D.A.14.2.2.2 Særordningen for små virksomheder etableret i Danmark
Indhold
Dette afsnit omhandler den national særordning for små virksomheder etableret i Danmark.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Årlig omsætning her i landet
- Overskridelse af registreringsgrænsen
Regel
En afgiftspligtig persons levering af varer og ydelser er fritaget fra registreringspligten efter § 47, stk. 1, og for at betale afgift, når den årlige omsætning her i landet, der kan henføres til disse afgiftspligtige leverancer, ikke overstiger 50.000 kr. Se ML § 71 e.
Virksomheder, der ikke er etableret i Danmark, men andre steder i EU, kan ligeledes under nærmere fastsatte betingelser gøre brug af momsfritagelsen for små virksomheder i Danmark. Se afsnit D.A.14.2.2.4 Fælles for særordningen for små virksomheder inden for EU og D.A.14.2.2.6 Udenlandske virksomheders ansøgning om og anvendelse af særordningen for små virksomheder i Danmark
Momspligtige personer, der efter 50.000 kr.'s grænsen ikke behøver at lade sig registrere, kan vælge at lade sig registrere og betale moms. Se D.A.14.3 Valgfri registrering ML § 49.
En afgiftspligtig person kan ikke anvende mere end én sektorspecifik fritagelsestærskel. Se ML (momsloven) 71 e, stk. 3.
Det er ikke i modstrid med momssystemdirektivet at nægte virksomheder etableret her i landet registreret efter ML (momsloven) §§ 50 - 50 c fradragsret. EU-retligt er fritagelsen for registrering i ML (momsloven) § 71 e, stk. 1 en afgiftsfritagelse. Danske virksomheder, der har ladet sig registrere efter §§ 50 - 50 c, i stedet for §§ 47, 49, 51 eller 51 a, har derved fravalgt fradragsret mod til gengæld efter ML (momsloven) § 71 e at undlade af betale salgsmoms af indenlandske leverancer. Se D.A.14.1.2 Anmeldelse til registrering ML § 47, stk. 1.
Årlig omsætning her i landet
Det samlede årlige omsætning her i landet udgøres af den samlede årlige værdi uden moms af virksomhedens leveringer af varer og ydelser her i landet i løbet af 1 kalenderår. Se ML (momsloven) § 71 b.
Nærmere bestemt består omsætningen her i landet i henhold til momslovens § 71 j, stk. 1 af følgende beløb uden moms:
- Beløbet for leveringer af varer og ydelser, i det omfang de ville blive pålagt afgift, hvis de blev leveret af en afgiftspligtig person, der ikke er fritaget.
- Beløbet for transaktioner, som i henhold til ML (momsloven) § 34, stk. 1, nr. 18, er fritaget for moms eller er fritaget efter ML (momsloven) § 13, stk. 1, nr. 15, med ret til fradrag efter § 37, stk. 8.
- Beløbet for de transaktioner, som er fritaget for afgift i henhold til ML (momsloven) § 34, stk. 1, nr. 5-17, og ML (momsloven) § 45, stk. 2, 4-6 og 14.
- Beløbet for de transaktioner, som er fritaget for afgift i henhold til ML (momsloven) § 34, stk. 1, nr. 1-4, hvis en af de i ML (momsloven) § 34, stk. 1, nr. 1-4, fastsatte fritagelser finder anvendelse.
- Beløbet for transaktioner vedrørende fast ejendom, for de i ML (momsloven) § 13 stk. 1, nr. 11, omhandlede finansielle transaktioner og for forsikrings- og genforsikringsydelser, medmindre disse transaktioner har karakter af bitransaktioner.
Bemærk dog at overdragelse af materielle eller immaterielle investeringsaktiver ikke skal medregnes i den samlede omsætning. Se ML (momsloven) § 71 j, stk. 2.
Overskridelse af fritagelsestærsklen
Fritagelsen efter ML (momsloven) § 71 e, stk. 1, ophører med at finde anvendelse fra det tidspunkt, hvor tærsklen for fritagelse overskrides i løbet af et kalenderår.
Den afgiftspligtige person skal fra dette tidspunkt momspålægge sine momspligtige leveringer af varer og ydelser.
En afgiftspligtig person etableret her i landet kan ikke anvende fritagelsen efter ML (momsloven) § 71 e, stk. 1, i en periode svarende til et kalenderår, hvis tærsklen for fritagelse i det foregående år blev overskredet. Se ML (momsloven) § 71 k, stk. 1.
Bemærk
Etableringsbegrebet i særordning for små virksomheder er snævrere end i momssystemdirektivet generelt. Små virksomheder, der har hjemsted i et andet EU-land, men et fast forretningssted i fx Danmark, er således omfattet af reglerne om virksomheder etableret i andre EU-lande. Ligeledes kan små virksomheder, der har hjemsted i et tredjeland, men et fast forretningssted i Danmark ikke anvende SMV-reglerne. Se lovforslag nr. 119 af 28. februar 2024.
Læs også:
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed