F.A.16.1.6.3 Ændring af en toldangivelse
►Indhold
Dette afsnit beskriver regler, praksis og betingelser for, hvornår en toldangivelse kan rettes og ændres.
Afsnittet indeholder:
- Regler
- Sondring mellem rettelser og ændringer
- Initiativ til ændringer og oplysningspligt
- Rettelse af en toldangivelse
- Ændring af en toldangivelse før angivelsen er frigivet
- Ændring af en toldangivelse efter angivelsen er frigivet
- Ændring af en toldangivelse, der er indgivet i form af en indskrivning i klarererens regnskaber
- Ændring af en toldangivelse i andre situationer
- Ansøgning ◄
►Regler
Reglerne om ændring af en toldangivelse står i EUTK art. 173.
Reglerne om antagelse af en toldangivelse er beskrevet i afsnit F.A.16.1.6.2 Antagelse af en toldangivelse Antagelse af en toldangivelse, der også indeholder regelhenvisninger.
Reglerne om en persons oplysningspligt, herunder pligten til at sikre, at en toldangivelses oplysninger er rigtige og fuldstændige, samt at dokumenter til støtte for angivelsen er ægte, rigtige og gyldige, står i EUTK art. 15, stk. 2.◄
►Sondring mellem rettelser og ændringer
Der sondres imellem rettelser (på engelsk: corrections) og ændringer (på engelsk: amendments) af en toldangivelse:
· Rettelser betegner de ændringer af oplysninger, som foretages før en toldangivelse er antaget af toldmyndigheden,
· Ændringer betegner de ændringer af oplysninger, som ønskes foretaget efter en toldangivelse er antaget af toldmyndigheden.
Sondringen mellem rettelser og ændringer opleves i Toldstyrelsens nye import-, eksport- og forsendelsessystem (DMS), men ikke nødvendigvis i Toldstyrelsens hidtidige systemer, fx e-Eksport og Importsystemet.◄
►Initiativ til ændringer og oplysningspligt
Klarereren, eller dennes repræsentant, kan ansøge om tilladelse til at ændre en eller flere oplysninger i en toldangivelse. Det står i EUTK art. 173, stk. 1, 1. pkt.
Toldstyrelsen kan ikke af egen drift tage initiativ til at ændre en eller flere oplysninger i en toldangivelse. Det følger modsætningsvist af EUTK art. 173, stk. 1, 1. pkt. Toldstyrelsen kan af systemtekniske årsager ændre en eller flere oplysninger i en toldangivelse, hvis det er et nødvendigt, teknisk skridt som led i behandlingen af en ansøgning.
Begrænsningen af hvem der kan tage initiativ til at ændre en eller flere oplysninger i en toldangivelse, skal forstås i sammenhæng med den oplysningspligt, der gælder for personer, der indgiver en toldangivelse. Disse personer er ansvarlige for:
- Rigtigheden og fuldstændigheden af oplysningerne i angivelsen, meddelelsen eller ansøgningen,
- Ægtheden, rigtigheden og gyldigheden af alle dokumenter til støtte for angivelsen, meddelelsen eller ansøgningen, samt
- Hvor det er relevant, overholdelsen af alle forpligtelser, der gælder i forbindelse med henførsel af varerne under den pågældende toldprocedure eller udførelsen af de tilladte transaktioner.
Oplysningsforpligtelsen står i EUTK art. 15, stk. 2.
For at kunne efterleve sin oplysningspligt, skal en person kunne ændre en eller flere oplysninger i en toldangivelse, når det viser sig at oplysningerne ikke er rigtige eller fuldstændige. Dog kan en toldangivelse kun ændres inden for de rammer, toldlovgivningen fastlægger. Det betyder, at oplysningsforpligtelsen afgrænses af reglerne for, hvornår og i hvilket omfang en toldangivelse kan ændres. Se EUTK art. 15, stk. 2, sammenholdt med EUTK art. 173.◄
►Rettelse af en toldangivelse
Indtil en toldangivelse er antaget, kan den ændres uden nogen forudgående tilladelse fra Toldstyrelsen. Det følger af EUTK art. 173, stk. 1, modsætningsvist. Disse ændringer betegnes "rettelser".◄
►Ændring af en toldangivelse før angivelsen er frigivet
Hovedregel◄
Klarereren ►eller dennes repræsentant◄ kan ansøge om tilladelse til at ændre en eller flere oplysninger i en toldangivelse efter, angivelsen er antaget af Toldstyrelsen, ►men før angivelsen er frigivet. Se ◄EUTK art. 173, stk. 1, 1. pkt.
Ansøgningen behandles af Toldstyrelsen, som træffer en afgørelse.◄
►Undtagelse 1: Andre varer◄
Ændringen må ikke føre til, at toldangivelsen kommer til at vedrøre andre varer end de varer, der oprindeligt var omfattet af angivelsen. ►Se EUTK art. 173, stk. 1, 2. pkt. samt EU-Domstolens afgørelse i sagen C-640/21.◄
►Undtagelse 2: Varerne skal kontrolleres
Hvis Toldstyrelsen har meddelt klarereren, eller dennes repræsentant, at varerne skal kontrolleres, kan toldangivelsen ikke ændres. Toldstyrelsen giver derfor ikke medhold i en ansøgning, om at ændre en toldangivelse i sådanne tilfælde. Der kan ikke dispenseres herfra. Se EUTK art. 173, stk. 2, litra a.◄
Undtagelse 3: Toldstyrelsen har konstateret, at oplysningerne er ukorrekte
Hvis Toldstyrelsen har fastslået, at en eller flere oplysninger i en toldangivelse ikke er korrekte, kan toldangivelsen ikke ændres. Dette fælder alle oplysninger i toldangivelsen. Toldstyrelsen giver derfor ikke medhold i en ansøgning om at ændre en toldangivelse i sådanne tilfælde. Der kan ikke dispenseres herfra. Se EUTK art. 173, stk. 2, litra b.◄
►Ændring af en toldangivelse efter angivelsen er frigivet
Klarereren kan som hovedregel ikke ansøge om tilladelse til at ændre en eller flere oplysninger i en toldangivelse efter angivelsen er frigivet af Toldstyrelsen. Se EUTK art. 173, stk. 2, litra c.
Undtagelse: Ændringerne er nødvendige
Hvis ændringen af en eller flere oplysninger i en toldangivelse, der er frigivet, er nødvendig for at klareren kan opfylde de forpligtelser, som gælder for den toldprocedure, varerne er henført under, kan klareren ansøge om tilladelse til at ændre toldangivelsen. Se EUTK art. 173, stk. 3.
Ansøgningen behandles af Toldstyrelsen, som træffer en afgørelse.
En ansøgning om tilladelse til at ændre en eller flere oplysninger i en toldangivelse efter EUTK art. 173, stk. 3, indeholder ikke samtidig en ansøgning om tilbagebetaling af eventuelt for meget betalt told (toldgodtgørelse. For at kunne få toldgodtgørelse, skal man opfylde betingelserne for at opnå toldgodtgørelse, ligesom man skal ansøge Toldstyrelsen om toldgodtgørelse. Se afsnit F.A.13 Godtgørelse og fritagelse Godtgørelse og fritagelse.
Begrænsninger
- Ændringen må ikke føre til, at toldangivelsen kommer til at vedrøre andre varer end de varer, der oprindeligt var omfattet af angivelsen. Se EUTK art. 173, stk. 1, 2. pkt., samt EU-Domstolens afgørelse i sagen C-640/21.
- Hvis Toldstyrelsen har meddelt klarereren, eller dennes repræsentant, at varerne i den toldangivelse, der ønskes ændret, har været udtaget til kontrol, kan angivelsen ikke ændres. Toldstyrelsen giver derfor ikke medhold i en ansøgning om at ændre en toldangivelse i sådanne tilfælde. Der kan ikke dispenseres herfra. Se EUTK art. 173, stk. 2, litra a).
- Hvis Toldstyrelsen har fastslået, at en eller flere oplysninger i en toldangivelse ikke er korrekte, kan toldangivelsen ikke ændres. Dette gælder alle oplysninger i toldangivelsen. Toldstyrelsen giver derfor ikke medhold i en ansøgning om at ændre en toldangivelse i sådanne tilfælde. Der kan ikke dispenseres herfra. Det står i EUTK art. 173, stk. 2, litra b).
Bestemmelsen i EUTK art. 173, stk. 2, litra c), om, at toldangivelser, der er frigivet, ikke kan ændres efter ansøgning, gælder i sagens natur ikke for de situationer, der er omfattet af EUTK art. 173, stk. 3, da toldangivelsen i disse tilfælde ér frigivet.
Frist
Ansøgningen skal være modtaget hos Toldstyrelsen senest 3 år efter den dato, hvor toldangivelsen blev antaget.
Hvis der er tale om en forenklet angivelse, regnes denne frist fra den dato, hvor den forenklede angivelse blev antaget, og ikke først fra den dato, hvor den supplerende angivelse blev antaget. Det skyldes, at den forenklede angivelse og den supplerende angivelse anses for at udgøre ét og samme tolddokument.
Skøn
For at kunne give tilladelse til at en eller flere oplysninger i en toldangivelse ændres, efter angivelsen er frigivet, skal det fastslås, om ændringerne er nødvendige for at klarereren kan opfylde sine forpligtelser med hensyn til henførsel af varerne under den pågældende toldprocedure. Dette fastslås på grundlag af et skøn. I udøvelsen af dette skøn, kan Toldstyrelsen inddrage ethvert forhold, der findes relevant.◄
►◄
►EUTK art. 173, stk. 3 udgør en undtagelse til hovedreglen om, at en toldangivelse ikke kan ændres, efter den er frigivet, jf. EUTK art. 173, stk. 2.◄ Derfor skal bestemmelsen fortolkes indskrænkende og fortolkningen skal sikre, at begge bestemmelse får et reelt indhold.
Udgangspunktet er derfor, at klarereren kun i visse tilfælde kan få tilladelse til at ændre en eller flere oplysninger i en toldangivelse, efter toldangivelsen er frigivet. I modsat fald ville EUTK art. 173, stk. 2 være uden reelt indhold.
►◄
►Indtil ikrafttrædelsen af EU-toldkodeksen (EUTK) den 1. maj 2016 var det muligt for en klarerer, der efter toldangivelsens frigivelse opdagede en fejl, at få fejlen berigtiget ved at anmode toldmyndighederne om at foretage en revision af den fejlagtige toldangivelse. Hvis anmodningen blev imødekommet, og det ved revisionen blev konstateret, at der var behov for en berigtigelse, kunne toldmyndighederne foretage denne berigtigelse. En sådan revisionsbestemmelse findes ikke i EUTK og mulighederne for at berigtige fejl er derfor begrænsede i forhold til den tidligere gældende EF-toldkodeks. Bestemmelsen i EUTK art. 173, stk. 3, kan anses som en form for erstatning for den hidtidige adgang til at anmode toldmyndighederne om revision af toldangivelsen, men rækkevidden af bestemmelsen beror dog p.t. overvejende på en fortolkning af bestemmelsen.
Afgrænsning af indholdet af EUTK art. 173, stk. 3 foretages i overensstemmelse med EU-Domstolens faste praksis ved en vurdering af bestemmelsens formål, den sammenhæng hvori bestemmelsen indgår og dens indhold/ordlyd. Se præmis 26 i EU-Domstolens afgørelse i sagen C-477/13, Angerer, samt den i præmissen nævnte praksis.◄
EU-Kommissionen har bemyndigelse til at fastsætte procedureregler for ændringer af toldangivelsen efter frigivelsen af varerne, jf. EUTK art. 176, litra c, men bemyndigelsen er ikke anvendt. ►Præamblen til EUTK indeholder ikke bidrag til forstpelsen af EUTK art. 173, stk. 3.◄ Betragtning 39 i præamblen til GF anfører, at det er hensigtsmæssigt at præcisere de situationer, hvor en toldangivelse kan ændres efter varernes frigivelse.
►◄
Sammenhængen, hvori bestemmelsen indgår, synes ikke umiddelbart at bidrage til en nærmere afgrænsning af rækkevidden af EUTK art. 173, stk. 3.
►◄
Således som bestemmelsen er formuleret, må det antages, at en ansøgning på grundlag af en åbenlys fejl med behørig dokumentation for denne som udgangspunkt bør imødekommes, medmindre anmodningen må anses for at være udtryk for forsøg på berigtigelse af egentlige uregelmæssigheder.
Ved begrebet "fejl" forstås enkeltstående tilfælde, hvor der utilsigtet er angivet ukorrekte oplysninger i toldangivelsen. Ved begrebet "åbenlys" forstås, at det utvivlsomt kan dokumenteres, at der er tale om en fejl, ►◄som vedrører de importerede varer.
►Eksempler
Eksempel 1 - Forkert varekode og efteropkrævning af told
Klarereren konstaterer at nogle stole i en allerede frigivet toldangivelse til fri omsætning ikke var produceret af træ (toldsats 2,7 %), som oprindeligt angivet, men af rattan (toldsats 5,6 %). Klarereren ansøger om en ændring af toldangivelsen, for at få rettet varekoden og betale den korrekte told. Toldstyrelsen kan antage ansøgningen til behandling, fordi den angår de frigivne varer og opfyldelsen af de forpligtelser, der følger af deres overgang til fri omsætning.
Eksempel 2 - Forkert varekode og godtgørelse af told
Klarereren konstaterer at nogle stole i en allerede frigivet toldangivelse til fri omsætning ikke var produceret af rattan (toldsats 5,6 %), som oprindeligt angivet, men af træ (toldsats 2,7 %). Med henblik på at opnå efterfølgende toldgodtgørelse, ansøger klarereren om en ændring af toldangivelse, for at få rettet varekoden, så oplysningerne om varen fremstår korrekt. Den, der indgiver en toldangivelse, er nemlig ansvarlig for rigtigheden og fuldstændigheden af oplysningerne i angivelser (se EUTK artikel 15, stk. 2). Toldstyrelsen kan antage ansøgningen til behandling, fordi den angår de frigivne varer og opfyldelsen af de forpligtelser, der følger af deres overgang til fri omsætning, herunder forpligtelsen til, at angive oplysninger, der er rigtige og fuldstændige. Klarereren skal selv ansøge om godtgørelse af for meget betalt told. Se afsnit F.A.13 Godtgørelse og fritagelse.
Eksempel 3 - Forkert oprindelsesland, men ingen betydning for tolden
Klarereren konstaterer at varerne i en allerede frigivet toldangivelse til fri omsætning havde oprindelse i Land B og ikke i Land A, men at der ikke skal betales yderligere i told. Klarereren ansøger om en ændring af toldangivelsen for at få rettet oprindelseslandet. Toldstyrelsen kan antage ansøgningen til behandling, selvom en ændring ikke har betydning for den told, der skal betales, da ændringen angår de frigivne varer og opfyldelsen af de forpligtelser, der følger af deres overgang til fri omsætning. Den, der indgiver en toldangivelse, er nemlig ansvarlig for rigtigheden og fuldstændigheden af oplysningerne i angivelser (se EUTK artikel 15, stk. 2).
Eksempel 4 - Tastefejl i oplysninger om toldværdi
En klarerer har ved en fejl anført en toldværdi, der er 100 gange større end den skulle havde været, i en toldangivelse af varer til fri omsætning, som nu er frigivet. Klarereren er ansvarlig for rigtigheden og fuldstændigheden af oplysningerne i angivelser (se EUTK artikel 15, stk. 2) og ansøger derfor Toldstyrelsen om tilladelse til at ændre beløbet, og vedlægger sammen med sin ansøgning dokumentation i form af handelsdokumenter, der utvivlsomt dokumenterer, at toldværdien er 100 gange lavere, end det angivne. Toldstyrelsen konstaterer, at der er tale om et enkeltstående tilfælde. Toldstyrelsen giver medhold i ansøgningen om at ændre toldangivelsen, da der er tale om en åbenlys fejl.
Eksempel 5 - Forkert klarerer i et enkeltstående tilfælde
En toldrepræsentant har anført et forkert EORI-nummer for den person, der er klarerer (varemodtager) for en toldangivelse af varer til fri omsætning, som nu er frigivet. Repræsentanten ansøger på vegne af den faktiske klarerer om at ændre klarerer-oplysningerne i toldangivelsen. Repræsentanten sender sammen med sin ansøgning kopi af handelsdokumenter, der utvivlsomt dokumenterer, hvem den korrekte klarerer er. Toldstyrelsen vurderer, om der er tale om et enkeltstående tilfælde. Da der i eksemplet er tale om et enkeltstående tilfælde, og der er medsendt behørig dokumentation, kan ansøgningen imødekommes.
Eksempel 6 - Én forkert klarerer i gentagende tilfælde
En toldrepræsentant har anført et forkert EORI-nummer for den person, der er klarerer (varemodtager) for 1000 individuelle toldangivelser af varer til fri omsætning, som er indgivet og frigivet over en periode på et halvt år. Repræsentanten ansøger på vegne af den faktiske klarerer om at ændre klarerer-oplysningerne i toldangivelserne. Repræsentanten sender sammen med sin ansøgning kopi af handelsdokumenter, der utvivlsomt dokumenterer, hvem den korrekte klarerer er. Toldstyrelsen vurderer, om der er tale om et enkeltstående tilfælde. Da der i eksemplet er tale om 1000 tilfælde af den samme fejl, er fejlen ikke enkeltstående og ansøgningen kan derfor ikke imødekommes, da hovedregel i EUTK art. 173, stk. 2, hvorefter en toldangivelse ikke kan ændres, efter angivelsen er fritaget, finder anvendelse.
Eksempel 7 - Flere forkerte klarerere i gentagende tilfælde
En toldrepræsentant har anført det samme forkerte EORI-nummer for 1000 forskellige person, der er klarerere (varemodtagere) for 1000 individuelle toldangivelser af varer til fri omsætning, som er indgivet og frigivet over en periode på et halvt år. Repræsentanten ansøger individuelt på vegne af hver enkelt faktisk klarerer om at ændre klarerer-oplysningerne i de respektive toldangivelser. Repræsentanten sender sammen med sin ansøgning kopi af handelsdokumenter, der utvivlsomt dokumenterer, hvem den korrekte klarerer er. Toldstyrelsen vurderer, om der er tale om et enkeltstående tilfælde. Da der i eksemplet er tale om 1000 tilfælde af den samme fejl, vedrørende forskellige faktiske varemodtagere, er fejlen ikke enkeltstående og ansøgningen kan derfor ikke imødekommes, da hovedregel i EUTK art. 173, stk. 2, hvorefter en toldangivelse ikke kan ændres, efter angivelsen er fritaget, finder anvendelse.
Bemærk
Hvis en toldrepræsentant oplyser en forkert klarerer (varemodtager) i en toldangivelse, anses toldrepræsentanten ikke for at være bemyndiget til at handle på vegne af denne forkert anførte klarerer. Toldrepræsentanten har således handlet uden bemyndigelse og anses derfor for at have handlet i sit eget navn. Derfor anses repræsentanten for også selv at være klarerer. Se EUTK art. 19, stk. 1, 2. afsnit, jf. art. 5, nr. 15).◄
►◄
►Ændring af en toldangivelse, der er indgivet i form af en indskrivning i klarererens regnskaber
En toldangivelse, der er indgivet i form af en indskrivning i klarererens regnskaber fremgår ikke af Toldstyrelsens toldsystemer, men af klarererens eget regnskabssystem. Se EUTK art. 182, samt afsnit F.A.16.1.7.3 Indskrivning i klarererens regnskaber Indskrivning i klarererens regnskaber.
EUTK indeholder ikke specifikke bestemmelser for, hvordan toldangivelser, der eksisterer i form af en indskrivning i klarererens regnskaber, kan ændres. Det indebærer, at angiver i denne situation er underlagt de samme bestemmelser i EUTK art. 173 om ændringer, som gælder for toldangivelser, der er indgivet til toldmyndighederne.
Anvendelsen af bestemmelserne om ændring af en toldangivelse skal i sagens natur tage hensyn til indholdet af de specifikke bevillingsforhold, der gælder i situationen, samt hvilke formaliteter, der konkret er anvendt for den toldangivelse, der ønskes ændret.
Det taler for at klarereren skal orientere Toldstyrelsen om enhver ændring af toldangivelsesoplysninger i klarererens regnskaber, hvis bevillingen til indskrivning i klarererens regnskaber er meddelt uden dispensation fra frembydelsesforpligtelsen. Orienteringen skal i så fald ske efter en fremgangsmåde, Toldstyrelsen fastlægger.
Det taler ikke for at klarereren skal orientere Toldstyrelsen om enhver ændring af toldangivelsesoplysninger i klarererens regnskaber, hvis bevillingen til indskrivning i klarererens regnskaber er meddelt med dispensation fra frembydelsesforpligtelsen. Andet kan dog være bestemt i den specifikke bevilling.
Ændringen af oplysninger skal i alle tilfælde kunne identificeres i regnskabet (revisionsspor).
Ansøgning
En ansøgning om ændring af en eller flere oplysninger i en toldangivelse skal ske elektronisk eller skriftligt. En ansøgning kan efter Toldforvaltningens praksis ikke indgives mundtligt. Det skyldes, at en mundtlig ansøgning ikke viser, hvilke specifikke oplysninger, der ønskes ændret, samt hvad oplysningerne ændres henholdsvis fra og til (revisionsspor).
En elektronisk ansøgning indgives på forskellig vis alt afhængig af, hvilket toldsystem, toldangivelsen, der ønskes ændret, er oprettet i:
- Hvis toldangivelsen er oprettet i DMS, skal man ansøge om tilladelse til at ændre en eller flere oplysninger via DMS.
- Hvis toldangivelsen er oprettet i Importsystemet, vil man som praktisk hovedregel ansøge om tilladelsen til at ændre en eller flere oplysninger ved at udfylde en digital blanket, der tilgås på Toldstyrelsens hjemmeside, toldst.dk.
DMS er Toldstyrelsens nye toldsystem til import, eksport og forsendelse. Ibrugtagningen af DMS sker løbende. Selv efter DMS er taget i brug fuldt ud og man ikke længere kan oprette nye toldangivelser i Importsystemet, vil toldangivelser, der er oprettet i Importsystemet, skulle ændres på grundlag af en ansøgning, der er indgivet fx via den ovennævnte digitale blanket.◄
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed