Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2023-2
<< >>

E.B.4.1.5 Vilkårsændringer

Indhold

Dette afsnit handler om de afgiftsmæssige konsekvenser ved tinglysning af ændringer til tinglyste pantebrevsvilkår.

Afsnittet indeholder:

  • Generelt om vilkårsændringer
  • Skadesløsbreve
  • Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Generelt om vilkårsændringer

De vilkår, som gælder for et allerede tinglyst pantebrev, kan ændres ved tinglysning af påtegning om vilkårsændring på pantebrevet.

Når der tinglyses ændringer i et allerede tinglyst pantebrev, og ændringerne ikke vedrører inddragelse af andet eller yderligere pant eller forhøjelse af det pantsikrede beløb, skal der betales en afgift på 1.850 kr. for ændringer vedrørende pant i løsøre mv., og 1.825 kr. for ændringer vedrørende pant i fast ejendom og andelsboliger. Se TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 4, 2. pkt., jf. § 7, og § 5 a, stk. 6, 2, pkt.

De vilkårsændringer ("andre ændringer af pantet"), der er omfattet er fx debitorskifte, respektpåtegninger, relaksationer og ændringer i rente - og afdragsvilkår.

Tinglysning af en ændring i form af kreditorskifte er dog fritaget for afgift, se TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 4, 2. pkt., sidste led og § 5 a, stk. 6, 2, pkt., sidste led, jf. § 8, stk. 1, nr. 7.

Ændres vilkårene i et pengeinstitutpantebrev, så pantebrevet fremover fx skal være et ejerpantebrev, er ændringen omfattet af § 5 a, stk. 6, 2. pkt., og udløser derfor en afgift på 1.825 kr.

Efter tinglysningsmæssig praksis er det ikke muligt at skifte pantebrevsformular på et allerede tinglyst pantebrev. Det er derfor fx ikke muligt at tinglyse en vilkårsændring til et ejerpantebrev - der oprettes på pantebrevsformular A - for at omdanne ejerpantebrevet til et realkreditpantebrev, oprettet på pantebrevsformular B.

Ejerpantebreve og skadesløsbreve, der ved oprettelsen var omfattet af afgiftsfritagelsen i dagældende stempellov § 62, stk. 1, nr. 1, og nr. 12, er omfattet af overgangsbestemmelsen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 32, stk. 3, hvis de er:

  • Oprettet senest den 31. december 1999, og
  • Afgiftsberigtiget korrekt efter stempelloven.

Disse dokumenter betragtes som korrekt afgiftsberigtiget efter tinglysningsafgiftsloven, og de vilkårsændringer, der senere foretages i disse dokumenter, er omfattet af TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5 a, stk. 6, 2, pkt. Se SKM2017.611.SR, hvor Skatterådet har svaret i overensstemmelse hermed vedrørende ejerpantebreve udstedt og tinglyst af et livsforsikringsselskab med afgiftsfritagelse efter det tidligere regler i stempelloven. 

Skadesløsbreve

Et skadesløsbrev er et rammepant, hvilket vil sige, at der tinglyses et højeste pantsikret beløb til sikkerhed for et underliggende gældsforhold, hvis størrelse ikke fremgår af skadesløsbrevet. Skadesløsbreve tjener ofte til sikkerhed for ethvert mellemværende (enhver fordring) mellem kreditor og debitor.

Der kan tinglyses vilkårsændringer til et skadesløsbrev som ovenfor beskrevet.

Det vil sige, at et debitorskifte, der tinglyses på et skadesløsbrev, anses for omfattet af TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 4, 2. pkt., jf. § 7 og  § 5 a, stk. 6, 2, pkt., og udløser kun en afgift på henholdsvis 1.850 eller 1.825 kr.

Se også afsnit E.B.4.3.3 Virksomhedspant og fordringspant om skadesløsbreve til brug for tinglysning af virksomhedspant. 

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse Afgørelsen i stikord Kommentarer
Skatterådet

SKM2017.611.SR

Sagen vedrørte spørgsmål om tinglysning af nogle dispositioner vedrørende tre pantebreve, som var blevet tinglyst før 2000 uden betaling af stempelafgift i medfør af en fritagelse i dagældende stempellov for visse ejerpantebreve i fast ejendom, som blev oprettet af bl.a. livsforsikringsselskaber.

Der blev i afgørelsen henvist til, at efter overgangsbestemmelsen i TAL § 32, stk. 3, skal dokumenter, der foreligger tinglyst afgiftsfrit i medfør af hidtidige regler i stempelafgiftsloven anses som afgiftsberigtiget efter TAL (tinglysningsafgiftsloven). Efterfølgende tinglysning af en vilkårsændring, herunder debitor- og kreditorskifte, vil dermed ikke medføre, at der skal betales afgift af pantsætningen på ny efter TAL (tinglysningsafgiftsloven).

Skatterådet forudsatte ved besvarelsen, at det kunne dokumenteres, at ejerpantebrevene på tidspunktet for ikrafttræden af TAL den 1. januar 2000 fortsat opfyldte betingelserne for at være tinglyst uden stempelafgift efter den tidligere stempelafgiftslovs § 62, stk. 1, nr. 12.

Det fremgik videre, at da hverken TAL (tinglysningsafgiftsloven), overgangsbestemmelserne til ophævelse af stempelafgiftsloven eller anden lovgivning indeholdt bestemmelser  der regulerede tinglysningsafgift af den pågældende type ejerpantebreve, var de omfattet af TALs almindelige regler, jf. § 5, stk. 6, 2. pkt., jf. § 7 (vilkårsændringer, herunder debitorskifte), § 8, stk. 1, nr. 8 (afgiftsfrit kreditorskifte), § 8, stk. 1, nr. 7 (afgiftsfri underpantsætning) og § 5 stk. 2 om mulighed for afgiftsnedsættelse ved tinglysning af nye pantebreve.

Afgørelsen indeholder en gennemgang af overgangsbestemmelserne ved ophævelse af stempelsafgiftsloven og ikrafttræden af tinglysningsafgiftsloven. Afgørelsen er også omtalt i afsnit E.B.1.1 Tinglysningsafgiftslovens baggrund, formål og historik om tinglysningsafgiftens baggrund, formål og historik.

Det vil ligeledes følge af overgangsbestemmelsen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 32, stk. 1, nr. 3, at ved tinglysning af en ændring til pantebreve tinglyst før 1. januar 2000, hvor det pantsikrede beløb forhøjes, vil der alene skulle betales afgift af forhøjelsen op til den nye hovedstol, efter de almindelige regler i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 6, 1. pkt. Se om forhøjelse af det pantsikrede beløb afsnit E.B.4.1.3 Forhøjelse af det pantsikrede beløb.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.