E.A.4.9.2 Baggrund
Emissionsafgiftsloven gennemfører elementer i Aftale om grøn skattereform for industri m.v. af 24. juni 2022 (Grøn skattereform for industri m.v.), som vedrører indførelse af en høj og mere ensartet CO2-afgift.
Af aftalen fremgår bl.a.:
"Aftalepartierne er enige om at indføre en CO2-afgiftssats på 750 kr. pr. ton udledt CO2 i 2030 for de virksomheder, som ikke er omfattet af EU´s kvotehandelssystem og 375 kr. pr. ton udledt CO2 i 2030 for de virksomheder, som er omfattet af EU´s kvotehandelssystem (2022-priser). CO2-afgiftssatserne omfatter de nuværende CO2- og energiafgifter.
For de virksomheder, der er omfattet af EU’s kvotehandelssystem, svarer afgiften på 375 kr. til, at der gives et 50 pct. nedslag i afgiften i forhold til den forventede kvotepris på 750 kr. i 2030. Under forudsætning af en kvotepris på 750 kr. pr. ton CO2 i 2030, vil den samlede pris dermed blive 1.125 kr. pr. ton CO2 (2022-priser) for virksomheder omfattet af EU’s kvotehandelssystem.
Aftalepartierne er endvidere enige om, at de veldefinerede områder, der i dag er afgiftsfritaget, skal omfattes af de ovennævnte CO2-afgiftssatser pr. ton udledt CO2. Det drejer sig konkret om CO2-udledende elproduktion omfattet af EU’s kvotehandelssystem, Nordsøen og olieraffinaderier samt færger, fiskere og indenrigsfly.
[...].
Aftalepartierne er desuden enige om, at afgiften indfases fra 2025 til 2030. Det betyder, at afgiften for ikke-kvoteomfattede virksomheder udgør 350 kr. pr. ton CO2 i 2025 stigende med 80 kr. pr. ton CO2 årligt til 750 kr. pr. ton CO2 i 2030 (2022-priser). Afgiften for kvoteomfattede virksomheder udgør 75 kr. pr. ton CO2 i 2025 stigende med 60 kr. årligt til 375 kr. pr. ton CO2 i 2030 (2022-priser).
Afgifterne indekseres årligt med udviklingen i nettoprisindekset.
[...]
Særlig afgiftssats for mineralogiske processer mv.
[...]
Partierne er enige om, at mineralogiske processer mv. skal have en afgift på 125 kr. pr. ton udledt CO2 i 2030, og at afgiften skal gælde både udledninger forbundet med anvendelse af energiprodukter og ikke-energirelaterede udledninger fra produktionsprocesser. Den samlede pris, herunder CO2-afgift pr. udledt ton og kvoteprisen, bliver derved 875 kr. pr. ton udledt CO2 i 2030 (2022-priser) i denne sektor under forudsætning af en kvotepris på 750 kr. pr. ton CO2. Afgiften udgør 100 kr. pr. ton udledt CO2 i 2025 stigende med 5 kr. årligt til 125 kr. pr. ton udledt CO2 i 2030 (2022-priser)."
Læs også:
Med Skatteberegning 2026, kan du beregne skatten for indkomståret 2026. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2025, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2025.
,, Kollegaen, professor Frederik Waage, antyder i artiklen, at dommernes tendens til at lade staten vinde kan skyldes dommernes manglende ekspertise på skatteområdet.
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
Kommuneskatteprocenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2026. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2025.
,, Som advokat på borgernes side er det min oplevelse, at domstolene ikke udøver tilstrækkelig kontrol med forvaltningen
Højesteretsadvokat Michael Serup: Borgerne vinder kun otte procent af de skattesager, der indbringes for domstolene - afspejler det god retssikkerhed eller manglen på samme?, Berlingske 24. juli 2025
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
