Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

C.H.4.3.3.1.1.4.3 Konsulatområde mv. ledet af udsendt konsulatembedsmand

Indhold 

Dette afsnit beskriver, hvornår der skal ske fritagelse for betaling af grundskyld af ejendomme, der benyttes som konsulatejendomme ledet af udsendt konsulatembedsmand eller som den udsendte konsulatchefs bolig. 

Reglerne om fritagelse for betaling af grundskyld for konsulatområde mv. findes i ESL § 5, stk. 1, nr. 4. 

Afsnittet indeholder: 

  • Regel
  • Wienerkonventionen
  • Betingelse: til brug for repræsentation
  • Hvem er omfattet af fritagelsen?
  • Ejendom omfattet af fritagelsen
  • Delvis fritagelse. 

Se også 

Se også afsnit 

  • C.H.4.3.3.1.1.4.1 Indledning 
  • C.H.4.3.3.1.1.4.2 Ejendom ejet af fremmede stater og deres repræsentanter 
  • C.H.4.3.3.1.1.4.4 Konsulatområde ledet af honorær konsulatembedsmand. 

Regel 

Konsulatområdet, som hører til et konsulat ledet af en udsendt konsulatembedsmand, og den udsendte konsulatchefs bolig, hvis disse ejes af eller er lejet af udsender-staten eller en person, der handler på udsender-statens vegne, er fritaget for grundskyld. Se ESL § 5, stk. 1, nr. 4. 

Wienerkonventionen 

Bestemmelsen skal ses i lyset af Danmarks forpligtelser efter artikel 32, stk. 1, i Wienerkonventionen af 24. april 1963 om konsulære forbindelser: 

Konsulatsområdet og den udsendte konsulatschefs bolig, som ejes eller er lejet af udsenderstaten eller en person, der handler på dennes vegne, skal være fritaget for alle stats-, amts- eller kommuneskatter og afgifter bortset fra sådanne, som udgør betaling for bestemte tjenesteydelser. Se artikel 32, stk. 1. 

Efter Wienerkonventionen er Danmark således forpligtet til at fritage de bygninger eller dele af sådanne med tilhørende grund uanset ejerforholdet, som udelukkende benyttes til den konsulære repræsentations formål og den udsendte konsulatschefs bolig, som ejes eller lejes af udsender-staten eller en person, der handler på dennes vegne, for grundskyld. 

Betingelse: til brug for repræsentation 

Det er en betingelse, at ejendommen udelukkende anvendes til den konsulære repræsentations formål og den udsendte konsulatschefs bolig for at være fritaget for grundskyld. 

Definition af konsulær repræsentation 

En "konsulær repræsentation" er defineret som "ethvert generalkonsulat, konsulat, vicekonsulat eller konsulæragentur". Se artikel 1, stk. 1, litra a) i Wienerkonventionen af 24. april 1963 om konsulære forbindelser. 

Hvem er omfattet af fritagelsen? 

Følgende ejere eller lejere er fritaget for grundskyld: 

  • Udsenderstaten
  • En person, der handler på dennes vegne. 

Ejendommen kan være ejet eller lejet af de omfattede personer. Ejerforholdet er således uden betydning for at være omfattet af fritagelsen. 

Ejendom omfattet af fritagelsen 

Følgende ejendomme er omfattet af fritagelse: 

  • Konsulatområdet
  • En udsendt konsulatchefs bolig. 

Det er alene konsulatområdet, der er omfattet af fritagelse. Det betyder, at det er bygninger eller dele af sådanne med tilhørende grund som udelukkende benyttes til den konsulære repræsentations formål, som kan fritages for grundskyld. 

Definition af konsulatområde 

Et "konsulatområde" er defineret som "de bygninger eller dele af sådanne med tilhørende grund uanset ejerforholdet, som udelukkende benyttes til den konsulære repræsentations formål". Se artikel 1, stk. 1, litra j) i Wienerkonventionen af 24. april 1963 om konsulære forbindelser. 

Definition af konsulatchefen 

"Konsulatchefen" er defineret i artikel 1, stk. 1, litra c) som "den person, som har til opgave at virke i en sådan egenskab". Se artikel 1, stk. 1, litra c) i Wienerkonventionen af 24. april 1963 om konsulære forbindelser. 

Delvis fritagelse 

Hvis kun en del af ejendommen opfylder betingelserne for fritagelse, vil der kun kunne gives fritagelse for denne del. Se ESL § 5, stk. 2. Se afsnit C.H.4.3.3.1.1.8 Delvis fritagelse om delvis fritagelse. 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.