E.A.4.9.3 Kvotedirektivet mv.
Afgiftsgrundlaget for emissionsafgiftsloven omfatter som udgangspunkt drivhusgasudledninger, for hvilke der skal returneres kvoter efter kvotedirektivet bilag 1 (ETS 1). Bilag 1 fra kvotedirektivet er gengivet som bilag 1 i CO2e-emissionsafgiftsloven.
Kvotedirektivet er Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 om et system for handel med kvoter for drivhusgas-emissioner i Unionen og om ændring af Rådets direktiv 96/61/EF, med senere ændringer.
Herudover kan følgende EU-regler være relevante:
- MR-forordningen (Kommissionens gennemførelsesforordning EU 2018/2066 af 19. december 2018 om overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF og om ændring af Kommissionens forordning nr. 601/2012/EU med senere ændringer), og
- MRV-søfartsforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning EU 2015/757 af 29. april 2015 om overvågning, rapportering og verifikation af CO2-emissioner fra søtransport og om ændring af direktiv 2009/16/EF med senere ændringer).
Kvotedirektivet fastlægger et system og et marked for handel med CO2-kvoter og er gennemført i dansk ret ved lov nr. 1767 af 28. december 2023 om CO2-kvoter (herefter CO2-kvoteloven) og bekendtgørelse nr. 1819 af 28. december 2023 om CO2-kvoter (herefter CO2-kvotebekendtgørelsen).
Kvotedirektivet kan omfatte både energirelaterede og ikke-energirelaterede udledninger.
Med kvotedirektivet gælder der en pligt for virksomheder til at returnere kvoter for visse drivhusgasudledninger, som stammer fra en aktivitet omfattet af direktivets bilag I (ETS 1) eller bilag III (ETS 2).
De kvoteomfattede aktiviteter omfattet af bilag I (ETS 1) i direktivet udgør en række processer i stationære anlæg, herunder særligt forbrænding af brændsel til rumvarme og industri på stationære anlæg med en vis kapacitet og luftfart. Fra den 1. januar 2024 er bilag I (ETS 1) udvidet til også at omfatte søtransport for skibe over 5.000 bruttotonnage.
ETS 2 vil ikke være ikke omfattet af emissionsafgiften. Bilag III (ETS 2) omfatter udledninger, som ikke er omfattet af ETS 1, fra forbrug af brændsel og brændstoffer til opvarmning i bygningssektoren og motorbrændstoffer i vejtransportsektoren og andre sektorer. Kvotereturneringspligten i ETS 2 indtræder fra 2027.
Læs også:
Med Skatteberegning 2026, kan du beregne skatten for indkomståret 2026. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2025, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2025.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2026. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2025.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
