Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

A.C.2.1.2.1.4.1.2 Hvem modtager et oplysningsskema

Skattepligtige, som er omfattet af regler om pligten til at give told- og skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2 digitalt efter regler fastsat af skatteministeren i medfør af SFL (skatteforvaltningsloven) § 35, stk. 1-4, skal give oplysningerne i et oplysningsskema ved anvendelse af de digitale kanaler, som told- og skatteforvaltningen anviser. 

Fysiske personer

Fysiske personer, som skal indgive oplysninger digitalt efter § 1 i bekendtgørelse nr. 1197 af 25. november 2019 om digital kommunikation på Skatteministeriets område, modtager et oplysningsskema. 

Der er tale skattepligtige med ikke-enkle økonomiske forhold, hvor Skatteforvaltningen mangler oplysninger til dannelse af en fyldestgørende årsopgørelse. Skatteforvaltningen har derfor brug for at modtage oplysninger, inden en årsopgørelse kan dannes. Det gælder særligt erhvervsdrivende, hovedaktionærer, skattepligtige med indkomst fra udlandet, ejendom i udlandet, eller med indkomster, der helt eller delvist er fritaget for indeholdelse af dansk skat.

Bemærk

Selv om fysiske personer fx har indkomst fra udlandet eller mindre selvstændig virksomhed kan de være undtaget for at indgive oplysninger i et oplysningsskema efter reglerne i SKL (skattekontrolloven) § 8. Det omfatter fx fysiske personer med udenlandsk kapitalindkomst. Disse skattepligtige modtager i stedet for en årsopgørelse. Se SKL (skattekontrolloven) § 8 og A.C.2.1.2.1.5 Skattepligtige, som modtager en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema Skattepligtige, som modtager en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema.

Selskaber og foreninger

Selskaber og foreninger, der skal indgive oplysninger digitalt efter § 4 i bekendtgørelse nr. 1303 af 14. november 2018 om selskabsskat, modtager et oplysningsskema.

Pligten til at indgive oplysninger omfatter dog ikke indkomst efter KULBRL § 1 medmindre selskabet indgår i sambeskatning efter selskabsskatteloven med et selskab, som ikke er omfattet af KULBRL § 1. 

Se SKL (skattekontrolloven) § 5, stk. 1 og  A.C.2.1.2.1.4.1 - Indgivelse af oplysninger.1 Digital indgivelse af oplysninger. 

►Se også SEL (selskabsskatteloven) § 35 og C.D.3.1.4.3.7 Mulighed for korrektion af underskudssaldo for selskabers digitale indgivelse af oplysning om underskud. ◄

Skattepligtige, som ikke er omfattet af SKL (skattekontrolloven) § 5, skt. 1 eller SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 1

Skattepligtige, som hverken er omfattet af SKL (skattekontrolloven) § 5, stk. 1, eller modtager en årsopgørelse efter regler fastsat efter SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 1, modtager et oplysningsskema fra Skatteforvaltningen til brug for opfyldelse af oplysningspligten i SKL (skattekontrolloven) § 2.

Reglen har sin baggrund i, at der før 1. januar 2019 ikke var et formkrav (blankettvang) for opfyldelse af oplysningspligten i SKL (skattekontrolloven) § 2. Efter 1. januar 2019 er der et krav om, at oplysningsskemaet skal anvendes til opfyldelse af oplysningspligten i SKL (skattekontrolloven) § 2 for de skattepligtige, der er omfattet af SKL (skattekontrolloven) § 5, stk. 2.

Se SKL (skattekontrolloven) § 5, stk. 2.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.