Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2025-1
<< >>

E.A.4.9.3 Kvotedirektivet mv.

Afgiftsgrundlaget for emissionsafgiftsloven omfatter som udgangspunkt drivhusgasudledninger, for hvilke der skal returneres kvoter efter kvotedirektivet bilag 1 (ETS 1).  Bilag 1 fra kvotedirektivet er gengivet som bilag 1 i CO2e-emissionsafgiftsloven.

Kvotedirektivet er Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 om et system for handel med kvoter for drivhusgas-emissioner i Unionen og om ændring af Rådets direktiv 96/61/EF, med senere ændringer.

Herudover kan følgende EU-regler være relevante:

  • MR-forordningen (Kommissionens gennemførelsesforordning EU 2018/2066 af 19. december 2018 om overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF og om ændring af Kommissionens forordning nr. 601/2012/EU med senere ændringer), og
  • MRV-søfartsforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning EU 2015/757 af 29. april 2015 om overvågning, rapportering og verifikation af CO2-emissioner fra søtransport og om ændring af direktiv 2009/16/EF med senere ændringer).

Kvotedirektivet fastlægger et system og et marked for handel med CO2-kvoter og er gennemført i dansk ret ved lov nr. 1767 af 28. december 2023 om CO2-kvoter (herefter CO2-kvoteloven) og bekendtgørelse nr. 1819 af 28. december 2023 om CO2-kvoter (herefter CO2-kvotebekendtgørelsen).

Kvotedirektivet kan omfatte både energirelaterede og ikke-energirelaterede udledninger.

Med kvotedirektivet gælder der en pligt for virksomheder til at returnere kvoter for visse drivhusgasudledninger, som stammer fra en aktivitet omfattet af direktivets bilag I (ETS 1) eller bilag III (ETS 2).

De kvoteomfattede aktiviteter omfattet af bilag I (ETS 1) i direktivet udgør en række processer i stationære anlæg, herunder særligt forbrænding af brændsel til rumvarme og industri på stationære anlæg med en vis kapacitet og luftfart. Fra den 1. januar 2024 er bilag I (ETS 1) udvidet til også at omfatte søtransport for skibe over 5.000 bruttotonnage.

ETS 2 vil ikke være ikke omfattet af emissionsafgiften. Bilag III (ETS 2) omfatter udledninger, som ikke er omfattet af ETS 1, fra forbrug af brændsel og brændstoffer til opvarmning i bygningssektoren og motorbrændstoffer i vejtransportsektoren og andre sektorer. Kvotereturneringspligten i ETS 2 indtræder fra 2027.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2025, kan du beregne skatten for indkomståret 2025. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2024, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2024.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2025. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2024.
Oprindeligt ville regeringen sætte grænsen ned til 25%, men efter aftale med de Konservative har regeringen nu stillet forslag til Folketinget om, at grænsen sættes ned til 50%.
BEREGNER
Beregn, hvad det koster dig at sætte arbejdstiden et par timer ned om ugen.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.