A.A.1.6.2.1 Sammensætning
Indhold
Dette afsnit handler om reglerne for vurderingsankenævnenes sammensætning.
Afsnittet indeholder:
- Antal nævn og medlemmer
- Stedlig kompetence
- Udnævnelse af medlemmer
- Personer, der ikke kan være medlem
- Udtræden og fritagelse for medlemskab
Antal nævn og medlemmer
Skatteministeren bestemmer landets inddeling i vurderingsankenævnskredse og antallet af medlemmer af det enkelte vurderingsankenævn. Halvdelen af medlemmerne er udnævnt efter kommunalbestyrelsernes indstillinger. Den anden halvdel af medlemmerne er sagkyndige, der er indstillet dels af Finans Danmark, dels af Dansk Ejendomsmæglerforening. Medlemmerne er udnævnt efter bemyndigelse fra skatteministeren.
Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 8, stk. 1.
Landet er opdelt i 15 vurderingsankenævnskredse.
Se BEK nr. 1042 af 22/06/2022 § 2.
Stedlig kompetence
Klage over en ejendomsvurdering mv. behandles af det vurderingsankenævn, i hvis kreds ejendommen er beliggende.
Se BEK nr. 2289 af 03/12/2021 § 7.
Vurderingsankenævn afgør klager over Skatteforvaltningens afgørelser truffet efter lov om vurdering af landets faste ejendomme, ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 1, nr. 3. og ejendomsvurderingsloven.
Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 6, stk. 1.
Klager over vurdering af faste ejendomme skal dog afgøres af Landsskatteretten eller Skatteankestyrelsen, hvis klagen henvises til afgørelse i Landsskatteretten eller Skatteankestyrelsen.
Vurderingsankenævnet henviser klager omfattet af SFL (skatteforvaltningsloven) § 6 til afgørelse i Landsskatteretten, hvis klagen i overvejende grad angår retlige spørgsmål, og hvis der ikke tidligere hverken i domstolspraksis eller i Landsskatteretspraksis er taget stilling til det pågældende lovfortolkningsspørgsmål, eller der er grundlag for at foretage en fornyet prøvelse af det pågældende lovfortolkningsspørgsmål.
Vurderingsankenævnet kan tillige henvise klager omfattet af SFL (skatteforvaltningsloven) § 6 til afgørelse i Landsskatteretten, hvis der foreligger ganske særlige omstændigheder. Efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 10 a kan formanden for vurderingsankenævnet eller en ansat i Skatteankestyrelsen på vegne af vurderingsankenævnet henvise en klage til Landsskatteretten. Henviser vurderingsankenævnsformanden under sagens forberedelse en klage til afgørelse i Landsskatteretten, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 6, stk. 1, jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 6 a, stk. 2, underretter Skatteankestyrelsen klageren om henvisningen.
Henviser vurderingsankenævnsformanden under sagens forberedelse en klage til afgørelse i Skatteankestyrelsen, efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 6 b, underretter Skatteankestyrelsen klageren om henvisningen.
Den ledende vurderingsankenævnsformand kan efter indstilling fra skatteankeforvaltningen bestemme, at ansatte i skatteankeforvaltningen skal deltage i afgørelsen af en klage i vurderingsankenævnsformandens sted. jf. SFL (skatteforvaltningsloven) § 10 a, stk. 2.
Se SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 6, 6 a og 6 b.
Se BEK nr. 2289 af 03/12/2021 §§ 10 og 11.
Udnævnelse af medlemmer
Vurderingsankenævn er kollegiale organer, hvis medlemmer er udnævnt af ministeren eller den, som ministeren bemyndiger hertil.
Skatteministeren har bemyndiget direktøren for Skatteankestyrelsen til at
- udnævne medlemmer
- imødekomme anmodninger om at træde ud af ankenævn
- meddele orlov fra nævnsarbejde
Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 8, stk. 4, og SFL § 9.
Funktionsperioden for vurderingsankenævnet begynder den 1. juli i det år, hvor den kommunale valgperiode begynder. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 8, stk. 2.
Personer, der ikke kan være medlem
Personer, der er ansat i Skatteforvaltningen eller i Skatteankestyrelsen, kan ikke være medlem af vurderingsankenævnet. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 15, stk. 1.
Personer, der er medlem af eller stedfortræder i Skatterådet, Landsskatteretten, skatteankenævnet eller motorankenævnet kan ikke samtidig være medlem af vurderingsankenævnet. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 15, stk. 2.
Udtræden og fritagelse for medlemskab
Det at være vurderingsankenævnsmedlem er et borgerligt ombud, hvorfor der er pligt til at modtage udnævnelsen.
En person kan dog kræve sig fritaget for modtage udnævnelsen, hvis vedkommende
- ved funktionsperiodens begyndelse på tiltrædelsestidspunktet er fyldt 60 år
- har været medlem af et skatte-, vurderings- eller motorankenævn i to hele sammenhængende funktionsperioder
- ikke har dansk indfødsret
- på grund af helbredstilstand, varetagelse af andet offentligt hverv, forretninger eller lignende har rimelig grund til at ønske sig fritaget
Se SFL § 8, stk. 6.
Et medlem skal udtræde, hvis det mister sin valgbarhed. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 9, stk. 1.
Desuden kan et medlem udtræde af nævnet, hvis den pågældende på grund af helbredstilstand, varetagelse af andet offentligt hverv, forretninger eller lignende har rimelig grund til at ønske sig fritaget. Et medlem kan meddeles orlov i en periode på op til 12 måneder. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 9, stk. 2.
Skatteministeren har bemyndiget direktøren for Skatteankestyrelsen til at meddele et medlems udtræden af ankenævn og til at imødekomme anmodninger om at træde ud af ankenævn. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 9, stk. 1 og stk. 2.
Skatteministeren kan under særlige omstændigheder tilbagekalde udnævnelsen af et medlem eller en suppleant. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 9, stk. 5. Denne bemyndigelse er ikke delegeret til direktøren for Skatteankestyrelsen.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed