G.A.2.3.5 Låste indbetalinger
Indhold
►Dette afsnit beskriver reglerne for restanceinddrivelsesmyndighedens håndtering af betalinger, som ikke kan anvendes som følge af, at skyldnerens fordringer er ikkeinddrivelsesparate.
Afsnittet indeholder:
- Definition af låste indbetalinger
- Anvendelsesfrist
- Rentestop for ikkeinddrivelsesparate fordringer.
Definition af låste indbetalinger
Låste indbetalinger er udtryk for indbetalinger fra skyldner, der ikke umiddelbart kan anvendes til dækning af en eller flere fordringer registreret i inddrivelsessystemet DMI, fordi disse er registreret som ikkeinddrivelsesparate. Se gældsinddrivelseslovens § 18 j, stk. 2, 1. pkt., som ændret ved § 1, nr. 36 i lov nr. 1565 af 12. december 2023
En fordring registreres som ikkeinddrivelsesparat, hvis der består tvivl om fordringens retskraft, eller der er kendskab til eller mistanke om datafejl vedrørende fordringen. Se mere herom i G.A.1.4.2 Ikkeinddrivelsesparate fordringer.
Anvendelsesfrist
Hvis skyldner foretager en betaling, der bliver låst fordi den skal anvendes til dækning af ikkeinddrivelsesparate fordringer, har restanceinddrivelsesmyndigheden 12 måneder fra beløbets modtagelse til at afklare de pågældende ikkeinddrivelsesparate fordringer og anvende beløbet til at dække disse.
Efter udløbet af fristen på 12 måneder, overføres beløbet til korrektionspuljen i DMI, hvis beløbet ikke er blevet anvendt. Se gældsinddrivelseslovens § 18 j, stk. 2, 1. pkt., som ændret ved § 1, nr. 36 i lov nr. 1565 af 12. december 2023. Herefter anvendes og forrentes beløbet efter reglerne for korrektionspuljen, som er beskrevet nærmere i G.A.2.3.4.2 Overskydende beløb i DMI Overskydende beløb i DMI.
Inden for fristen på 12 måneder, kan skyldner ikke kræve beløbet tilbagebetalt, men restanceinddrivelsesmyndigheden kan i særlige tilfælde vælge at tilbagebetale beløbet. Se gældsinddrivelseslovens § 18 j, stk. 2, 4. pkt.
Ovenstående gælder også i tilfælde, hvor restanceinddrivelsesmyndigheden har tilladt fravigelse af dækningsrækkefølgen efter gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 11, så det modtagne beløb skal anvendes til dækning bestemte fordringer. Se gældsinddrivelseslovens § 18 j, stk. 2, 2. pkt. og mere om fravigelse af dækningsrækkefølgen i G.A.2.3.2.2 Fravigelse af dækningsrækkefølgen Fravigelse af dækningsrækkefølgen.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan i særlige tilfælde forkorte eller forlænge fristen på 12 måneder. Se gældsinddrivelseslovens § 18 j, stk. 2, 3. pkt., som ændret ved § 1, nr. 36 i lov nr. 1565 af 12. december 2023. En forkortelse kan fx komme på tale, hvis de forhold, der forhindrer dækning, ikke forventes at kunne afklares eller hvis skyldner har oparbejdet anden og nyere gæld, der i stedet kan dækkes ved modregning. En forlængelse kan bl.a. være relevant, hvis der er tale om en større indbetaling, og de pågældende fordringer forventes at kunne afklares inden for rimelig tid. En beslutning om at forlænge eller forkorte fristen, er udtryk for faktisk forvaltningsvirksomhed.
Rentestop for ikkeinddrivelsesparate fordringer
Som beskrevet ovenfor, overføres låste indbetalinger til korrektionspuljen i DMI, hvis beløbet ikke anvendes inden udløbet af anvendelsesfristen.
Overføres låste indbetalinger på mindst 1.000 kr. til korrektionspuljen, stoppes tilskrivning af renter på de ikkeinddrivelsesparate fordringer, som på tidspunktet for modtagelse af indbetalingen ikke kunne dækkes. Dette gælder også selvom den eller de ikkeinddrivelsesparate fordringer tilsammen udgør et beløb der overstiger størrelsen på betalingen. Se gældsinddrivelseslovens § 18 j, stk. 3, 1. pkt.
Hvis de ikkeinddrivelsesparate fordringer omfattet af rentestoppet senere bliver inddrivelsesparate, skal der igen tilskrives renter. Det er en forudsætning, at der er sendt en rykkerskrivelse og betalingsfristen er passeret. Se gældsinddrivelseslovens § 18 j, stk. 3, 2. pkt.
Rentestoppet indtræder alene for de fordringer, der ved anvendelsesfristens udløb er under inddrivelse.◄
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed