Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2024-2
<< >>

D.A.14.2.2.2 Særordningen for små virksomheder etableret i Danmark

Indhold

Dette afsnit omhandler den national særordning for små virksomheder etableret i Danmark.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Årlig omsætning her i landet
  • Overskridelse af registreringsgrænsen

Regel

En afgiftspligtig persons levering af varer og ydelser er fritaget fra registreringspligten efter § 47, stk. 1, og for at betale afgift, når den årlige omsætning her i landet, der kan henføres til disse afgiftspligtige leverancer, ikke overstiger 50.000 kr. Se ML § 71 e.

Virksomheder, der ikke er etableret i Danmark, men andre steder i EU, kan ligeledes under nærmere fastsatte betingelser gøre brug af momsfritagelsen for små virksomheder i Danmark. Se afsnit D.A.14.2.2.4 Fælles for særordningen for små virksomheder inden for EU og D.A.14.2.2.6 Udenlandske virksomheders ansøgning om og anvendelse af særordningen for små virksomheder i Danmark

Momspligtige personer, der efter 50.000 kr.'s grænsen ikke behøver at lade sig registrere, kan vælge at lade sig registrere og betale moms. Se D.A.14.3 Valgfri registrering ML § 49.

En afgiftspligtig person kan ikke anvende mere end én sektorspecifik fritagelsestærskel. Se ML (momsloven) 71 e, stk. 3.

Det er ikke i modstrid med momssystemdirektivet at nægte virksomheder etableret her i landet registreret efter ML (momsloven) §§ 50 - 50 c fradragsret. EU-retligt er fritagelsen for registrering i ML (momsloven) § 71 e, stk. 1 en afgiftsfritagelse. Danske virksomheder, der har ladet sig registrere efter §§ 50 - 50 c, i stedet for §§ 47, 49, 51 eller 51 a, har derved fravalgt fradragsret mod til gengæld efter ML (momsloven) § 71 e at undlade af betale salgsmoms af indenlandske leverancer. Se D.A.14.1.2 Anmeldelse til registrering ML § 47, stk. 1. 

Årlig omsætning her i landet

Det samlede årlige omsætning her i landet udgøres af den samlede årlige værdi uden moms af virksomhedens leveringer af varer og ydelser her i landet i løbet af 1 kalenderår. Se ML (momsloven) § 71 b.

Nærmere bestemt består omsætningen her i landet i henhold til momslovens § 71 j, stk. 1 af følgende beløb uden moms:

  1. Beløbet for leveringer af varer og ydelser, i det omfang de ville blive pålagt afgift, hvis de blev leveret af en afgiftspligtig person, der ikke er fritaget.
  2. Beløbet for transaktioner, som i henhold til ML (momsloven) § 34, stk. 1, nr. 18, er fritaget for moms eller er fritaget efter ML (momsloven) § 13, stk. 1, nr. 15, med ret til fradrag efter § 37, stk. 8.
  3. Beløbet for de transaktioner, som er fritaget for afgift i henhold til ML (momsloven) § 34, stk. 1, nr. 5-17, og ML (momsloven) § 45, stk. 2, 4-6 og 14.
  4. Beløbet for de transaktioner, som er fritaget for afgift i henhold til ML (momsloven) § 34, stk. 1, nr. 1-4, hvis en af de i ML (momsloven) § 34, stk. 1, nr. 1-4, fastsatte fritagelser finder anvendelse.
  5. Beløbet for transaktioner vedrørende fast ejendom, for de i ML (momsloven) § 13 stk. 1, nr. 11, omhandlede finansielle transaktioner og for forsikrings- og genforsikringsydelser, medmindre disse transaktioner har karakter af bitransaktioner.

Bemærk dog at overdragelse af materielle eller immaterielle investeringsaktiver ikke skal medregnes i den samlede omsætning. Se ML (momsloven) § 71 j, stk. 2.

Overskridelse af fritagelsestærsklen

Fritagelsen efter ML (momsloven) § 71 e, stk. 1, ophører med at finde anvendelse fra det tidspunkt, hvor tærsklen for fritagelse overskrides i løbet af et kalenderår.

Den afgiftspligtige person skal fra dette tidspunkt momspålægge sine momspligtige leveringer af varer og ydelser.

En afgiftspligtig person etableret her i landet kan ikke anvende fritagelsen efter ML (momsloven) § 71 e, stk. 1, i en periode svarende til et kalenderår, hvis tærsklen for fritagelse i det foregående år blev overskredet. Se ML (momsloven) § 71 k, stk. 1.

Bemærk

Etableringsbegrebet i særordning for små virksomheder er snævrere end i momssystemdirektivet generelt. Små virksomheder, der har hjemsted i et andet EU-land, men et fast forretningssted i fx Danmark, er således omfattet af reglerne om virksomheder etableret i andre EU-lande. Ligeledes kan små virksomheder, der har hjemsted i et tredjeland, men et fast forretningssted i Danmark ikke anvende SMV-reglerne. Se lovforslag nr. 119 af 28. februar 2024.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
,, Det er efter min opfattelse meget beklageligt, at Skattestyrelsen først i forbindelse med min høring og ikke allerede i forbindelse med dine henvendelser til styrelsen foretog en egentlig behandling og vurdering af sagen.
,, Selvom ens aktier faktisk er steget i værdi, står man altså tilbage med en skattegæld, som end ikke kan dækkes af værdien af aktierne på aktiesparekontoen.
BEREGNER
Beregn, hvad regeringens skattereform betyder for din skat: Skattereform 2023.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier og obligationer
Gaver
Arv
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.