A.A.6.3.3 Forholdet til offentlighedsloven
Indhold
Dette afsnit handler om forholdet mellem indsigt efter databeskyttelsesreglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven og aktindsigt efter offentlighedsloven.
Afsnittet indeholder:
- Indledning
- Databeskyttelsesforordningen eller offentlighedsloven
- Det mest gunstige retsgrundlag
- De to regelsæt.
Indledning
Offentlige myndigheder skal være opmærksomme på samspillet mellem databeskyttelsesforordningens og databeskyttelseslovens regler om indsigt samt forvaltningslovens regler om partsaktindsigt og offentlighedslovens regler om egenacces. Se om forholdet til forvaltningsloven i afsnit A.A.6.3.2 Forholdet til forvaltningsloven.
Udgangspunktet er, at der skal gives den registrerede indsigt og/eller aktindsigt efter de regler, der er mest gunstige for den registrerede. Det er i den forbindelse uden betydning, hvilket regelsæt den registrerede har henvist til, da vedkommende bad om indsigt. Se Datatilsynets vejledning af juli 2018 om de registreredes rettigheder, side 27.
Databeskyttelsesforordningen eller offentlighedsloven
Der skal indledningsvis tages stilling til, om en anmodning om indsigt skal afgøres efter reglerne om den registreredes indsigtsret i DBF artikel 15 og DBL § 22, eller efter reglerne om egenacces i OFL § 8.
I tilfælde, hvor en registreret person anmoder om indsigt i personoplysninger, der er undergivet elektronisk databehandling, eller som indgår i et manuelt register, skal anmodningen som udgangspunkt afgøres efter reglerne i DBF artikel 15 og DBL § 22.
Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven medfører ikke indskrænkninger i den registreredes muligheder for at få aktindsigt i en sags dokumenter efter reglerne om egenacces i offentlighedsloven, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Se OFL § 8.
En registreret person kan derfor opnå indsigt efter reglerne i såvel databeskyttelsesforordningen som offentlighedsloven, hvis der er tale om personoplysninger om den registrerede selv i dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med myndighedens virksomhed. Se OFL § 7, stk. 1. Det er naturligvis en forudsætning for at opnå indsigt efter reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, at der er tale om behandling af oplysninger, som er omfattet af disses anvendelsesområder.
Det mest gunstige retsgrundlag
Hvis en person har ret til indsigt efter både databeskyttelsesforordningen og offentlighedsloven, skal der træffes afgørelse på det retsgrundlag, der er mest gunstig for den pågældende.
De to regelsæt
Udgangspunktet om det mest gunstige retsgrundlag vil dog ikke her have nogen betydning, da det i forhold til en registreret person vil være muligt for forvaltningsmyndigheder at gøre undtagelse fra indsigtsretten i samme omfang efter de to regelsæt.
Dette gælder direkte undtagelser vedrørende sagstyper, myndighedens interne dokumenter samt fortrolige oplysninger, der er omfattet af særlig tavshedspligt, da der i DBL § 22, stk. 3, er indsat en henvisning til OFL §§ 19-29, § 35.
Dette gælder endvidere de undtagelser, der kan gøres af hensyn til private og offentlige interesser efter OFL §§ 31-33, idet tilsvarende undtagelser følger af DBL § 22, stk. 1 og 2.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed