Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

C.A.4.3.7 Beskæftigelsesfradrag og ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere og seniorer

Indhold

Afsnittet indeholder:

  • Almindeligt beskæftigelsesfradrag
  • Ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere
  • ►Ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer◄

Almindeligt beskæftigelsesfradrag

For erhvervsaktive beregnes et beskæftigelsesfradrag, der fragår ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf. LL (ligningsloven) § 9 J, stk. 1.

Beregningsgrundlag mv.

Beskæftigelsesfradraget beregnes med udgangspunkt i arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget.

For lønmodtagere m.fl. opgøres den indkomst, der danner grundlag for beregning af beskæftigelsesfradraget, på baggrund af arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget i henhold til AMBL ( arbejdsmarkedsbidragsloven) § 2, stk. 1, nr. 1, 2, 4 og 6, og §§ 4 og 5. Indbetalinger til ratepension og ophørende livrente omfattet af PBL (pensionsbeskatningsloven) § 19 indgår med det beløb, for hvilket der er bortseelsesret efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 19. Indbetalinger til ATP indgår med de indbetalinger, som arbejdsgiveren har indberettet til Skatteforvaltningen. Indbetalinger omfattet af PBL (pensionsbeskatningsloven) § 19, stk. 2 og 4, indgår ikke.

Visse vederlag til søfolk, ydelser i henhold til lov om biblioteksafgift og visse skattefrie vederlag indgår heller ikke, jf. LL (ligningsloven) § 9 J, stk. 1, og AMBL ( arbejdsmarkedsbidragsloven) § 3. Det samme gælder pensionsindbetalinger, der ikke vedrører arbejdsindkomst fx ATP-bidrag til dagpengemodtagere.

For selvstændigt erhvervsdrivende opgøres den indkomst, der danner grundlag for beregning af beskæftigelsesfradraget på baggrund af arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget i henhold til AMBL ( arbejdsmarkedsbidragsloven) §§ 4 og 5.

Hvis den indkomst, der skal danne grundlag for beregning af beskæftigelsesfradraget, medfører, at fradraget bliver negativt, fastsættes beskæftigelsesfradraget til 0 kr., jf. LL (ligningsloven) § 9 J, stk. 1.

Bidragspligtige, som efter en bestemmelse i en dobbeltbeskatningsoverenskomst anses for hjemmehørende i en fremmed stat, i Grønland eller på Færøerne, og som hverver bidragspligtig indkomst ved beskæftigelse udført i udlandet for en udenlandsk arbejdsgiver, er ikke omfattet af beskæftigelsesfradraget, jf. LL (ligningsloven) § 9 J, stk. 1.

Beregningsprocenter mv.

►I indkomståret 2025 udgør beskæftigelsesfradraget 12,3 pct. af beregningsgrundlaget, dog højst et grundbeløb på 42.400 kr. (2010-niveau). Efter regulering i henhold til PSL (personskatteloven) § 20 udgør det maksimale beskæftigelsesfradrag 55.600 kr. i 2025. Det maksimale fradrag opnås i 2025 ved en arbejdsindkomst på 452.033 kr. og derover.◄

Ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere

Enlige forsørgere er berettigede til et ekstra beskæftigelsesfradrag, der beregnes af samme grundlag og under samme betingelser som det almindelige beskæftigelsesfradrag, jf. LL (ligningsloven) § 9 J, stk. 3.

►I indkomståret 2025 udgør det ekstra beskæftigelsesfradrag 11,5 pct. af beregningsgrundlaget, dog højst et grundbeløb på 36.800 kr. (2010-niveau). Efter regulering i henhold til PSL (personskatteloven) § 20 udgør det maksimale ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere 48.300 kr. i 2025.◄

Det ekstra beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere gives til den samme personkreds, som har ret til og modtager ekstra børnetilskud efter børnetilskudsloven. Det ekstra beskæftigelsesfradrag fragår i den skattepligtige indkomst. ►Det maksimale ekstra beskæftigelsesfradrag opnås i 2025 ved en indkomst på 420.000 kr. og derover.◄

►Ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer

Fra og med indkomståret 2026 indføres med § 2 i lov nr. 482 af 22. maj 2024 et beskæftigelsesfradrag til seniorer i LL (ligningsloven) § 9 J, stk. 5 og 6. 

Personer, der er berettiget til det almindelige beskæftigelsesfradrag, dvs. lønmodtagere m.fl. og selvstændigt erhvervsdrivende, vil tillige være berettiget til det ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer i hvert af de to seneste indkomstår, før de når folkepensionsalderen. Fradraget vil bortfalde i det indkomstår, hvor folkepensionsalderen opnås. Alle beskæftigede seniorer vil derfor kunne få fradraget i 2 år uanset, hvornår i et kalenderår pensionsalderen opnås.

Opnås pensionsalderen f.eks. i 2028, vil den beskæftigede kunne få fradraget i indkomstårene 2026 og 2027, men ikke i indkomståret 2028. De beskæftigede, der når pensionsalderen i 2027, vil dog kun kunne få fradraget i indkomståret 2026, hvor fradraget har virkning fra.

Grundlaget for beregningen af det nye ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer vil være det samme som grundlaget for beregning af det almindelige beskæftigelsesfradrag. Det ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer vil således skulle beregnes af samme grundlag og under samme betingelser som det almindelige beskæftigelsesfradrag, hvilket eksempelvis betyder, at hvis beregningen medfører, at fradraget bliver negativt, fastsættes fradraget til 0 kr. for det pågældende indkomstår.

For indkomstårene 2026-2028 udgør fradraget 1,4 pct. af beregningsgrundlaget, dog højst et grundbeløb på 4.400 kr. (2010-niveau). For indkomståret 2029 udgør fradraget 3,8 pct. af beregningsgrundlaget, dog højst et grundbeløb på 12.100 kr. (2010-niveau). For indkomståret 2030 og efterfølgende indkomstår udgør fradraget 3,9 pct. af beregningsgrundlaget, dog højst et grundbeløb på 12.400 kr. (2010-niveau). Grundbeløbene reguleres efter PSL (personskatteloven) § 20. Fradraget fragår ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.◄

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.