A.B.1.2.8.6.1 Indledning
Den digitale økonomi - "the Sharing and Gig Economy" - har givet skatteydere verden over nye muligheder for at opnå skattepligtige indtægter, som ikke nødvendigvis er kendt for skattemyndighederne. Platformøkonomien er karakteriseret ved i høj grad at være grænseoverskridende: Det er meget let at oprette sig som bruger af en platform i et andet land end der, hvor man selv er bosat.
De digitale platforme får - i nogle forretningsmodeller en indsigt - som skattemyndighederne ellers kun kunne få fra skatteyderne selv. Derfor har både EU og OECD udviklet modeller for, hvordan man kan pålægge de virksomheder, der driver digitale platforme, en indberetningspligt. Den juridiske baggrund for de to ordninger omtales nedenfor i dette afsnit. I afsnit A.B.1.2.8.6.2 Overblik over ordningen følger et overblik over ordningen.
Dette afsnit indeholder:
- Om DAC7 (EU) (afsnit A.B.1.2.8.6.1.1 Om DAC7 (EU))
- Om DPI (OECD) (afsnit A.B.1.2.8.6.1.2 Om DPI (OECD))
- Om forholdet til indberetningspligten ved udlejning af bolig og andre aktiver, jf. den tidligere affattelse af SIL § 43 (afsnit A.B.1.2.8.6.1.3 Om forholdet til indberetningspligten ved udlejning af bolig og andre aktiver, jf. den tidligere affattelse af SIL § 43).
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed