D.A.5.23 Blindes salg af varer og ydelser ML §13, stk. 1, nr. 23
Indhold
Dette afsnit omhandler momsfritagelse for blindes salg af varer og ydelser, når salget ikke overstige 170.000 kr. Se ML (momsloven) § 13, stk. 1, nr. 23. Reglen ►blev indsat◄ i momsloven 1. januar 2025. Se § 2, stk. 2 i lov nr. 332 af 9. april 2024.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Definition
Se også:
Om blindes salg af varer og ydelser før 1. januar 2025, se afsnit D.A.14.2.1.3.
Regel
►Blinde◄ skal ikke registreres og betale moms af ►deres◄ salg af varer og ydelser, når salget ikke overstiger 170.000 kr. årligt. Se ML (momsloven) 13, stk. 1, nr. 23.
Ordet "årligt" i bestemmelsen henviser ikke til kalenderåret, men til en periode på 12 sammenhængende måneder. Som udgangspunkt betragtes tidspunktet for virksomhedens start som begyndelsen af 12 måneders perioden. Se SKM2003.14.TSS.
Hvis det senere viser sig, at omsætningen alligevel vil overstige 170.000 kr. årligt, skal virksomheden anmelde sig til registrering, og der skal betales moms af det salg, der sker efter registreringstidspunktet. Anmeldelsen til registrering skal ske på det tidspunkt, hvor det er åbenbart, at omsætningen vil overstige 170.000 kr. årligt.
Definition
Ved blind forstås følgende synshandicap social blind (stærkt svagsynet), praktisk blind og total blind. Dermed omfatter definitionen en klassifikation af blinde som gruppen af mennesker, der har en synsnedsættelse på 6/60 eller mere og dermed forskellig fra svagsynede personer med en synsnedsættelse mellem 6/18 og 6/60.
►Tabellen nedenfor viser den danske sociale klassifikation af synshandicap (synsstyrke målt på bedste øje). Personer omfattet af kategori B-D betragtes som blind i henhold til bestemmelsen. ◄
Kategori | Synsstyrke | Betegnelse |
A | 6/18 til bedre end 6/60 | Svagsynet |
B | 6/60 til bedre end 1/60 | Social blind (stærkt svagsynet) |
C | 1/60 med lyssans og projektion (retningsangivelse) | Praktisk blind |
D | Lyssans minus projektion eller ingen lyssans | Total blind |
Læs også:











,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed