige med den toldprocedure, de skulle have været henført under, hvis fejlen ikke var opstået.
  • Varerne opfyldte på det tidspunkt, hvor de blev angivet, betingelserne for henførsel under den toldprocedure, som de de skulle have været angivet til.
  • Der er indgivet en ny toldangivelse til den toldprocedure, som de oprindelig skulle have været henført under.

Se DF art. 148, stk. 1.

Forkerte varer

Toldangivelsen kan erklæres ugyldig efter varernes frigivelse på grundlag af en begrundet ansøgning fra klarereren, hvis varer ved en fejltagelse er angivet til en toldprocedure i stedet for andre varer, hvorved der er toldskyld i forbindelse med import.

Betingelser: 

  • Ansøgning indgives senest 90 dage efter antagelse af toldangivelsen.
  • De fejlagtigt angivne varer er ikke brugt på anden måde end tilladt under deres oprindelige stand, og er blevet tilbageført til deres oprindelige stand.
  • De fejlagtigt angivne varer er blevet tilbageført til deres oprindelige stand.
  • Det er det samme toldsted, som er kompetent i forhold til de fejlagtigt angivne varer og de varer, som klarereren havde til hensigt at toldangive.
  • De varer, som klarereren havde til hensigt at angive, skal angives til den samme toldprocedure, som de fejlagtigt angivne varer er angivet til.

Se DF art. 148, stk. 2.

Returnering af fjernslagsvarer

Toldangivelsen kan erklæres ugyldig efter varernes frigivelse på grundlag af en begrundet ansøgning fra klarereren, hvis varer, som er blevet solgt ved en aftale om fjernsalg, er overgået til fri omsætning og dernæst blevet returneret.

Betingelser:

  • Ansøgning indgives senest 90 dage efter antagelse af toldangivelsen.
  • Varerne er returneret til den oprindelige leverandørs adresse eller til en anden af leverandøren opgivet adresse.

Bemærk

Ved "en aftale om fjernsalg" forstås enhver aftale, der indgås mellem en erhvervsdrivende og en forbruger, der ikke er momsregistreret i henhold til et organiseret system for fjernsalg eller levering af fjernydelser uden den erhvervsdrivendes og forbrugerens samtidige fysiske tilstedeværelse, og hvor der til og med tidspunktet for aftalens indgåelse udelukkende anvendes en eller flere former for fjernkommunikationsteknikker. Se art. 2, nr. 7) i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/83/EU.

Se DF art. 148, stk. 3.

Eksportvarer der forbliver i EU

Toldangivelsen kan erklæres ugyldig efter varernes frigivelse på grundlag af en begrundet ansøgning fra klareren hvis der er tale om varer, som er blevet frigivet til eksport, reeksport eller passiv forædling, og varerne ikke har forladt EU's toldområde.

Se DF art. 148, stk. 4, litra a

Hvis varerne er genstand for a) eksporttold, b) en ansøgning om godtgørelse af importtold, c) restitutioner eller andre beløb ved eksport, eller d) er undergivet en anden særlig foranstaltning ved eksport, kan toldangivelsen kun erklæres ugyldig, når følgende betingelser er opfyldt:

  • Klarereren har overfor eksporttoldstedet, eller ved passiv forædling til henførselstoldstedet, godtgjort, at varerne ikke har forladt Unionens toldområde.
  • Klarereren returnerer alle eksemplarer af en toldangivelse på papir samt alle andre dokumenter, der er blevet udstedt ved toldangivelsens antagelse til eksporttoldstedet eller ved passiv forædling til henførselstoldstedet.
  • Klarereren godtgør overfor eksporttoldstedet, at restitutioner og andre beløb eller finansielle fordele, der er givet ved eksport af de pågældende varer, er tilbagebetalt eller de kompetente myndigheder har truffet foranstaltninger til sikring af, at beløbene ikke udbetales.
  • Klarereren opfylder enhver forpligtelse i øvrigt i forhold til varerne.
  • Afskrivninger foretaget på en eksportlicens, der er fremlagt til støtte for angivelsen, annulleres.

Se DF art. 148, stk. 5, sammenholdt med stk. 4, litra a.

Varer omfattet af toldmanifest, T2L- eller T2LF-dokument

Toldangivelsen kan erklæres ugyldig efter varernes frigivelse på grundlaget af en begrundet ansøgning fra klareren, hvis der er tale om EU-varer, som ved en fejltagelse er blevet angivet til en toldprocedure, der gælder for ikke-EU-varer, og der er bevis for deres toldmæssige status som EU-varer. Beviset skal være fremlagt i form af et T2L-dokument, et T2LF-dokument eller et toldmanifest.

Se DF art. 148, stk. 4, litra b.

Varer angivet i mere end én toldangivelse ("dobbeltregistrering")

Toldangivelsen kan erklæres ugyldig efter varernes frigivelse på grundlag af en begrundet ansøgning fra klarereren, hvis varer fejlagtigt er blevet angivet i mere end én toldangivelse.

Se DF art. 148, stk. 4, litra c.

Varer omfattet af en bevilling med tilbagevirkende kraft

Toldangivelsen kan erklæres ugyldig efter varernes frigivelse på grundlag af en begrundet ansøgning fra klarereren, hvis varerne er blevet omfattet af en bevilling til en særlig procedure, som er blevet udstedt med tilbagevirkende kraft.

Se DF art. 148, stk. 4, litra d.

EU-varer henført under toldoplagsproceduren

Toldangivelsen kan erklæres ugyldig efter varernes frigivelse på grundlag af en begrundet ansøgning fra klarereren, hvis der er tale om EU-varer, som er blevet henført under toldoplagsproceduren og der ikke længere er grundlag herfor.

Se DF art. 148, stk. 4, litra e og EUTK art. 237, stk. 2.

►Gratis varer til velgørende eller filantropiske organisationer

Toldangivelsen kan erklæres ugyldig efter varen er overgået til fri omsætning på grundlag af en begrundet ansøgning fra klarereren, hvis varerne er blevet givet gratis til velgørende eller filantropiske organisationer.

Betingelser:

  • Ansøgningen skal være indgivet senest 1 år efter antagelsen af den toldangivelse, der ansøges ugyldiggjort.
  • Varen er ikke anvendt eller forbrugt.
  • Den velgørende eller filantropiske organisation skal udøve sine aktiviteter inden for EU's toldområde
  • Varerne skal være omfattet af en ny toldangivelse til fri omsætning med fuldstændig fritagelse for importafgifter, som er indgivet af eller på vegne af den velgørende eller filantropiske organisation.
  • Varerne skal være berettiget til fritagelse for importafgifter på det tidspunkt, hvor den nye angivelse til fri omsætning med fuldstændig fritagelse for importafgifter blev antaget. 

Se DF art. 148, stk. 4, litra f.

 

Delvis ugyldiggørelse

En ansøgning om ugyldiggørelse af en angivelse behøver ikke angå den samlede angivelse, når angivelsen indeholder to eller flere vareposter. Det er således muligt at ansøge om at få ugyldiggjort specifikke vareposter i en toldangivelse. Dette kaldes for delvis ugyldiggørelse.

Delvis ugyldiggørelse er som udgangspunkt muligt, fordi hver enkelt varepost på en toldangivelse retligt anses for hver især at udgøre én selvstændig toldangivelse. Se GF art. 222, stk. 1.

Muligheden for at foretage delvis ugyldiggørelse er indført med EU-toldkodeksen (EUTK) og eksisterede ikke tidligere. Hvis en toldangivelse er oprettet i Toldstyrelsens nye import-, eksport- og forsendelsessystem DMS og indeholder flere vareposter, vil det blive muligt at ansøge om delvis ugyldiggørelse. Hvis en toldangivelse er oprettet i Toldstyrelsens hidtidige importsystem, er delvis ugyldiggørelse ikke systemteknisk muligt, men det er dog muligt at nulstille en varepost, hvorved vareposten gøres indholdsløs.

 

Ansøgning

En ansøgning om ugyldiggørelse af en toldangivelse skal ske elektronisk eller skriftligt. En ansøgning kan efter Toldforvaltningens praksis ikke indgives mundtligt.

En elektronisk ansøgning indgives på forskellig vis alt afhængig af, hvilket toldsystem, toldangivelsen, der ønskes ugyldiggjort, er oprettet i:

  • Hvis toldangivelsen er oprettet i DMS, skal man ansøge om ugyldiggørelse via DMS.
  • Hvis toldangivelsen er oprettet i Importsystemet, vil man som praktisk hovedregel ansøge om tilladelsen til at ugyldiggøre angivelsen en digital blanket, der tilgås på Toldstyrelsens hjemmeside, toldst.dk.

DMS er Toldstyrelsens nye toldsystem til import, eksport og forsendelse. Ibrugtagningen af DMS sker løbende. Selv efter DMS er taget i brug fuldt ud og man ikke længere kan oprette nye toldangivelser i Importsystemet, vil toldangivelser, der er oprettet i Importsystemet, skulle ugyldiggørelse på grundlag af en ansøgning, der er indgivet fx via den ovennævnte digitale blanket.◄

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.