Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

E.A.4.9.2 Baggrund

►Emissionsafgiftsloven gennemfører elementer i Aftale om grøn skattereform for industri m.v. af 24. juni 2022 (Grøn skattereform for industri m.v.), som vedrører indførelse af en høj og mere ensartet CO2-afgift.

Af aftalen fremgår bl.a.:

"Aftalepartierne er enige om at indføre en CO2-afgiftssats på 750 kr. pr. ton udledt CO2 i 2030 for de virksomheder, som ikke er omfattet af EU´s kvotehandelssystem og 375 kr. pr. ton udledt CO2 i 2030 for de virksomheder, som er omfattet af EU´s kvotehandelssystem (2022-priser). CO2-afgiftssatserne omfatter de nuværende CO2- og energiafgifter.

For de virksomheder, der er omfattet af EU’s kvotehandelssystem, svarer afgiften på 375 kr. til, at der gives et 50 pct. nedslag i afgiften i forhold til den forventede kvotepris på 750 kr. i 2030. Under forudsætning af en kvotepris på 750 kr. pr. ton CO2 i 2030, vil den samlede pris dermed blive 1.125 kr. pr. ton CO2 (2022-priser) for virksomheder omfattet af EU’s kvotehandelssystem.

Aftalepartierne er endvidere enige om, at de veldefinerede områder, der i dag er afgiftsfritaget, skal omfattes af de ovennævnte CO2-afgiftssatser pr. ton udledt CO2. Det drejer sig konkret om CO2-udledende elproduktion omfattet af EU’s kvotehandelssystem, Nordsøen og olieraffinaderier samt færger, fiskere og indenrigsfly.

[...].

Aftalepartierne er desuden enige om, at afgiften indfases fra 2025 til 2030. Det betyder, at afgiften for ikke-kvoteomfattede virksomheder udgør 350 kr. pr. ton CO2 i 2025 stigende med 80 kr. pr. ton CO2 årligt til 750 kr. pr. ton CO2 i 2030 (2022-priser). Afgiften for kvoteomfattede virksomheder udgør 75 kr. pr. ton CO2 i 2025 stigende med 60 kr. årligt til 375 kr. pr. ton CO2 i 2030 (2022-priser).

Afgifterne indekseres årligt med udviklingen i nettoprisindekset.

[...]

Særlig afgiftssats for mineralogiske processer mv.

[...]

Partierne er enige om, at mineralogiske processer mv. skal have en afgift på 125 kr. pr. ton udledt CO2 i 2030, og at afgiften skal gælde både udledninger forbundet med anvendelse af energiprodukter og ikke-energirelaterede udledninger fra produktionsprocesser. Den samlede pris, herunder CO2-afgift pr. udledt ton og kvoteprisen, bliver derved 875 kr. pr. ton udledt CO2 i 2030 (2022-priser) i denne sektor under forudsætning af en kvotepris på 750 kr. pr. ton CO2. Afgiften udgør 100 kr. pr. ton udledt CO2 i 2025 stigende med 5 kr. årligt til 125 kr. pr. ton udledt CO2 i 2030 (2022-priser)."

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.