D.A.14.2.2.5 Danske virksomheders ansøgning om og anvendelse af særordningen for små virksomheder inden for EU
Dette afsnit handler om, hvordan afgiftspligtige personer, der er etableret her i landet, kan gøre brug af de nationale momsfritagelsestærskler i et andet EU-land.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Forhåndsmeddelse til Skatteforvaltningen
- Karensperiode
- Ophør
Regel
Afgiftspligtige personer etableret i Danmark kan gøre brug af et andet EU-lands nationale momsfritagelsestærskel, hvis følgende betingelser er opfyldt:
- Den afgiftspligtige person har givet forhåndsmeddelelse til told- og skatteforvaltningen om anvendelse af fritagelse for små virksomheder i et andet EU-land
- Den afgiftspligtige person kan identificeres ved hjælp af et individuelt registreringsnummer, som er tildelt af told- og skatteforvaltningen
- Den afgiftspligtige person har en årlig omsætning på ikke mere end EU 100.000 euro i EU årligt (Se afsnit D.A.14.2.2.4 Fælles for særordningen for små virksomheder inden for EU)
- Den afgiftspligtige person har en årlig omsætning i det/de respektive EU-lande, der er under deres momsfritagelsestærskel (se afsnit D.A.14.2.2.2 Særordningen for små virksomheder etableret i Danmark og D.A.14.2.2.3 Førstegangssalg af egne kunstgenstande)
Herudover skal den afgiftspligtige person løbende for hvert kalenderkvartal afgive visse oplysninger til told- og skatteforvaltningen.
Forhåndsmeddelelse til Skatteforvaltningen
Den afgiftspligtige person skal give forhåndsmeddelelse til Skatteforvaltningen her i landet. En forhåndsmeddelelse skal indeholde følgende. Se ML (momsloven) § 71 g:
- Den afgiftspligtiges navn, identifikationsoplysninger, virksomhedsaktivitet, juridisk form og adresse på den afgiftspligtige person.
- Det eller de EU-lande, hvor den afgiftspligtige person vil gøre brug af fritagelser for små virksomheder.
- Den samlede værdi af leveringer af varer og ydelser foretaget i det EU-land, hvor den afgiftspligtige person er etableret, og i hvert af de andre EU-lande i løbet af det foregående kalenderår eller, for så vidt angår de EU-lande, som anvender en karensperiode på 2 kalenderår, de 2 foregående kalenderår.
- Den samlede værdi af leveringer af varer og ydelser foretaget i det EU-land, hvor den afgiftspligtige person er etableret, og i hvert af de andre EU-lande i løbet af det indeværende kalenderår forud for meddelelsen.
Den afgiftspligtige person kan identificeres ved hjælp af et individuelt registreringsnummer, som er tildelt af told- og skatteforvaltningen
Den afgiftspligtige person vil af Skatteforvaltningen få tildelt et individuelt registreringsnummer med sufixet EX. Efter tildelingen af det individuelle registreringsnummer kan den afgiftspligtige person gøre brug af fritagelsestærsklen i det respektive EU-Land.
Løbende afgivelse af oplysninger
En afgiftspligtig person etableret her i landet, der gør brug af fritagelse for små virksomheder i et EU-land, hvor denne afgiftspligtige person ikke er etableret, skal for hvert kalenderkvartal afgive følgende oplysninger til told- og skatteforvaltningen:
- Det individuelle registreringsnummer
- Den samlede værdi af de leveringer af varer og ydelser, der er foretaget i løbet af kalenderkvartalet i det EU-land, hvor den afgiftspligtige er etableret, eller angive, hvis der ikke er foretaget leveringer.
- Den samlede værdi af de leveringer af varer og ydelser, der er foretaget i løbet af kalenderkvartalet i hvert EU-land, bortset fra det EU-land, hvor den afgiftspligtige person er etableret, eller angive, hvis der ikke er foretaget leveringer.
Oplysningerne skal inden for 1 måned fra kalenderkvartalets udgang være meddelt Skatteforvaltningen.
Nærmere om den løbende afgivelse af oplysninger
Den i ML (momsloven) § 71 g, stk. 1, nr. 2 og 3 fastsatte forpligtigelse for afgiftspligtige personer her i landet til at opgive visse værdier skal ske særskilt for hver momsfritagelsestærskel i det pågældende EU-land. Se ML (momsloven) § 71 g, stk. 1.
Værdien skal angives i danske kroner. Er leveringerne foretaget i andre valutaer end danske kroner, skal den afgiftspligtige person med henblik på omregning anvende den valutakurs fra Den Europæiske Centralbank, der var gældende den første dag i kalenderåret, eller, hvis der ikke har været en offentliggørelse den dag, den næste offentliggørelsesdag. Se ML (momsloven) § 71 h, stk. 1 og stk. 2.
Karensperiode
Det er en forudsætning for anvendelsen af særordningen for små virksomheder, at den afgiftspligtige person ikke i inde i en karensperiode.
Ophør
En afgiftspligtige persons mulighed for at anvende særordningen for små virksomheder på tværs af EU ophører, hvis den afgiftspligtig persons omsætning overstiger 100.000 euro i EU årligt. Anvendelsen af fritagelse vil ophøre med at finde anvendelse fra det tidspunkt, hvor omsætningstærsklen inden for EU overskrides i det relevante kalenderår.
Den afgiftspligtige person mulighed for at anvende en fritagelsestærskel i et andet EU-lande ophører ligeledes på de betingelser EU-landet har fastsat, hvis den afgiftspligtig persons omsætning i det relevante EU-Land overstiger den relevante fritagelsesland i der relevante EU-land.
Bemærk:
Skatteforvaltningen skal straks enten deaktivere registreringsnummeret omhandlet i ML (momsloven) § 71 e, stk. 5, nr. 2, eller, hvis den afgiftspligtige person fortsat gør brug af fritagelsestærsklen for små virksomheder i et eller flere andre EU-lande, tilpasse de oplysninger, der er modtaget i medfør af ML (momsloven) § 71 e, stk. 5 og 6, for så vidt angår det berørte EU-land eller de berørte EU-lande, i følgende tilfælde:
- Den samlede værdi af leveringer oplyst af den afgiftspligtige person overstiger det i ML (momsloven) § 71 k, stk. 3, omhandlede beløb.
- Det EU-land, der indrømmer fritagelsen, har meddelt, at den afgiftspligtige person ikke er omfattet af fritagelsen eller fritagelsen ikke længere finder anvendelse i det pågældende EU-land.
- Den afgiftspligtige person har meddelt, at den har besluttet at ophøre med at anvende fritagelsen.
- Den afgiftspligtige person har meddelt, eller det kan på anden måde lægges til grund, at dens virksomhed er ophørt.
Se ML (momsloven) § 71 i.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed